חלל תקשורת תרכוש מהתעשייה האווירית את הלוויין עמוס 3

עמוס 3 יוצב בחלל בדצמבר 2007 * החברה מתכננת להזמין מתע"א לוויין נוסף שייקרא עמוס 4

חברת חלל תקשורת, שמספקת שירותי תקשורת לווינים, חתמה היום על הסכם עם התעשייה האווירית לרכישת הלוויין עמוס 3. מחלל נמסר כי על פי ההסכם, תחל התעשייה האווירית בבנייה של הלוויין עמוס 3 בימים הקרובים. על פי התוכניות אמור הלוויין להימסר לחברה, כשהוא מוצב בנקודת היעד בחלל במיקום שמשותף לו וללוויינים עמוס 1 ו-2, בדצמבר 2007, תוך קצת יותר משנתיים.

עמוס 3 יוצב בנ.צ. 4W בחלל. שיגור ותפעול לוויין בחלל הוא לא עניין של מה בכך. מדובר בהליך שדורש הכנות רבות, בין השאר פיננסיות. לקוחות אפשריים של עמוס 3 ודומיו הם חברות שידורי טלוויזיה בלווין (למשל YES), חברות כבלים המעוניינות להפיץ את שידוריהן למרכזי תקשורת, ספקיות אינטרנט וכמובן המדינה שחלל כבר קיבלה ממנה מכתב כוונות לפיו בכוונתה לחכור שירותים בעמוס 3, בהיקף של 60 מיליון דולר.

הלוויין עמוס 2 עלה לחלל תקשורת 130 מיליון דולר וניתן להעריך שעמוס 3 יעלה כמה עשרות מיליוני דולרים בודדים יותר מקודמו. הלוויין עמוס 3 אמור להחליף את עמוס 1, שהחל לפעול ב-1996 והוצב בנקודת 4W, שהפכה גם לנקודת היעד של עמוס 2 ו-3. ב-2008 אמור עמוס 1 לסיים את חייו, לאחר ש"ימשוך" יותר זמן מכפי שהוקצב לו בתכנון המקורי. חלל תקשורת רוצה לשגר את עמוס 3 עוד לפני שחייו של עמוס 1 מסתיימים, כדי ליצור חפיפה ולדאוג שהלקוחות יקבלו את הכיסוי הלוויני הנדרש.

עמוס 3 אמנם מחליף את עמוס 1, אך הוא משופר בהרבה. לעמוס 3 יהיו הרבה יותר מקטעי שידור בתדר ה-Ku, אך הוא טומן בחובו גם שני חידושים, שאפילו לעמוס 2 אין. ראשית, יהיו לו גם מקטעי שידור בתדר ה-Ka החדש יחסית. התדר החדש, בין 20 ל-30 ג'יגה הרץ, מתקדם יותר מבחינה טכנולוגית ולכן יכול להציע שירותים נוספים שלא קיימים היום. מעבר לכך הוא פותר את בעיית הצפיפות הקשה שקיימת בתחום תדרי ה-Ku.

בנוסף יהיו בעמוס 3, על פי המפרט, אלומות ניידות שיעניקו גמישות בשירות שתעניק חלל תקשורת ללקוחותיה. מצד אחד ניתן יהיה לחזק אזורים הנמצאים בכיסוי בנקודות זמן ספציפיות, בו יידרש כיסוי גדול יותר.

מצד שני, יהיה אפשר לכוון את האלומות לאזורים שעדיין לא מקבלים שירות מהלוויינים הקיימים (היום הלוויינים מכסים את המזרח התיכון, מרכז אירופה והחוף המזרחי של ארה"ב), בעיקר אפריקה, אך גם המזרח הרחוק.

דוד פולק, מנכ"ל חלל, מסר כי "חלל מתכננת להזמין לווין נוסף, עמוס 4, שיוצב בנקודת שמיים חדשה ויספק שירות באזורים חדשים, דוגמת אסיה ואפריקה, אזורים בהם החברה לא פועלת כיום".