עלייה בחוסר הוודאות: ירידה של 9 נק' במדד אמון הצרכנים של "גלובס"

האפשרות של פירוק הממשלה והקדמת הבחירות, עצבנות בשווקים הפיננסיים ועלייה חדה במחירי הנפט גוררים סימני שאלה לגבי כיוון המשק

מדד אמון הצרכנים של "גלובס" ירד בחודש ספטמבר ב-9 נקודות, לרמה של 79 נקודות. נתוני המדד מצביעים על עלייה ברורה בחוסר הוודאות במשק, דווקא לאחר הסיום המוצלח של פינוי עזה. הירידה החדה במדד באה לאחר עלייה של נקודה באוגוסט ושל 7 נקודות ביולי, כך שבפועל אנו חוזרים לרמה של ערב הנסיגה.

הסיבות להתגברות אי-הוודאות נעוצות בתחום הפוליטי והכלכלי כאחד. האפשרות של פירוק הממשלה והקדמת הבחירות חברה לתחושה של עצבנות בשווקים הפיננסיים ולעלייה החדה במחירי הנפט, כדי ליצור סימני שאלה לגבי המשך תפקוד המשק.

מבחינת הציבור, הנסיגה מעזה כבר נכללה בשיקולים עוד בחודשים יולי ואוגוסט, ומה שהשפיע יותר היו דווקא אותן תופעות שגברו במהלך ספטמבר, כמו הסיכון של האטה כלכלית בארה"ב, המשך העליות המואצות במחירי האנרגיה והאפשרות שלא ניתן יהיה להמשיך ביישום המדיניות הכלכלית בשל משבר פוליטי.

יצוין, שהטבות שונות שניתנו לציבור על-ידי הממשלה, כמו הקדמת דמי הבראה או הורדת מיסוי על רכב, לא מנעו את הירידה הגדולה במדד, והן נתפסו, קרוב לוודאי, כמאשרות את קרבתן של הבחירות לכנסת.

ניתוח נתוני המדד, על ידי "גלובס מחקרים" בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מעלה, כי ההערכה לגבי מגמת צריכה פרטית חיובית ברבעון האחרון של 2005 נותרת בעינה - למעלה מ-4% בקצב שנתי. סימני שאלה מתעוררים לגבי מגמת הצריכה ברבעון הראשון של 2006.

מנתוני סקר המדד, שבוצע על-ידי מכון חנוך ורפי סמית, עולה, כי נמחק השיפור הקל מאוד בהערכת המצב הכלכלי בעוד שישה חודשים, תוך מגמה של שחיקה בחודשים האחרונים. כך גם בהערכת המצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים. לעומת זאת, בהערכת המצב הכלכלי השוטף ישנה יציבות, כשהמגמה ארוכת הטווח ממשיכה להיות של שיפור עקבי ברכיב זה.

ניתוח "גלובס מחקרים" לפי קבוצות דמוגרפיות מראה, כי הפערים בין האוכלוסיות השונות גדל והולך. פער בולט נרשם בין קבוצות הגברים והנשים, כשהגברים מגלים אופטימיות רבה יותר.

בכוונות הרכישה של הציבור ניכרת באוגוסט מגמה מעורבת. עלייה קטנה נרשמה בשיעורי הסירוב לרכישת מוצרים בני-קיימא. תנודות קלות נרשמו בכל הקשור לרכישת מכוניות ודירות.