בג"ץ: משרד החינוך רשאי להעסיק מטפלת פסיכודרמה גם ללא תעודת הכרה ממשרד הבריאות

"מקצוע הטיפול ביצירה והבעה איננו מוסדר בחוק או בתקנות"

משרד החינוך איננו רשאי להתנות העסקה של מטפלים ביצירה ובהבעה בתעודת הכרה מטעם משרד הבריאות. כך גם מעסיקים ציבוריים ואחרים המעוניינים להעסיק את מי שאין בידיו בתעודת הכרה כזו. כך עולה מפסק דין שהתקבל ביום ה' שעבר, בעתירה שהגישה מטפלת ביצירה ובהבעה כנגד משרד החינוך ואחרים.

את העתירה הגישה שרה גוברין, באמצעות עוה"ד יוסי צור ויוסי ארנון נגד משרד הבריאות בבקשה להעניק לה תעודת הכרה במעמד כמטפלת בפסיכודרמה ונגד סירוב משרד החינוך להעסיקה כמטפלת פסיכודרמה בשל העדר התעודה.

גוברין, היא בעלת תואר שני בחינוך מיוחד שהחלה בלימודי פסיכודרמה ב-1993. היא השתתפה בקורסים שונים ועברה התמחות אצל ד"ר אליאב נהרין וד"ר עיניה ארצי הנמנים על מייסדי המקצוע בארץ. ב-2000 קיבלה תעודת מטפלת מוסמכת לפסיכודרמה מהאיגוד הישראלי לפסיכודרמה והתקבלה לשורות איגוד השירות הישראלי לתרפיה ביצירה ובהבעה.

גוברין מועסקת מאז 1984 במשרד החינוך. ב-2000 פנתה למשרד הבריאות בבקשה לקבל תעודת הכרה כמטפלת ביצירה והבעה. בקשה זו נדחתה לאחר שמשרד הבריאות קבע, כי הוא מכיר אך ורק בבוגרים שהשלימו לימודיהם במוסד מוכר. מדיניות המשרד הייתה, כי תעודת הכרה במעמד הינה תנאי להעסקת מטפלים פרה-רפואיים במסגרת החינוך המיוחד.

פסק הדין של השופטת דורית בייניש, בהסכמת השופטים אשר גרוניס ואליעזר ריבלין, קובע כי העיסוק במקצוע הטיפול ביצירה והבעה איננו מוסדר בחוק או בתקנות. ההסדר היחיד המוכר בתחום הוא תעודת הכרה במעמד של מטפל מטעם משרד הבריאות.

נוהלי משרד הבריאות לעניין הכרה במעמדם של מטפלים כאלה הועלה בבג"ץ ב-2003 ואז נקבע בהסכמת המדינה, כי נהלים אלה בטלים בשל העדר הסמכה בחוק להגביל את העיסוק במקצוע. בג"ץ קבע, כי ביטול הנהלים ייכנס לתוקף בתוך חצי שנה, על-מנת לאפשר לכנסת לחוקק חוק בעניין. אלא שמאז ועד היום לא עלה בידי המדינה להשלים את הליכי החקיקה ולכן הצו נכנס לתוקפו.

יצוין עוד, כי ביוני השנה קבע בג"ץ בתיק אחר, כי לאחר שבוטל הנוהל למתן תעודות הכרה במעמד, ומאחר שהעניין לא הוסדר בחוק הרי שהרשויות אינן יכולות לדרוש תעודת הכרה במעמד למטפלות מקצועיות בתחום היצירה וההבעה (כמו גם בתחומים פרה רפואיים אחרים - ש.ד.) שהוכשרו כמקובל בשנים עברו. לכן, כבר בתיק האמור הוצא צו מוחלט לפיו מעסיקים ציבוריים רשאים להעסיק אנשים שהוכשרו לעניין ללא תעודת הכרה במעמד.

תיק אחר בבג"ץ עסק בהסדרת מקצוע הכירופרקטיקה וגם שם הסכימה המדינה שתעודת ההכרה לא תהווה תנאי לקבלתם לעבודה על-ידי מעסיקים ציבוריים או אחרים. לאור האמור החליט בג"ץ לקבל את העתירה ולקבוע כי משרד החינוך רשאי להעסיקה כמטפלת פסיכודרמה כמו גם מעסיקים ציבוריים אחרים גם ללא תעודת הכרה מטעם משרד הבריאות.

על הרשויות הוטלו 15 אלף שקל הוצאות משפט.

(בג"ץ 6021/02).