בעקבות הזינוק במחירי הדלק: טבע ווישיי מתחילים לפעול באמצעות מתקני גז

ההסבה צפויה לחסוך למפעלים כ-25% מעלויות האנרגיה; עלויות האחזקה זולות משמעותית

מפעל טבע החדש בירושלים יתחיל לפעול באמצעות מתקן גז גפ"מ (גז פחמני מעובה) וכן יופעלו בגז זה גפ"מ מתקני הייבוש התהליכי (כולל גלולות היוצאות מקווי הייצור), באמצעות מתקן שמוקם על-ידי חברת פז-גז.

פז-גז נתנה את המתקן לטבע ללא תשלום, בתמורה להתחייבות לצריכה ברמה מסוימת ולחוזה ארוך טווח, של שבע שנות התקשרות, המיועד לכסות על עלות הקמת המתקן. היקף הצריכה הנאמד של מפעל טבע החדש בהר חוצבים הוא כ-2,000 טון גז בשנה, והוא נחשב בין צרכני האנרגיה הכבדים ביותר בתעשייה בישראל.

בימים אלה מסתיימת הרצתו של מתקן הגפ"מ במפעל טבע בירושלים, לאחר שלאחרונה הוא נכנס לפעילות חלקית ובחודשים הקרובים הוא צפוי להיכנס לפעילות מלאה.

מפעל וישיי במגדל העמק, שגם הוא השתמש בסולר עד לאחרונה, התחיל אתמול (ב') במימוש הסכם דומה שחתם עם פז-גז לפני כשבוע, לפיו יוסב לגפ"מ. ההסבה צפויה לחסוך לחברה כ-25% מעלויות האנרגיה במפעל עד כה. וישיי צורכת כ-1400-1,500 טון גז בשנה.

בשנה האחרונה ניכר בתעשייה מעבר משמעותי משימוש בסולר לשימוש בגפ"מ, מגמה ההולכת ומתחזקת בחודשים האחרונים בעקבות ההתייקרות הניכרת במחירי הסולר, במקביל להתייקרות מחירי הבנזין. מאז 1 ביולי עד 1 באוקטובר, התייקר מחיר הסולר ב-965 שקל לטון, דהיינו התייקרות של 65%.

עד סוף 2005 צופים בענף התייקרות מחירי הגז ב-20%-25% נוספים.

המעבר לגפ"מ מונע גם מעלויות האחזקה הזולות משמעותית של מתקן האנרגיה בתוך מפעל, אשר מופעל בגז, ביחס לעלויות מתקן המופעל בדלקים אחרים (מזוט או סולר), וכן עקב החמרת דרישות והתניות שמעמיד המשרד לאיכות הסביבה לקבלת אישורי הפעלה של מפעלים, במעבר לדלקים ידידותיים לסביבה.