תחקירן לשעבר ברשות השידור תובע 370 אלף שקל מהרשות

טוען כי העסקתו באמצעות שוברי תשלום הייתה שלא כדין, וכי בנסיבות עזיבתו הוא רשאי להיכלל בתוכנית הפרישה מרצון של הרשות

תחקירן לשעבר ברשות השידור הגיש לביה"ד האזורי לעבודה בירושלים תביעה נגד הרשות בטענה שהעסיקה אותו על תקן ש.ת (שוברי תשלום), למרות שבין הצדדים התקיימו יחסי עובד-מעביד.

התובע, בני זקן, עבד בתקופה הראשונה בתוכנית "בוקר טוב ישראל" ובתקופה השנייה עבד בתוכנית "פוליטיקה". לטענתו, הוא עבד שעות נוספות רבות בשל אילוצי התפקיד.

בנוסף לשעות העבודה והשעות הנוספות, הוא טוען, נדרשו העובדים בצוות התוכנית "פוליטיקה" לתת שעות כוננות מבצעית, כאשר באופן קבעו שולמו לעובדי הטלוויזיה הקבועים או בחוזה אישי סך של 25 שעות כוננות מבצעית בחודש. שעות אלו לא כללו שעות כוננות נוספות ששולמו בגין "הקפצה" בפועל.

בנוסף לכך, היו תקופות בהן בשל אירועי תקשורתי רב חשיבות, או בשל תוכנית מיוחדת ("ספיישלים") מתכונת העבודה השתנתה. בתוכניות אלה נדרשה התמסרות מוחלטת ועבודה רצופה של שעות רבות מאוד.

לטענת זקן, סך השעות הנוספות החודשי בהן חויבו עובדי התוכנית "פוליטיקה" לעבוד לא היה פחות מ-48 שעות נוספות חודשיות.

זקן נחשב למועסק ש.ת, תוך שרשות השידור ניכתה ניכויים לביטוח לאומי ולמס בריאות משכרו וביצעה ניכוי מס הכנסה במקור. לטענת זקן, בחירת הרשות לראות בו מועסק ש.ת הייתה שלא כדין, שכן מכל הבחינות, היו יחסי עובד-מעביד בין הצדדים.

זקן השתלב באופן מלא ברשות השידור כמו יתר עובדיה הקבועים והיווה חלק בלתי נפרד מהמערך הארגוני שלה. ואולם, רשות השידור לא הכירה בזכויותיו והלינה את שכרו תקופות ארוכות. כמו כן, לא שולמו לו גמול בגין השעות הנוספות וזכויות נוספות.

לטענת זקן, בפברואר 2003 ביקשה הרשות להחתים את עובדי ש.ת על הסכם העסקה, אך הוא סירב משום שההסכם לא לקח בחשבון את הוותק ואת הזכויות המגיעות לו בהתאם להסכם הקיבוצי. לאחר שדרישתו לקבלת כל זכויותיו לא נענו, הוא הפסיק את עבודתו ברשות.

לטענת זקן, נסיבות עזיבתו מזכות אותו בפיצויי פיטורין והוא רשאי להיכנס במסגרת תוכנית הפרישה מרצון של רשות השידור. זקן מציין, כי בהתאם להצעת הפרישה שפורסמה על-ידי רשות השידור ומשרד האוצר, הוא היה זכאי לפיצויי פיטורים מוגדלים ולתשלום בגין תקופת הסתגלות, אך למרות פניותיו לקבלת הצעת פרישה מהרשות, היא סירבה להכניסו בגדר תוכנית הפרישה. זקן תובע מהרשות כ-369 אלף שקל, בתוספת הלנת שכר, הלנת פיצויי פיטורין, הצמדה וריבית. (ע.ב 2470/05).