מנכ"ל משרד ראש הממשלה הציג נוהל חדש לקבלת החלטות בנוגע להקמת יישובים חדשים

"יש להטיל את המשימה על גוף ביצועי שיגבש תוכנית עיסקית בשיתוף פעולה בין כל משרדי הממשלה וגם ילווה את היישוב בשנותיו הראשונות"

מנכ"ל משרד ראש הממשלה אילן כהן הציג היום לוועדה לביקורת המדינה נוהל חדש לקבלת החלטות בנוגע להקמת יישובים חדשים. כהן אמר כי יש להטיל את המשימה על גוף ביצועי שיגבש תוכנית עיסקית בשיתוף פעולה בין כל משרדי הממשלה וגם ילווה את היישוב בשנותיו הראשונות.

כהן ציין כי למרות הנחיית היועץ המשפטי לממשלה הקובעת כי נציגי המשרדים צריכים להביע בוועדות התכנון את עמדתם המקצועית ולא את דעת הממשלה, "חובה לתת לנציגי הממשלה להשפיע בוועדות השונות".

כהן צופה כי -27 לנובמבר תוגש לממשלה תוכנית מיתאר ארצית מס' 35 שאמורה לספק מענה הולם לליקויים אותם חשף מבקר המדינה בתכנון הישובים החדשים.

יו"ר הוועדה ח"כ מלי פולישוק-בלוך (שינוי) אמרה כי דוח המבקר מוכיח פעם נוספת כי תרבות קבלת ההחלטות במדינה ליקוייה מיסודה והעובדה שלא היתה קיימת במשרד ראש הממשלה עבודת מטה בנושא הקמת הישובים ולממשלה לא הוצגו חלופות אפשריות - מדובר בכישלון מערכתי של כל מדיניות ההתיישבות.

עוזר ראש הממשלה להתיישבות עוזי קרן ומי שעמד בראש הוועדה להתיישבות קיבל את ממצאי הדוח והודה בוועדה: "בעבר שגינו, לא היתה הבחנה חדשה בין השלב של קדם התכנון להחלטות הממשלה". קרן הציג לוועדה את הנוהל חדש של קבלת החלטות להקמת ישובים חדשים הכולל 5 שלבים.

לדבריו הממשלה תצביע על איזור כללי להתיישבות אך לא תבחר נקודה ספציפית אלא ייקבעו רק מקורות מימון גופי ביצוע ולוחות זמנים. מימוש התהליך יסתיים תוך שנה וחצי. הוועדה קבעה כי הנוהל החדש בהחלט ראוי ודרשה מהמשנה לראש הממשלה שמעון פרס לאמץ אותם בתור הממונה על הקמת הישובים מטעם המשנה לראש הממשלה.