הפרטת תנובה לא תתממש לפני הרבעון השני של שנת 2006

זאת עקב החלטה הדירקטוריון לדחות את ההנפקה * רייכמן פתח ישיבה סוערת בהאשמת חברים המוציאים נתונים לכאורה של תנובה לעיתונות

הדיון בהפרטת תנובה נדחה. כך החליט יו"ר תנובה, נפתלי בן סירה, בישיבת דירקטוריון תנובה שהתקיימה אתמול (ד'). את הישיבה הסוערת פתח רייכמן בכעס על מספר חברים המוציאים לכאורה נתונים של תנובה לעיתונות, ולכן, לדבריו, גורמים נזק לתנובה.

בחילופי דברים קשים ובאווירה עכורה, נמשכה הישיבה עד שעות הערב. גורמים בחברה טוענים כי נוצר מצב אבסורדי: המנכ"ל נוזף בחברי הדירקטוריון בעוד הוא עצמו מתראיין על נושאים שמקדמים בעקיפין את עמדתו. עוד נטען נגד רווחיותה הנמוכה של תנובה ביחס לפעילותה: במחצית הראשונה הציגה החברה רווח נקי של 61 מיליון שקל במחזור של כ-2.6 מיליארד שקל. כלל התחייבויות תנובה, אישרו בכירים, הן בהיקף כ-1.4 מיליארד שקל.

בישיבת הדירקטוריון הקודמת, באוגוסט השנה, בה התקיים דיון על ההנפקה ללא החלטה, פורסם פרוטוקול לפיו התקבלה החלטת תמיכה במתווה ההפרטה שמוביל רייכמן. בעקבות מחאות המתנגדים שטענו כי לא התקבלה החלטה כזו, ביקש אתמול רייכמן לאשר פרוטוקול זה בשנית. חברים בדירקטוריון התנגדו לכך וההחלטה אמנם נדחתה, דבר הנחשב כהישג למתנגדי ההפרטה, למרות שרייכמן טען עד כה כי הם מהווים מיעוט. בקרב המתנגדים יש גם משקים שאינם יצרני חלב, הטוענים כי יש להמתין לסוף הסדר המושבים, בעוד כשנתיים, וכן לשלב בו תנובה תציג תוצאות כספיות טובות יותר, לאחר תום ההשקעות הגדולות במחלבת אלון תבור ואחרות. כך, לטענתם, ערך האגודה יונפק בתשואה גבוהה יותר.

הישיבה אתמול דנה גם במאזן תנובה וחובותיה, כולל הפסדי החברות-בנות. הישיבה התקיימה על רקע מאבק ציבורי נגד ההפרטה שמנהלים הרפתנים, העוברים בין המשקים ומגייסים תמיכה וחתימות נגד ההפרטה. עפ"י הערכות, גויסו עשרות קיבוצים ומושבים מתנגדים. צוות הגישור בין הרפתנים המתנגדים להפרטה, לבין הנהלת תנובה, שהוקם ביוזמת מזכיר הקיבוץ הדתי, יאיר ריינמן, סיים באחרונה את עבודתו. המגשרים היו אבשלום דולב, לשעבר מנכ"ל מועצת החלב, עו"ד תמר הקר, לשעבר היועצת המשפטית של משרד האוצר, ובועז צ'צ'יק שהיה בעבר סמנכ"ל תנובה ומנכ"ל סנפרוסט ומכהן היום כמנכ"ל כאל. המלצת המגשרים, כך נודע ל"גלובס", היא להתחיל מההתחלה את כל אישור ההפרטה. וועידת תנובה ב-2003 אישרה הכנסת שותף לאגודה וביצוע פעולות לקידום הנושא, ולפי החלטה זו פועל היום מנכ"ל תנובה אריק רייכמן. המגשרים קבעו כי יש לפתוח בתהליך משותף רחב בין חברי האגודה, כדי להגיע להסכמות שיוכלו להתקבל על דעת 620 המושבים והקיבוצים בעלי המניות בתנובה. מהם כ-300 קיבוצים, שכ-80% מהם (כ-220 קיבוצים) בעלי רפתות. חלקן, בשותפות עם קיבוצים אחרים, עקב הרפורמה במשק החלב שעודדה השקעה ברפתות ממוזגות גדולות. המדינה השקיעה ברפורמה כ-720 מיליון שקל והמשקים היצרנים עוד כ-1.3 מיליארד שקל, ולפיכך הם טוענים כי הפרטה שלא תשמור על מחיר המטרה של החלב המשולם היום ליצרנים, תביא לפגיעה באינטרס שלהם ותשבור את מטה פרנסתם.

צוות הגישור החליט עוד כי יש להביא להסכמה מוקדמת של חברי האגודה על נוסחה המבטיחה הכנסת שותף תוך המשך ייצור החלב בישראל. הרפתנים מתריעים על סכנה, כי אם ייכנס שותף כגון נסטלה, הוא יעביר חלק מהייצור לאתרי ייצור כדאיים יותר בחו"ל. המגשרים קבעו כי תנובה לא נתנה עד כה תשובות מספיקות לטענות הרפתנים, לכן יש להתחיל את הליך האישור בשלבים. להחלטתם, אי אפשר לבצע מהלך כל כך מקיף מבלי לסכן סיכון של ממש את המשך ייצור החלב בישראל.

עצם דחיית הדיון בהפרטה מהווה הישג מבחינת המתנגדים, שנלחמו לדחיית לוח הזמנים שתכנן רייכמן, כדי להביא לדיון מחודש בהפרטה. עתה צפויה ישיבת הדירקטוריון הבאה של תנובה, שתדון בהליך הפרטה, בעוד שבועיים-שלושה. בישיבה צפויים לקבוע מועד לכינוס מועצת תנובה, לאישור החלטת ההנהלה. במועצה חברים 61 נציגים של כלל חברי האגודה מההתיישבות העובדת, כמחצית נציגי המושבים וכמחצית נציגי הקיבוצים, שגם בקרבם יש חילוקי דעות. המועצה תצטרך להחליט על כינוס ועידת תנובה של נציגי כל הבעלים, וגם בה צריך להשיג רוב מיוחד, של 75%, כדי לאשר שינוי התקנון שיגרום להפיכת האגודה השיתופית לחברה.

לדברי גורמים בחברה, היועץ המשפטי של תנובה, עו"ד צוריאל לביא, העריך באחרונה, כי כינוס המועצה לא יוכל להתבצע אלא כ-3 חודשים ממועד החלטת המועצה, שכן טרם לכינוס הועידה יש לקיים דיון פנימי בכל משק ולבחור נציג לוועידה. המשמעות היא שהפרטת תנובה, אם תתממש במתווה המוצע היום או באחר, לא תתאפשר בכל מקרה לפני המחצית השנייה של 2006.

במקביל, הוגשה לפני כחודש בקשה לרשם האגודות השיתופיות, אורי זליגמן, למינוי חוקר לשורת עניינים בתנובה, כולל החריגה בהשקעות- מי אישר השקעה של מאות מיליוני שקלים במחלבה ברומניה, ואת הסיבות להתפטרותו של מנהל הכספים של תנובה, שאול גליקסברג. החלטת הרשם צפויה בתוך זמן קצר.

לפי מתווה ההנפקה המוצע, כ-10% ינופקו בבורסה בת"א לטובת הזרמה לחברה, כ-20% ימכרו למשקיע פיננסי - כספים שיועברו לבעלים, כ-35% יימכרו בבורסה ע"י האגודות שירצו לממש, עפ"י תוכנית מוגדרת מראש לשמירה על ערך המנייה, ו-35% יישארו בידי תנובה וימכרו בעתיד למשקיע אסטרטגי, שירכוש גם את חלקו של השותף הפיננסי, אם תיווצר פרמיה עד אז.