מדד אמון הצרכנים של "גלובס" לאוקטובר: שיפור בהערכת מצב המשק, אך ספקנות לגבי ביצועיו בעוד 6 חודשים

מניתוח נתוני המדד עולה, כי המגמות החיוביות בצריכה הפרטית - עלייה בקצב של כ-4% - צפויות להימשך לפחות עד סוף הרבעון הראשון של 2006

מדד אמון הצרכנים של "גלובס" עלה בחודש אוקטובר ב-10 נקודות, לרמה של 89 נקודות, וחזר לרמת השיא של ינואר 2005.

מניתוח נתוני המדד עולה, כי המגמות החיוביות בצריכה הפרטית - עלייה בקצב של כ-4% - צפויות להימשך לפחות עד סוף הרבעון הראשון של 2006.

בחינה של התפתחויות מגמת המדד מצביעה על יציבות, אשר נשמרת כבר 10 חודשים ברמה של 85 נקודות, על אף תנודות בנתונים השוטפים. דומה, כי המשק הישראלי למד להסתגל לחוסר יציבות פוליטית, וכי לאירועים בטחוניים ממוקדים אין השפעה על תפקוד הכלכלה הישראלית לטווח ארוך.

גם אירועים כלכליים חריגים או איומים על היציבות - כמו התייקרות הדלק או פריצה אפשרית בתקציב המדינה - אינם מצליחים לשנות מהתוואי הבסיסי של יציבות. נראה, כי הציבור מעריך שלממשלה יש עדיין שליטה על ההתפתחויות הפיסקאליות ובנק ישראל מצליח לשמור על היציבות הפיננסית.

ניתוח נתוני המדד, על-ידי "גלובס מחקרים" בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מעלה, כי נמשך השיפור המשמעותי בהערכת הציבור את המצב הכלכלי השוטף של המשק. מאידך, נמשכת הספקנות לגבי ביצועיו של המשק בעוד שישה חודשים.

מנתוני סקר המדד - שבוצע על-ידי מכון סמית - עולה עוד, כי ביחס לצפוי במצב הכלכלי האישי, נרשמת יציבות יחסית. הרעה נרשמה בהערכות לגבי שוק העבודה בעוד חצי שנה.

בין הנתונים הדמוגרפיים הבולטים העולים מסקר מדד אוקטובר, ניתן לציין את האופטימיות הרבה יותר בקרב נשים לגבי מצב התעסוקה ומצבן הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים.

הגברים הם בעלי עמדה חיובית בולטת יותר בנוגע למצב הכלכלי השוטף ומצב המשק העתידי. קבוצות אופטימיות יחסית נוספות בקרב האוכלוסייה הן קבוצת בעלי ההכנסה הממוצעת וקבוצת גילאי הביניים.

תופעה בולטת שנרשמה החודש הינה עלייה משמעותית בכוונות הרכישה של מוצרים בני-קיימא, לאחר תקופה של ירידה. עלייה זו מחזירה את כוונות הרכישה של בני-קיימא בקרב הציבור לרמה ששררה בתחילת השנה. תנודות קלות נרשמו, לעומת זאת, בכוונות הרכישה של מכוניות ודירות.