התאחדות התעשיינים: כ-100 מפעלים מוכנים לעבור לגז טבעי; יחסוך כ-100-120 מיליון שקל בשנה

קוראת לממשלה לפעול לזרוז הגעת הגז הטבעי לאזורי התעשייה; טוענת כי הדבר יסייע לשיפור כושר התחרות של מפעלים אלו מול יצרנים במדינות אחרות

כ-100 מפעלים מוכנים לעבור מסולר, מזוט וגפ"מ (גז פחמימני מעובה) לשימוש בגז טבעי, תוך 3 שנים. כך מסר משה כהן, יו"ר ועדת אנרגיה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל יהודה רשתות.

בהתאחדות התעשיינים מעריכים כי כתוצאה מכך יחסכו המפעלים כ-100-120 מיליון שקל בשנה, בשנים הקרובות. כמו כן יסייע הדבר לשיפור כושר התחרות של מפעלים אלו מול יצרנים במדינות אחרות.

כהן קורא לממשלה לפעול לזרוז הגעת הגז הטבעי לאזורי תעשייה רבים ככל האפשר, הן בדרום, הן בצפון והן באזורים אחרים. לטענתו, זמינות הגז תעודד ותאפשר את קידומם של פרוייקטים להקמת תחנות כח פרטיות ומתקני ייצור חשמל בקוגנרציה המופעלים בגז.

כהן מעריך כי צריכת הגז הטבעי בטווח הזמן המיידי להגעתו לאזורי התעשייה הגדולים בדרום הארץ ובמפרץ חיפה תהיה כ-1 מיליארד מטר מעוקב בשנה, ובתוך כ-10 שנים תגדל לכ-3 3.5 מיליארד מטר מעוקב בשנה.

הוא הדגיש כי הצורך בהגעת הגז הטבעי למפעלי התעשייה גובר, על רקע העלייה התלולה במחירי הדלקים בעולם במהלך השנה האחרונה.

כמו כן, כהן מתריע כי אחד המחסומים והגורמים, המעכבים את התפתחותו של משק הגז הטבעי בארץ, הינו חוסר הוודאות למשקיעים ולמפעלים באשר למועד זמינותו של הגז באזורי התעשייה השונים וכן מחירו של הגז. לדבריו, יש לפעול לשקיפות ולהגדלת הוודאות, באמצעות פרסום הפרמטרים השונים במשק הגז הטבעי, וביניהם תעריף ההולכה.

התאחדות התעשיינים טוענת כי יש לקבוע תעריף הולכה זהה לכל הצרכנים ברחבי הארץ, ללא קשר למיקומם הגיאוגרפי, על מנת לעודד את המפעלים באזורי התעשייה המרוחקים לעבור לשימוש בגז הטבעי.

כמו כן, העדר הוודאות באשר לאופן ההתאגדות המוכרת ע"י רשות הגז של חברות חלוקה ותעריפי החלוקה המוכרים על ידה מונעים הקמת מערכות חלוקה, אשר בלעדיהן לא תוכל מרבית התעשייה להנות מגז טבעי בפועל.