אשרא - פתרונות מימון וביטוח לעסקאות יצוא

אשרא מלווה חלק ניכר מהיצוא הישראלי לשווקים מתפתחים, כמו גם למדינות יציבות, מתועשות ומפותחות כבר כמעט 50 שנים. על לקוחותינו נמנות חברות יצוא מהמובילות במשק הישראלי, המביאות אל שולחננו עסקאות גדולות, מורכבות וייחודיות בשווקים מתפתחים, המאופיינים בסביבה כלכלית ומדינית בלתי יציבה וסיכוני אשראי גבוהים. אנו מתאימים לכל עסקה את הפתרון הביטוחי והמימוני האופטימאלי, המאפשר לייצא "בראש שקט" והופכים עסקאות באשראי לעסקאות במזומן

אשרא עוסקת בביטוח סיכוני סחר חוץ, הנובעים מסיכוני אשראי לטווח בינוני וארוך (שנה עד עשר שנים) בעסקאות יצוא מישראל. כמו כן החברה מבטחת השקעות ישראליות בחו"ל.

אשרא מעמידה לרשות היצואנים הישראליים מגוון רחב של תוכניות ביטוח ומסלולי ליווי וייעוץ, המאפשרים מזעור סיכונים, קבלת מימון והכרה מיידית בהכנסה.

אשרא הינה חברה ממשלתית, הנהנית מערבות מדינה מלאה,לפיכך הכיר בנק ישראל בפוליסות שהחברה מנפיקה כשוות ערך לערבויות המדינה.

אשרא היא החברה הישראלית היחידה הפועלת בתחומה בישראל. החברה הינהECA - Export Credit Agency , כמקובל ברוב הארצות המפותחות בעולם וככזו חברה באיגוד הבינלאומי של החברות לביטוח אשראי Berne Union.

החברה פועלת מאז 1957 ולה ידע וניסיון ייחודיים שנצברו במהלך יובל של עשייה. אשרא חולקת את הניסיון והידע שצברה עם היצואנים הישראליים ומספקת להם מידע אמין ומעודכן על התרחשויות מאקרו כלכליות ואירועים פוליטיים במדינות היעד ליצוא.

אשרא מלווה חלק ניכר מהיצוא הישראלי לשווקים מתפתחים, כמו גם למדינות יציבות, מתועשות ומפותחות. מרבית המדינות המבוטחות נמצאות בדרום מזרח אסיה, מזרח אירופה ודרום אמריקה.

על לקוחותינו נמנות חברות יצוא מהמובילות במשק הישראלי, המביאות אל שולחננו עסקאות גדולות, מורכבות וייחודיות בשווקים מתפתחים, המאופיינים בסביבה כלכלית ומדינית בלתי יציבה וסיכוני אשראי גבוהים. אנו מתאימים לכל עסקה את הפתרון הביטוחי והמימוני האופטימאלי, המאפשר לייצא "בראש שקט" והופכים עסקאות באשראי לעסקאות במזומן.

בסוף שנת 2004 הכיל תיק הביטוח של אשרא עסקאות יצוא בהיקף של למעלה ממיליארד דולר, במגוון תחומים בניהם: אלקטרוניקה וחשמל, תשתיות ואנרגיה, ציוד רפואי, תקשורת, חקלאות ותעשיה קלה.

בשנים האחרונות חלה מגמה ברורה של שינוי בשווקי הפעילות והיעד של היצוא הישראלי ומעבר מסיכונים פוליטיים באותם שווקים לסיכונים מסחריים. פיקוח של מוסדות מולטילטרליים על הממשלות במדינות המתפתחות ומגמת ההפרטה הרווחת במדינות אלו, הביאו לכך כי היצואן נדרש להעניק אשראי ללקוח שהיה בעבר חלק מהסיכון הפוליטי של המדינה וכעת הינו פרטי במלואו או בחלקו.

בתגובה לשינויים במהות הסיכונים המבוטחים החברה התאימה את עצמה הן מבחינת כלי הביטוח והסיוע המוצעים ליצואן והן מבחינת יכולת ניתוח והערכת הסיכונים. מגוון הכלים גדל והשתכלל ובמקביל גדלה נכונות החברה לחסות סיכונים שלא חוסו בעבר. סכומי הביטוח גדלו, שיעור החיסוי עלה, מגוון לקוחות ברי חיסוי התרחב ומדינות רבות, שהיו סגורות עד כה, נפתחו בפני היצואן הישראלי.

על מנת לשפר את כושר התחרות של היצואן הישראלי מול מתחריו בעולם נחתמו בשנתיים האחרונות הסכמי מסגרת עם מוסדות פיננסיים וגופים מסחריים במספר מדינות בניהן: מקסיקו, קזחסטאן, רוסיה, סין ועוד. הסכמים אלה הניחו תשתית פיננסית, המאפשרת לבטח ולממן במהירות ובעלויות נמוכות אשראי לקונים פרטיים שלא ניתן היה לקחת סיכון ישיר על יכולת ההחזר הכספי שלהם.

דוגמא נוספת לכך הינה "הפרוטוקול הפיננסי בין ישראל לסין" שהורחב שוב ושוב כתוצאה מביקוש הולך וגובר, שכן מאז חתימתו ביטחה החברה במסגרתו מאות עסקאות בהיקף מצטבר של למעלה מ-250 מיליון $.

קשרי חוץ ושיתופי פעולה עם חברות זרות

אשרא הינה ECA - Export Credit Agency , כמקובל ברוב הארצות המפותחות בעולם, וככזו חברה באיגוד חברות ביטוח סיכוני סחר חוץ Berne Union ולה קשרי עבודה הדוקים עם גופים בינלאומיים, ביניהם הבנק העולמי, ה- EBRD (בנק אירופאי לפיתוח), קרן המטבע הבינלאומית, שגרירויות ונספחים זרים.

החברה משתפת פעולה בהסכמי ביטוח הדדיים עם חברות ECA מקבילות בארצות אחרות, כגון US EXIM BANK האמריקנית, Euler Hermesהגרמנית ו-Atradius ההולנדית וחברות נוספות.

הסכמים אלו מאפשרים ביטוח ומימון יצואנים ישראלים גם בפרויקטים רב לאומיים שבהם המרכיב הישראלי נמוך יחסית,כמו כן מאפשר שת"פ מסוג זה לשפר את תנאי המימון ולהרחיב את המקורות הפיננסיים העומדים לרשות היצואן הישראלי.

שני הסכמים חשובים לשיתוף פעולה עם המוסדות מהמובילים בעולם בתחום הביטוח מאפשרים לנו לחלוק סיכונים עם מבטחי משנה. האחד, עם (Zurich EMS (Eemerging Market Solutions, שהיא חלק מתאגיד הביטוח הבינלאומי ZURICH, והשני עם MIGA (Multilateral Investment Guarantee Agency), שהוא המוסד לביטוח השקעות של הבנק העולמי.

ההסכם עם ZURICH כמבטח משנה של החברה מאפשר לנו להציע ליצואן פתרון כולל, לרבות ביטוח ומימון מקדמה, הגדלת שיעור החיסוי במקרה הצורך ויצירת One-Stop-Shop בתחום המימון והביטוח.

ההסכם עם MIGA מכיר באשרא כמבטח משנה שלה, דבר המאפשר להציע תוכנית משופרת לביטוח השקעות, לרבות הגדלת שיעור החיסוי, הכללת סעיף הפרת חוזה בפוליסה, ביטוח רווחים שלא נמשכו, ביטוח הלוואות בנקאיות (השגת מקורות מימון נוספים) והארכת תקופת החיסוי עד ל-15 שנים. בנוסף לכל אלה, מאפשרים ההסכמים לבטח עסקאות בהיקפים יותר גדולים ולנצל את מעמדו המיוחד של הבנק העולמי במדינת הקונה.