קבלן ישלם לעירייה אגרת פינוי פסולת בניין - גם אם העביר אותה למקום אחר

בית המשפט קיבל ערעור בנושא שהגישה עיריית ירושלים נגד החברות הקבלניות סולל בונה ואפגד

קבלן חייב לשלם לעירייה אגרה עבור פינוי פסולת בניין גם אם את הפסולת הוא מעביר למקום אחר שאיננו האתר שנקבע על ידי הרשות המקומית. כך קבעו שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים משה גל, צבי זילברטל ונועם סולברג. השופטים קיבלו ערעור שהגישה עיריית ירושלים נגד החברות הקבלניות סולל בונה ואפגד.

שתי החברות ביצעו עבודות בנייה באזור ירושלים וקבלן המשנה שלהם ביקש מהן אישור לפנות את פסולת הבניין מאתר הבנייה לאתר סלילת כביש מספר 4, שגם שם ביצעו עבודות.

העירייה הסכימה לבקשת החברות להעביר את הפסולת לאתר האמור אך דרשה מהן אגרה של יותר מחצי מיליון שקל עבור פינוי פסולת בניין. זאת בהתאם לחוק העזר המטיל אגרה עבור פינוי פסולת בניין.

החברות שילמו את הסכום ופנו לבית משפט השלום להשיב להן את הכספים ששילמו. בית משפט השלום הורה על השבת סכומי האגרה, לאחר שקבע כי הפרשנות הנכונה של חוק העזר מתייחסת לשלב הסופי של פינוי פסולת הבניין, דהיינו הבאתה אל האתר המוסדר.

העירייה ערערה לבית המשפט המחוזי התקבל, והשופטים כאמור קבעו כי האגרה לא נגבית בעת ביצוע שפיכת הפסולת, אלא כבר בעת קבלת האישור לפנות את הפסולת או עם קבלת היתר הבנייה.

אין זיקה ישירה בין הטלת האגרה לבין פינוי הפסולת לאתר המוסדר דווקא. עצם הצורך לפנות פסולת בניין מאתר בנייה הוא היוצר את החובה לקבל אישור על-פי חוק העזר הוא תנאי לקבלת האישור הוא תשלום האגרה.

(ע"א 6345/05).