אחיו של פרס: עמיר פרץ גייס פלנגות מצפון אפריקה שהשתלטו על העבודה

בכירים בעבודה: כבר 20 שנה פרס משוריין, נעשה לזה סוף; מקורב לפרס: למפלגה הזאת הוא לא חוזר

השד העדתי זינק היום (ב') מהבקבוק במפלגת העבודה ועורר סערה ציבורית, לאחר שגיגי פרס, אחיו של שמעון פרס, אמר בראיון לגל"צ, כי "פרץ גייס פלנגות שהסתננו למפלגה והשתלטו עליה".

גיגי פרס המשיך לתקוף בחריפות את עמיר פרץ: "כמו הגנרל פרנקו, הוא גייס את הפלנגות מצפון אפריקה".

"בזבז נכסי ההסתדרות"

"פרץ בזבז את כל נכסי ההסתדרות וכל מה שהצליח להשיג זה שניים וחצי אנשים", תקף גיגי פרס את ימיו של פרץ ב"עם אחד", והשווה את אנשיו למחנה שגייס בשעתו הגנרל פרנקו במלחמת האזרחים.

גיגי פרס טען, כי פרץ הצטרף למפלגת העבודה, לאחר שהבהיר לשמעון פרס, שבכוונתו לבלום את אהוד ברק: "הוא בא אל שמעון ואמר לו, אני רוצה לא לאפשר לפאשיסט הזה, סליחה, אהוד ברק, להשתלט. הוא בא בגוף מאורגן, לכן הם פלנגות. זה כמו הסרטנים בים שנכנסים לתוך קונכיות, אתה לא יודע אם זה שבלול או סרטן".

בתגובה להתבטאויות הקשות, אמר ח"כ אופיר פינס, כי "מדובר בדברים בעלי ניחוח גזעני שאין להם מקום במערכת הפוליטית בכלל, ובמפלגת העבודה בפרט".

פינס קרא לשמעון פרס, "שבמשך שנים פעל לפתיחתה של מפלגת העבודה בפני קהלים רבים ומגוונים", לגנות בתוקף את דברי אחיו.

גם ח"כ יולי תמיר תקפה בחריפות את דבריו של גיגי פרס: "אני מאוד מקווה ומאמינה שזה לא מייצג את שמעון. זו התבטאות גזענית שמעכירה את האווירה הטובה שנבנתה במפלגה ובחברה כולה עם היבחרו של עמיר פרץ. האמירה הזו מביישת את אומרה".

גם "הקשת הדמוקרטית המזרחית" פרסמה הודעת גינוי כנגד "הדברים עשירי הקונוטציות, המבטאים פחד קמאי מפני האחר".

ככל שהדבר נוגע לבכירי העבודה, עזיבתו של שמעון פרס כבר הפכה לעובדה ועוד לפני שהכריז על כך רשמית, חלקם ממהרים "לשפוך" את אשר על לבם בלי חשבונות.

"שלא יעשה טובות"

"כבר 20 שנה הוא משוריין לכנסת ולא מתמודד", אמרו היום בכירים במפלגה שהוסיפו: "צריך לגמור עם זה כבר. נשיא מפלגה, כפי שהוצע לו, זה מכובד מספיק. אם הוא רוצה - שיילך, שלא יעשה טובות".

אבל לא רק את הבקשות לשיריון, אותן מכחישים מקורביו של פרס בתוקף, תוקפים בכירים במפלגת העבודה. גם תרומתו לשלום לתהליך המדיני מול הפלסטינים נמצאת על הכוונת. "בעשרת החודשים בהם ישב בממשלה, פרס לא הצליח לקדם אפילו נושא אחד עם הפלשתינים, ולכן הדיבורים על כך שהוא נחוץ לשלום אינם רלוונטים", התבטא בכיר במפלגה. "לשמעון פרס אין האנרגיות לעשות שלום עם הפלשתינים ולא צריך אותו לשם כך. בשביל מה צריך היה להישאר בממשלת האחדות?"

"פרץ עשה מהלך נכון כשלא הבטיח לו הבטחות", אמר בכיר אחר בעבודה. "שיריון עכשיו יהפוך אותו למשוריין עד גיל 86, זה נראה הגיוני?". אבל לא כולם תמימי דעים.

"פרס לא חוזר לעבודה"

גורמים אחרים בעבודה דווקא הביעו תמיהה באשר לסירובו של עמיר פרץ לשריין לפרס מקום מכובד ברשימת המועמדים לכנסת או למצוא דרך אחרת להשאירו במפלגה, כדי למנוע את ה"עריקה" לכיוונו של אריק שרון.

גם המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה גינתה את תוכניתו של פרס לעזוב את המפלגה. "פג תוקפו של מר פרס, שנחשף כמי שזקנתו מביישת את נעוריו", אמר יו"ר המשמרת, ערן חרמוני. מקורבים לפרס סיפרו היום, כי הוא זועם על הדרך בה מאלצים אותו, לדבריהם, לעזוב את מפלגת העבודה.

"אני יודע מה עבר עליו בשבועות האלה. אני יודע מול מה הוא התמודד במפלגת העבודה לאחר ההפסד. אחרי השיחה איתו הבוקר, דבר אחד ברור לי: למפלגה הזאת הוא לא חוזר", ציין שמואל ריפמן, ראש המועצה האזורית רמת הנגב ויו"ר המועצות האזוריות בישראל, שהודיע על החלטתו לעבור לשרון.