הוקפא התיקון המסמיך מבקר המדינה לאסור בצו תרומה אסורה בבחירות

הפיקוח על הוצאות הפריימריס יועבר למבקר המדינה, שיפרסם שמות התורמים יותר מ-1,000 שקל

מועמדי הליכוד והעבודה, המבקשים להיבחר לכנסת הבאה, יורשו לאסוף תרומות ולהוציא יותר כסף ממה שעמד לרשותם בבחירות קודמות. זאת, על-פי תיקון חוק המפלגות שנעשה ביוזמת ועדת חוקה, חוק ומשפט. התיקון יעלה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בשבוע הבא.

התיקון כולל גם את העברת הפיקוח על הוצאות הפריימריס של המועמדים ממוסדות הביקורת המפלגתיים למבקר המדינה, שיפרסם באינטרנט את שמות התורמים מעל 1,000 שקל. לעומת זה, הוקפאה ככל הנראה יוזמת יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל איתן (ליכוד), לתקן גם את חוק מימון המפלגות, כך שמבקר המדינה יוסמך גם לאסור בצו קבלת תרומה אסורה, אם הובאו לפניו ראיות משכנעות.

תוקפא גם יוזמת איתן באותה הצעת חוק פרטית, להפחית את תקרת ההוצאה המותרת למפלגות על הבחירות - בשיעור 5%-15%, לפי גודל הסיעה בכנסת - כפי שהופחתה ערב הבחירות הקודמות. ההפחתה ההיא נעשתה בהוראת שעה, שתוקפה פג. איתן ביקש לעגן את התקרה החדשה בחוק כהוראת קבע.

בראש ההטבות למועמדים בפריימריס נקבעה תרומה מכסימלית כפולה שהם יוכלו לקבל מאדם יחיד. היא תעלה מ-5,000 שקל ל-10,000 שקל. תקרה אחרת צודקת וגמישה יותר נקבעה לתקרת התרומות וההוצאות המותרות למועמד. היא מדורגת ותחושב לפי מספר בעלי זכות הבחירה בכל מפלגה.

החוק הקיים הגביל את התקרה לסכום אחיד של 274 אלף שקל למועמד. מבקרי המפלגות יכלו להגדיל אותו עד 547 אלף שקל, אם מספר בעלי זכות הבחירה עלה על 150 אלף. הסכומים בנוסח הסופי של החוק החדש שונים מהצעת החוק המקורית. התקרה המכסימלית למועמד בפריימריס פתוחים נוסח העבודה עמדה שם על 750 אלף שקל, והסולם המדורג החל ב-200 אלף שקל.

ברגע האחרון תוקנה הטבלה המדורגת והסכומים הופחתו. אם מספר בעלי זכות הבחירה הוא עד 500 (בדרך כלל סדר גודל של מועצת מפלגה כמו שינוי, שבוחרת את מועמדיה) - הסכום הכולל המותר למועמד הוא עד 50 אלף שקל; אם המספר נע בין 501 ל-5,000 (כגון מרכזי מרצ, המפד"ל והליכוד שיבחרו את מועמדיהן) - הסכום הוא עד 275 אלף שקל למועמד; אם מספר הבוחרים הוא 5,001 ומעלה (סדר הגודל של מתפקדי העבודה) - 400 אלף שקל למועמד.

בפריימריס שבהן עומד לבחירה מועמד לתפקיד רה"מ, התקרה לכל מועמד תהיה גבוהה פי 5 מהסכומים האלה, לעומת פי 4 בנוסח המקורי. לפיכך, נראה שהמועמדים לראשות הליכוד והממשלה יוכלו להלכה לאסוף ולהוציא סכומים שלא יעלו על 2 מיליון שקל, במקום 3 מיליון בנוסח המקורי. אבל זאת, רק בבחירות נפרדות לתפקיד. בהוראה נפרדת נקבע, שאם הפריימריס מאוחדים גם לתפקיד ח"כ, התקרה תהיה לפי הסכום הנמוך. כלומר, התקרה למועמדי הליכוד תהיה הפעם 275 אלף שקל.

הוראה נוספת מגבילה את התקרה לבנימין נתניהו, שהתמודד מול שרון רק בספטמבר, ובסיבוב הקרוב היא תעמוד רק על 40% מהסכום הזה. כלומר, 110 אלף שקל. תיקונים אלה נועדו למנוע ממועמדים לכנסת לאסוף ולהוציא סכומים גבוהים מהמותר, בכך שיירשמו כמועמדים לראשות הרשימה והממשלה, גם אם סיכוייהם אבודים מראש.

מהנוסח הסופי נמחקה גם ההצעה להפחית ב-20% את התקרה למועמד שהיה בעבר נשיא, רה"מ, שר וח"כ. בהסתייגות שהגישו לנוסח הסופי היו"ר איתן וח"כי שינוי, רשף חן ואתי לבני, מוצע למנוע קבלת תרומות מיורדים בחו"ל אפילו שהם בעלי זכות בחירה רשמית, בכך שהתורם חייב להיות אזרח ישראל.

באשר לתקרת ההוצאות של המפלגות על מסע הבחירות, גם כאן נקבע מפתח מדורג לפי גודל הסיעה, כאשר רשימה חדשה מוגבלת לתקרה הנמוכה ביותר. התקרה נקבעה לפי מספר הח"כים בסיעה לפני הבחירות, והיא גבוהה מסכום המימון המגיע. את הפער מכסה הסיעה באשראי לגישור, עד להתחשבנות הסופית של המימון המגיע לאחר הבחירות (לפי הממוצע של מספר הח"כים בכנסת היוצאת ומספר המנדטים שקבלה בבחירות).