הרכבת הקלה בת"א: שינויים במכרז יוזילו את העלויות; תינתן רשת ביטחון

הוזלה של עד מיליארד שקל; תינתן רשת ביטחון אם ייסעו 90% מהתחזית

עלות פרויקט הרכבת הקלה בת"א תרד ב-500 מיליון שקל עד מיליארד שקל בשל הכנסת שינויים הנדסיים. ועדת המכרזים בראשות סגן החשב הכללי, חגי מילר, הודיעה היום (א') על הכנסת שינויים במכרז הרכבת הקלה בת"א.

בנוסף, הגדילה המדינה את רשת הביטחון לזכיין ותשלם לזכיין אם מספר הנוסעים יהיה נמוך מ-90% של התחזית. הוועדה קבעה, כי במידה ומספר הנוסעים יהיה מעל רמה של 110% מהתחזית היא תקבל תגמולים מהזוכה.

בבסיס השינויים נקבע, כי התחנות התת-קרקעיות יהיו בגודל של 70 מטר ולא של 105 מטר כפי שנקבע במקור. עוד הוחלט לאפשר פתיחה מוקדמת לפעולה של מקטע בת ים-יפו, ולאפשר לזכיין תכנון מוקדם עוד בטרם השלמת הסגירה הפיננסית.

ועדת המכרזים מאפשרת לזכיין שייבחר לייצר מקורות הכנסה סינרגיים, דבר שיכול לגרום להוזלת הפרויקט. שיפורים אלה צפויים לגרום במצטבר להוזלה של 5%-10%, 500 מיליון שקל עד מיליארד שקל. בנוסף, קבעה ועדת המכרזים תאריך אחרון להגשת ההצעות 27 בפברואר 2006.

כיום יש שלוש מתמודדות במכרז: קבוצת MTF, קבוצת ספידן וקבוצת מטרורייל. ועדת המכרזים אמורה לבחור בזוכה ביוני. הדחייה במכרז התאפשרה רק לאחר שנציגי הקבוצות התחייבו באופן אישי בפני החשכ"ל, ירון זליכה, כי יגישו את הצעות במועד האמור.

שיפורים אלה הוכנסו על רקע דו"ח בקרה שהוכן על-ידי החברה הבריטית לואיס ברגר, שטענה כי ניתן להוזיל את הפרויקט ולקצר את לוחות הזמנים.

זליכה אמר, כי "מטרת השיפורים היא להבטיח את הצלחתו של הפרויקט. אני משוכנע שבמחצית השנה הקרובה פרויקט הרכבת הקלה יעבור מתוכניות לביצוע".