הבהלה ל(מסך) זהב

תחרות "מסך הזהב" המתקיימת הערב זו השנה ה-11, גוררת כל שנה לא מעט ביקורת. יגאל גלאי, שיזם את התחרות ב-1995, נחלץ להגן על שיטת הבחירה, ומסתייג מהתוספת החדשה השנה - שקלול סקר בתוצאות

בעוד שעות ספורות תצא לדרך התחרות הטלוויזיונית "מסך הזהב" המאורגנת על-ידי השבועון "פנאי פלוס" ומשודרת על-ידי זכיינית ערוץ 2 קשת. התחרות הנוכחית, 11 במספר, מצליחה בכל שנה לגרור עימה לא מעט תגובות, חלקן נלהבות, חלקן זועמות. גם השנה צפויים להישמע בתומה לא מעט קולות.

יגאל גלאי, מי שיזם והקים את התחרות כבר בשנת 1995, אז שימש כעורך "פנאי פלוס" - שבועון הטלוויזיה היחיד שפעל בישראל באותם ימים, הודף את הביקורות. זאת למרות שכיום (כעשרה חודשים) הוא כבר במקום אחר. גלאי משמש כמנכ"ל קבוצת גלובוס גרופ החולשת על רשת בתי קולנוע, כ-124 מסכים, אולפנים בנווה אילן ותל-אביב, ומפיצת סרטי הסטודיו של וורנר ברדרס ו-UIP בישראל. השנה נוסף פרמטר חדש המשוקלל בתוצאות - סקר מקדים של מדגם ארצי. בעקבות שאלת "גלובס" מסתייג גלאי מהתוספת החדשה, וסבור שהדבר מערער את עקרון התחרות.

"התחרות נולדה בשנת 1995", אומר גלאי, "שנה לאחר פריצת ערוץ 2, וכאשר הבנתי שמעתה בעידן של טלוויזיה מסחרית משתנים הרבה מחוקי המשחק, ובין השאר היחסים שבין הצופים לבין הטלוויזיה.

"התחרות למעשה נולדה מתוך סקרנות שלי כאיש תקשורת, כשביקשתי לדעת את התשובה שמסקרנת כל איש תקשורת באשר הוא מה באמת הקהל אוהב. אנו מפתחים תוכניות, מוציאים עיתונים, יוצרים סרטים ורוצים להגיע לקהל - אך לא יודעים מה באמת הקהל רוצה וכך נולדה 'מסך הזהב'. אמרתי לעצמי, נפנה לצופים, לקוראי עיתון הטלוויזיה 'פנאי פלוס', שהיה הראשון והבודד בנוף.

"כעבור כמה שנים מוסד מסך הזהב אומץ לטלוויזיה כטקס טלוויזיוני. העיקרון שליווה אותי כל השנים הוא שהקהל ואך ורק הקהל הוא המלך הבלעדי. ככל שהתחרות צברה תאוצה וכוח, וככל שהבינו את השפעת התוצאות, כך גם גברו קולות הביקורת ומנקודת הראות שלי, מדובר בקולות של אינטרסנטים שטענו נגד הבלעדיות שמפקידים בידי הקהל".

* השנה, בניגוד לשנים קודמות, מלווה לבחירה גם סקר מקדים במדגם ארצי שמשוקלל בתוצאות. מה דעתך?

"אני לא רוצה לייחס לעצמי כוחות מעבר למה שיש לי אך אני מאמין שאילו הייתי עומד גם השנה מאחורי הפקת 'מסך הזהב' לא היה קורה מה שקרה השנה. השנה עושים מדגם שתוצאותיו ישוקללו לתוצאות ההצבעה של הצופים. ההתנהגות הזו מוכיחה בעיני את חולשת הדעת מול מגמות וטענות שהיו תמיד, ולמעשה בכך נפרצה פרצה ראשונה ועורער היסוד האיתן שעליו נשענת התחרות הזו - שמדובר בהצבעה אמיתית וברורה של הקהל. למה דומה הדבר? יגידו לאנשים ללכת להצביע בקלפיות, אך הפתק ששמים ישוקלל למדגם אחר. בעיני, כמי שיזם, הוליד וקבע את המסגרת של התחרות זה פגם שיש להצטער שהוא נולד, כי ברגע שאתה מתחיל לערער על עיקרון, לדברים אין סוף. אני באמת לא מבין מדוע עשו את זה".

* ההתקוממות הגדולה ביותר נגד דעת הקהל היתה כש"כוכב נולד" זכתה, מיד בתום העונה הראשונה לשידורה בפרס תוכנית העשור.

"הטענה היתה אז איך תוכנית שרק עכשיו נולדה זכתה לתואר הזה. ראשית שמחתי לראות איך מתייחסים ברצינות לתחרות כשיש התקוממות כזו. היו אז מחאות גדולות מאד מצד אנשי טלוויזיה ותיקים וחזקים, שלא הבינו איך הינוקא הטלוויזיוני הזה, 'כוכב נולד' עומד לפניהם. עמדתי אז בנחישות מול כל הטוענים האלה, ואני חושב שהיום איש כבר לא היה אומר מה שאמר אז על 'כוכב נולד' וזה ממחיש שוב את עוצמת הקהל".

* אחד הדברים התמוהים בתחרות הוא איך ייתכן שחדשות ערוץ 10 מנצחים בכל שנה את חדשות ערוץ 2 במסגרת התחרות, בעוד שבפועל הרייטינג של חדשות ערוץ 2 גבוה לעיתים פי שלושה מהרייטינג של חדשות ערוץ 10?

"'מסך הזהב' נולדה בין השאר כדי לבדוק את הראייה הכללית של הצופים, לא לפי נקודת רייטינג כזו או אחרת או ערב שידורים זה או אחר. במשאל כזה, הצופה למעשה יכול לתת ביטוי לטעמים שלו מעבר לתוכנית או ערוץ. כך יוצא שהנה יש חיבה בולטת לזוג מגישי החדשות מיקי חיימוביץ' ויעקב אילון באופן אישי. זאת אומרת שהציבור אומר 'אנו רואים יותר חדשות בערוץ 2, אך המגישים המועדפים עלינו הם של ערוץ 10, גם אם את חדשות 10 אנו רואים פחות'.

"תוצאה כזו מלמדת, כי אולי נותנים כוח רב מדי או השפעה רבה מדי למגישי החדשות, אולי מתוך גישה לא מקילה לא היו משלמים להם את הסכומים שמשלמים להם כי מהתוצאות עולה כי אין די בכוחם של המגישים לסחוף אחריהם צופים (זאת בניגוד לתוכניות טלוויזיה אחרות). כנראה לעריכת החדשות, למערכת החדשות ולערוץ בו החדשות משודרות יש השפעה יותר מהמגישים עצמם.

"בתחרות, הבחירה אינה בין שלום קיטל מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2 לבין המנכ"ל המקביל לו בערוץ 10 אלא בין המגישים, ואני משוכנע שאילו היתה הצבעה על עריכת החדשות, קיטל וחדשות ערוץ 2 היו מנצחים. לכן אני אישית מבין את מה שנראה לאחרים כסתירה".

* לא מעט ביקורות נשמעו עם השנים גם על צורת ההצבעה. תקפו אתכם על כך שעיקר ההצבעות נעשות על ידי צעירים ובני נוער.

"מאז שהתחרות הזו נולדה, לפני 11 שנים, היתה הקפדה מיוחדת על טוהר ההצבעה וזאת כי כאיש תשורת, באמת עניינה אותי התשובה האמיתית. חיפשתי את הטעם האמיתי של הקהל ולא מניפולציות, ולכן נוצרו כמה כללים הקשורים לצורת ההזדהות של המבצעים (ת"ז, מספר טלפון, גיל ואי אפשרות להצבעה כפולה).

"אנו יודעים שבכל שיטה עלולות להיות פרצות, וספק גם אם כל הקולות שניתנו בפריימריס מפלגתיים היו נקיים. אך גם אם יש פרצות הן לא בעוצמה כזו שיכולות לשנות את התוצאות באופן מהותי. אני לפחות מדבר על השנים שבהן ראיתי את הדברים מקרוב. השנה הזו אני כבר לא מלווה את התחרות. ידעתי שהצבעת הקהל יכולה להיות גם עקב אכילס, שבה ידבקו אלה שלא אוהבים את דעת הקהל. ניסינו למנוע לזות שפתיים. מי שמוצא עצמו לא מרוצה מהתוצאות, ימצא תמיד מה לומר. אין שיטה מושלמת, אך בעניין ניקיון כפיים אני מעיד באופן חד משמעי שהכל נוהל למופת".

* מה ההימור שלך בתחרות הנוכחית?

"קצת התרחקתי מעיסוק יומיומי שוטף בנושא הטלוויזיוני, ולכן קשה לי ההימור אך אני מעריך שבקטגורית החדשות, הואיל והמגישים לא התחלפו תישאר התוצאה של מיקי ויעקב כמובילים, ובתוכניות הפריים הגדולות יהיה בנאלי אם אומר 'ארץ נהדרת'.

"בקטגוריית הטלנובלות קשה לי לומר, שכן יש יתרון מספרי לכבלים - דבר שתורם ל'טלנובלה בע"מ' לעומת 'השיר שלנו' המשודר בלוויין, וזה באמת קרב מעניין שקשה לי להמר.

"בדרמות המקוריות אני לא רואה משהו בולט במיוחד, ובעיני כל הימור זוכה. סדרת הדרמה 'בטיפול' שזכתה לכותרות ואהדה תקשורתית ובצדק עקב טיבה, דווקא מבחינת טעם הקהל לא נראה לי שהיא תזכה".

עורכת "פנאי פלוס", נירית וייס, מסרה בתגובה: "טקס מסך הזהב היה ונשאר הטקס היחיד המשקף את עמדת הציבור הצופה בטלוויזיה בישראל. במטרה להמשיך ולשמרו ככזה, ולאור ריבוי המגמות הטכנולוגיות הבאות לביטוי גם בטלוויזיה הרב-ערוצית ובחדירת האינטרנט, הוחלט לערוך מדגם מייצג שייתן ייצוג לשלל הדעות ומגוון הגילאים. המדגם הינו ארצי המשוקלל ביחס שליש בלבד לצד התוצאות שהתקבלו באמצעות האינטרנט והטלפון.

היום בערב, לאחר פרסום התוצאות בטוחני כי גם יגאל גלאי יביע שביעות רצון מהתוצאות המשקפות את דעת הקהל. בהזדמנות זו ברצוני להודות לגלאי על המסורת המפוארת שהנחיל לתעשיית הבידור בייסוד של טקס מסך הזהב. מגזין 'פנאי פלוס' ימשיך לשאת את הדגל בגאווה".