הכנסת אישרה את הקמת החברה הממשלתית להשבת נכסי קורבנות השואה בישראל

לפי החוק, אם לא יתגלו יורשי הקורבנות תוך שבע שנים - תועבר תמורת הנכסים לסיוע לניצולים ולהנצחת השואה

ועדת חוקה ומשפט אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הנכסים של נספי השואה שאותרו ויאותרו בישראל.

החוק מסדיר את המשך איתור הנכסים, איתור היורשים ובעלי זכויות אחרים, והעברתם לבעליהם החוקיים. כמו כן הוחלט לממש את הנכסים שיורשיהם לא יתגלו, ולהעביר את התמורה לסיוע לניצולי השואה ולהנצחת זכר השואה.

לפי החוק, תוקם חברה ממשלתית שתעסוק בהמשך איתור הנכסים, בעיקר הנדל"ן, וניהולם עד לאחר שתסיים את איתור היורשים וחלוקת הרכוש. החוק קובע תקופה של שבע שנים מאיתור הנכס עד לאחר שניתן יהיה לממש אותו, אם היורשים לא יתגלו. ועדה מקצועית מטעם החברה תקבע את שוויים הריאלי של הנכסים.

הוויכוח סמוך להצבעה הסופית התנהל סביב תקצוב החברה הממשלתית. אחר שהאוצר הסכים לממן אותה בשנתיים הראשונות ב-12 מיליון שקל לשנה הראשונה. לגבי השנים הבאות הודיע השר אהוד אולמרט ליו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל איתן, כי לאחר אישור תקציב 2006, האוצר ישכור חברת ייעוץ שתמליץ על היקף התקציב הדרוש.

בחוק נקבע, כי התקציב השנתי לא יעלה על 2% משווי הנכסים שבידי החברה. בכל מקרה, הוא יהיה טעון בנוסף לאישור הדירקטוריון גם אישור של ועדה משותפת של ועדות הכספים והחוקה בכנסת. הכוונה היא להביא את החוק לאישור סופי במליאת הכנסת עד סוף השבוע, לפני התפזרותה לפגרת הבחירות.