הרפורמה במס על נדל"ן מניב בחו"ל הורידה את השקעות הישראלים ב-60%

ב-2003 השקיעו הישראלים כ-15 מיליון דולר וב-2005 ירדו ההשקעות לכ-5.5 מיליון דולר

ירידה דרסטית בשיעור של כ-60% בהשקעות של ישראלים ברכישת דירות ומגרשים בחו"ל נגרמה לא מעט עקב הרפורמה שמחייבת אותם מ-2003 במס על ההכנסה השוטפת מהנדל"ן המניב שמחוץ לישראל. תמונה זו עולה ממזכר שקבלה רשות המסים מלשכת שמאי המקרקעין. יו"ר הלשכה רן וירניק מציין במסמך כי זו התפתחות חיובית שעשויה לעודד את הישראלים להמשיך להשקיע, אבל בדירות בארץ.

מהנתונים שאספה הלשכה עולה כי השקעות הישראליים בדירות בחו"ל ירדו במהלך 2005 לכ-5.5 מיליון דולר נטו, רכישות בניכוי מכירות, לעומת 6 מיליון דולר ב-2004 וכ-15 מיליון דולר ב-2003, שבה החל המיסוי הבינלאומי. וירניק צרף למזכר את ניתוח תמונת המצב שערך עבור הלשכה עו"ד ורו"ח יעקב שיינזון.

שיינזון מזכיר את הימים שלפני ה-1.1.03 שבהם השקעה בדירות מגורים בחו"ל היתה במשך שנים פופולרית מאד בקרב ישראלים רבים. היא נחשבה להשקעה סולידית, אשר יצרה גיוון ופיזור בסל ההשקעות המשפחתי, ובעיקר הניבה תשואה נאה מהשכרת הנכסים שהיתה פטורה ממס בארץ.

מגמה זו השתנתה מראשית העשור. התשואות ירדו, הוצאות הניהול התייקרו ועל זה נוספו קשיי השליטה בנכסים בשלט-רחוק. על האכזבות האלה נוספה חובת הדיווח והמסוי על ההכנסה השוטפת של המשקיעים גם משכר דירה למגורים בחו"ל.

המכה שהם ספגו היתה בכך שהרפורמה לא נתנה להם אפילו את הפטור החלקי שממנו נהנים משכירי הדירות למגורים בארץ. מה עוד שהמס (בשיעור 15%) מוטל על ההכנסה ברוטו. לא ניתן לנכות ממנה הוצאה כלשהי למעט פחת, וגם לא לקבל זיכוי על כל מס זר ששולם על הנכס לרשויות במקום הימצאו.

שיינזון מציין בנוסף את המס על מכירת הדירה בחו"ל שהיה קיים לפני הרפורמה ועדיין קיים, אף זאת בניגוד לפטור ממס שבח שניתן לפחות למי שמוכר בישראל דירת מגורים ראשונה. מסקנתו בלשון המעטה: "כדאיות ההשקעה בדירות בחו'ל צריכה היום להיבחן בכל מקרה לגופו".