מוזיאון לתולדות התחבורה בירושלים יוקם בתחנת הרכבת ההיסטורית "החאן"

מינהל מקרקעי ישראל, עיריית ירושלים ורכבת ישראל הגיעו להסכם לפיו המינהל יקצה את מתחם תחנת הרכבת ההיסטורי "החאן", בהרשאה לשימוש זמני לשימושים ציבוריים לחמש שנים. זאת, לצורך מיזם משותף של העירייה ורכבת ישראל.

העירייה, הרכבת ומשרד התחבורה יקימו במבנה התחנה הישנה מוזיאון לתולדות התחבורה בירושלים. במקום יהיה גם מרכז מידע לרכבת הקלה. מבנה החאן נמצא ברשימת המבנים הלאומיים המיועדים לשימור.

בישיבה במינהל ציין מנכ"ל העירייה, איתן מאיר, כי העירייה מבקשת לשפץ את המבנה, לפתחו כמוזיאון ומרכז מידע ולשלב אלמנטים מסחריים. סמנכ"ל סחר ונכסים ברכבת הבהיר, שהרכבת מבקשת לשמר את המבנה, כולל אפשרות להקמת תחנת רכבת עתידית במקום, מוזיאון תחבורה ועוד.

מנהל המינהל, יעקב אפרתי, אמר שקיימות פניות רבות למינהל לגבי המתחם, והמינהל נמצא כבר שנים רבות בהליך תכנון של האזור. הוא קבע כי ניתן להקצות את המתחם בהרשאה לשימוש זמני בייעוד ציבורי לעירייה ולרכבת ישראל. במינהל אומרים כי אם הפרויקט יצליח, סביר שההסכם יוארך מעבר לחמש שנים. נקבע כי במידה ויופעל במקום מוזיאון בתשלום, המינהל יגבה תשלום של 2% מערך הקרקע לשנה. במידה ויופעלו במקום אלמנטים מסחריים, המנהל יגבה תשלום של 5% מערך הקרקע לשנה.

נוסף לכך מתכננת העירייה, באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים, לקדם פרויקט של שביל הליכה וג'וגינג באורך של כחמישה ק"מ, ומתקני ספורט מאצטדיון מלחה ועד תחנת החאן - על בסיס תוואי מסילת הרכבת הישנה. גורמים המקורבים לעיסקה אמרו, כי ארקדי גאידמק מתכנן לתרום לפרויקט מסלול הריצה. מהנדס עיריית ירושלים, אורי שטרית, מסר כי הפרויקט נקבע לביצוע עוד בשנת העבודה הנוכחית.