פיצויי הקרקע בקיבוצים: בג"ץ חייב את אולמרט לדווח על תוצאות בחינת החלטת המינהל 969

ההחלטה התקבלה בעתירה של עמותה המבקשת לשנות שיעור הפיצוי שניתן לבעלי קרקע חקלאית

נשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, הורה היום (א') למ"מ מקום ראש הממשלה ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, אהוד אולמרט, לדווח לבג"ץ תוך 45 יום על החלטת מועצת מקרקעי ישראל בעניין בחינת החלטה 969 של המועצה.

החלטה זו של ברק התקבלה בסוף השבוע בעתירה שהגישה עמותת אדמתי, המאגדת 100 יישובים חקלאיים, אשר עתרה לבג"ץ ב-2004. היישובים מבקשים לתקן את החלטת המועצה 969, הקובעת את שיעור הפיצוי שניתן לבעלים של קרקע חקלאית שייעודה שונה.

בעתירה טענו ב"כ אדמתי, עוה"ד עופר נועם ויוסף ג'רסי, כי החלטה קובעת פיצוי אחיד וגלובלי עבור קרקע שייעודה שונה, ללא כל התחשבות בהשקעות הריאליות של החוכר או של היישוב החקלאי בקרקע. לטענתם, ההחלטה לא הוגנת. בדיון ראשון שהתקיים בעניין, ביקשה המדינה לדחות את העתירה על הסף. למרות זאת, בינואר 2005, הורה בג"ץ למועצת מקרקעי ישראל ושר האוצר לנמק בתוך 45 יום מדוע לא תתוקן ההחלטה.

מועצת מקרקעי ישראל הגישה לאחרונה הודעה, בה נאמר כי המועצה דנה בהצעה להקפיא את ההחלטה ללא כל מגבלה של זמן, על יסוד טענות העותרת וטענות גורמים נוספים.

אדמתי טענה, כי המדינה הטעתה את בג"ץ, שכן מתגובת המדינה כאילו מסתבר שהיו עוד גורמים מלבד אדמתי שטיעוניהם גרמו להקפאת ההחלטה. אדמתי טענה, כי בכוונת המדינה לבטל את ההחלטה ולא לבחון מחדש את סכומי הפיצוי שנקבעו בה. (בג"ץ 7436/04).