בתו של הצייר אורי ריזמן תובעת את קיבוץ כברי: מסרב להשיב יצירות

טוענת כי הקיבוץ הציג בפניה מצגי שווא בעטיים חתמה על הסכם פשרה, לפיו הקיבוץ נטל לידיו את מרבית התמונות בנכסי העיזבון

אסנת בן-שלום מקיבוץ גבעת חיים מאוחד הגישה אתמול (ב') לבית המשפט המחוזי בת"א תביעה לחייב את קיבוץ כברי להשיב לידיה את העיזבון שהותיר אחריו אביה הצייר אורי ריזמן, שהיה חבר הקיבוץ.

לטענתה, אביה, שהלך לעולמו בינואר 1991, הותיר עיזבון הכולל בין היתר למעלה מ-350 יצירות שונות שצייר בצבעי שמן עיפרון ופחם, מטלטלין וחפצים אישיים, כדוגמת מכתבים, שירבוטים אישיים ויומנים והדפסי משי מ-8 ציורים שנעשו בהרשאתו הבלעדית עוד בימי חייו.

בן-שלום טוענת כי לאחר שאביה הלך לעולמו, השתלט הקיבוץ על מורשתו ועזבונו ובחר לשים ידו על העיזבון ולעשות בו כבשלו, לאור כך שהוא התגלה כבעל ערך כלכלי רב.

לדברי התובעת, חומרתם של הדברים מתחזקת נוכח יחסיו של המנוח עם הקיבוץ, שהיו יחסים קשים המלווים בתסכול רב ובחוסר הכרה אמנותית או אחרת. לטענתה, הקיבוץ היטעה אותה והציג בפניה מצגי שווא בעטיים חתמה עם הקיבוץ על הסכם פשרה, לפיו נטל הקיבוץ לידיו את מרבית התמונות הכלולות בנכסי העיזבון, ואילו היא קיבלה לידיה פחות מ-1% מכלל התמונות.

התובעת הודיעה לקיבוץ לפני חודש וחצי על ביטולו של ההסכם. היא מבקשת מבית המשפט צו מניעה קבוע וצו למתן חשבונות נגד הקיבוץ. טרם נתקבלה תגובת הקיבוץ. (ת.א 1277/06).