התארגנות מחודשת בקונגרס ובקהילה היהודית נגד כניסת חברה מדובאי לנמלי ארה"ב

זאת בעקבות הגילוי שהחברה האם שלה תומכת באופן פעיל בחרם הערבי נגד ישראל

בקונגרס מתחזקת ההתנגדות לכניסת חברה מדובאי, דובאי פורטס וורלד, לניהול תפעולי של נמלים בארה"ב, בעקבות גילוי שהחברה האם של פורטס וורלד, חברת אחזקות בשליטת האמיר של דובאי, תומכת באופן פעיל בחרם הערבי נגד ישראל.

ל"גלובס" נודע, כי הפרשה עלולה להשפיע גם על המו"מ לחתימת הסכם סחר חופשי בין ארה"ב לאמירויות הערביות המאוחדות. דובאי היא אחת מהחברות בפדרציה זו.

חשיפת זווית החרם עלולה לשמש מכשול משמעותי למאמצי ממשל בוש לאפשר לחברה מדובאי להיכנס לפעילות בנמלים, מפני שהחוק בארה"ב אוסר במפורש על כניעת חברות אמריקניות לתקנות החרם ומחייב חברות אלה לדווח לרשויות בוושינגטון על כל ניסיון לאכוף אותו.

אלכס קרוז, דובר של צירת בית-הנבחרים אילנה רוס-לטינן, יו"ר ועדת המשנה למזה"ת שליד וועדת יחסי החוץ של הבית, אמר אמש לגלובס: "אנו מנסחים עתה מכתבים לשרי האוצר והמסחר של ארה"ב, ומכתב נפרד לציר ביל תומאס, יו"ר ועדת "דרכים ואמצעים" (החולשת גם מסחר בינלאומיר.ד.). מכתבים אלה יקראו להפסיק מיד כל פעילות הקשורה למו"מ על הסכם סחר חופשי בין ארה"ב לאמירויות הערביות המאוחדות, עד שהאמירויות יתנערו מכל ההיבטי החרם שהטילה הליגה הערבית על ישראל, ועד שתיחקר במלואה כוונת דובאי פורטס וורלד לתפעל מסופים בנמלי ארה"ב".

הגילוי על הקשר בין החברה האם של פורטס וורלד לחרם הערבי, שפורסם בראשונה בג'רוזלם פוסט, סיפק תחמושת חדשה ורבת עוצמה למחוקקים בשימוע בוועדה של הסנט שבו הופיע סמנכ"ל פורטס וורלד, טד בילקי, אזרח אמריקני. מחוקקים אלה, בעיקר דמוקרטים, הדגישו, כי וושינגטון אינה צריכה לחלק פרסים לחברות שמפלות לרעה בעלת ברית של ארה"ב.

בתשובה לשאלות של סנטור ברברה בוקסר, דמוקרטית מקליפורניה, הודה בילקי כי ממשלת דובאי מכבדת את החרם על ישראל וכי בנמלים באמירויות שמנהלת החברה מקויים חרם על סחורות מישראל. אך בתשובה לשאלות של סנטור דמוקרטי אחר, ביל נלסון, אמר בילקי, כי אינו יודע איזה תפקיד ממלאת החברה האם של פורטס וורלד בסילוק סחורות ישראליות מהאמירויות.

בתגובה אמרה בוקסר, כי עמדת החברה בסוגיית החרם היא סיבה נוספת להתנגד לכניסתה לנמלי ארה"ב. "זה רק מוסיף שמן למדורה", אמר בוקסר.

סנטור ג'ון קרי, לשעבר מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, אמר כי "החרם הערבי לא רק מפר לפחות את רוח החוק בארה"ב, אלא שהוא מנוגד לכל דבר שהאמריקנים מאמינים בו".

מחוקקים משתי המפלגות ומשני הבתים אינם מרפים בשלב זה מלחצם על הנשיא בוש לבטל את העסקה עם החברה מדובאי על רקע החששות, שכניסת החברה לנמלים מרכזיים כרוכה בסיכונים ביטחוניים גדולים. למרות שהממשל הסכים לבדוק מחדש את החששות הביטחוניים, במשך 45 יום, בוש לא הותיר מקום לספק שבדעתו לתת אור ירוק לעסקה עם החברה מדובאי כתום הבדיקה המחודשת.

במקביל פתחה הליגה נגד השמצה במסע ציבורי לחסימת דרכה של החברה מדובאי לנמלי ארה"ב. במכתב ששלח לשר האוצר, ג'ון סנו, אומר מנהל הליגה, אברהם פוקסמן, כי בנפרד מכל השיקולים הביטחוניים, "אם דובאי תוסיף לנקוט פעילות אנטי-ישראלית. זה יכול לשמש בסיס לביטול העסקה".

אך כמה פעילים יהודיים אמרו בשיחות פרטיות, כי כל הפרשה צריכה להימצא מחוץ לתחום הפעילות של היהדות המאורגנת בארה"ב, כדי להימנע מפיתחון פה שמדובר באינטרס כל-אמריקני, לא אינטרס כיתתי צר.

ששת הנמלים שמתוכננים לעבור לשליטת החברה מדובאי, ובכללם נמלים בניו-יורק ובמאיימי, נמצאו עד עתה בשליטת חברה בריטית, פנינסולר אנד אוריינטאל סטים נאווגיישן, מלונדון. דובאי פורטס וורלד רכשה באחרונה את החברה הבריטית, על כל נכסיה, לרבות הנמלים בארה"ב, בעסקה בשווי 6.8 מיליארד דולר.