ההתנגדות בוועדת הכספים מטרפדת את הרפורמה בתחום ה"פול" לאופנועים

הרפורמה מבקשת לרכז את ההסדר בידי חברה אחת, כדי לצמצם הסבסוד של הפסדי הביטוח לאופנועים

התנגדות רחבה בוועדת הכספים מטרפדת את תוכנית האוצר לבצע רפורמה בענף ביטוח החובה לאופנועים. תקנות שהוגשו לאישור הוועדה מציעות לרכז את הסדר ה"פול" הקיים בידי חברה או סוכנות ביטוח אחת או יותר שייבחרו במכרז, ולא עוד באמצעות כל חברה או סוכן.

אתמול (ד') בוטל הדיון בתקנות שנקבע בסדר היום, לאחר שמרכז הקואליציה לשעבר ח"כ דניאל בנלולו (ליכוד) הודיע לנציגי האוצר כי אין להם רוב לאישור התקנות.

בנלולו גיבש את ההתנגדות לגיבוי המאבק של לשכת סוכני הביטוח נגד התקנות. לפני הדיון התנהלו מגעים דחופים בינו לנציגי האוצר מחוץ לוועדה. הוא הציע להם להגיע להסכמה עם הסוכנים על הסדר מניח את הדעת. "הבהרתי להם כי אם לא ימצאו את שביל הזהב עם הסוכנים, התקנות לא יעברו במתכונתן הנוכחית", אמר בנלולו הבוקר ל"גלובס".

שר האוצר אהוד אולמרט שלח את התקנות לאישור הוועדה לפני יותר מחודשיים כדי שייכנסו לתוקף ב-1 בפברואר, אבל העמדתן על סדר היום חזרה ונדחתה בגלל המחלוקת. בנוסח שהוגש אתמול נדחתה התחולה ל-1 במארס, אך נראה שגם זו איננה המלה האחרונה.

"אנחנו רוצים להבטיח את המשך התחרות ההוגנת גם בביטוח האופנועים ולא ליצור מונופול מצומצם של חברות או סוכנים", אומר בנלולו. "קיבלנו על עצמנו לדאוג שלא תקופח הפרנסה של 30 אלף משפחות סוכני הביטוח, שכבר מאוימת בגלל ההתקדמות המהירה של הרפורמה בשוק ההון וכניסת הבנקים לענף הביטוח. חשבנו שהם ייכנסו בעוד תשע שנים, אבל זה יקרה תוך ארבע שנים והבנקים כבר מכשירים סוכנים משלהם".

אולמרט נימק את הרפורמה בפנייתו לוועדה בשיטה הקיימת, המאלצת את כל בעלי הרכב לסבסד בפרמיות ביטוח החובה שלהם את הפסדי ביטוח החובה של האופנועים בסך של 170 מיליון שקל בשנה. ההכנסות מפרמיות החובה הן 130 מיליון שקל, לעומת תשלומי התביעות, שהגיעו ל-300 מיליון שקל בשנה. הפער נוצר מריבוי התאונות שבהן מעורב רכב דו-גלגלי.

בגלל הפער סירבו חברות הביטוח ליטול בנפרד את סיכוני האופנועים תמורת פרמיה רגילה. הם קבעו למטרה זו את הסדר ה"פול", אשר גובה מבעלי רכב דו-גלגלי פרמיה נוספת בשיעור ממוצע של 25% מעל הממוצע של הפרמיה לרכב ארבעה גלגלים. אבל גם הסדר זה המשיך לצבור הפסדים גדולים.

אולמרט ציין בפנייתו כי חלק ניכר מההפסדים נגרם מכך שנתח מההכנסות הולך לכיסם של מוכרי הביטוח. הם גובים עמלות חברה וסוכן בשיעור כולל של 6.09% מדמי הביטוח נטו שעוברים ל"פול", על-פי ההסכם בין כלל מבטחי החובה. הם עושים זאת מבלי שיסתכנו בסיכון ביטוחי כלשהו.

לדברי אולמרט, ביטוח האופנועים במתכונת זו מניב לחברות הביטוח גם הכנסות עקיפות. לחברות יש גישה למאגר המידע שהוקם בחוק החדש לביטוח חובה, במקום ההסדר של אבנר. המאגר כולל את פרטי המבוטחים ורמת הסיכון שלהם. לדברי השר, המתכונת הקיימת מאפשרת לחברות הביטוח לנצל את בסיס הנתונים כדי למכור לבעלי האופנועים מוצרי ביטוח נוספים.

אולמרט טוען כי בנסיבות אלה, מכרז לבחירת חברה או סוכנות ביטוח, אשר ירכזו את תפעול הסדר ה"פול" במספר מצומצם של ידיים, עשוי להפחית בשיעור משמעותי את העמלות. בכך יצטמצמו הפסדי ה"פול", יקטן סבסוד ההפסדים באמצעות כלל המבוטחים, וניתן יהיה להוזיל את פרמיית החובה של בעלי רכב ארבעה גלגלים, בעיקר לזהירים שבהם.

מינהלת הסדר ה"פול" תערוך את המכרז, ובתקנות המוצעות נאמר כי ההתמודדות תהיה על שיעור העמלות המרבי והוצאות המינהלה. על הזכיינים יחולו הוראות הסכם ביטוח חדש עם התעריפים שייקבעו במכרז. המפקח על הביטוח יוסמך להורות על שינוי ההסכם הקיים תוך 45 יום, לאחר שימוע למנהל הסדר ה"פול". אם המנהל לא יציית - המפקח יוכל להכתיב לענף הסכם ביטוח חדש והוא ייכנס אוטומטית לתוקף.

לשכת סוכני הביטוח איננה יחידה במאבק נגד התקנות. נציגות בעלי האופנועים עומדת לנצל את הדיון הצפוי בוועדת הכספים כדי לתבוע את הוזלת פרמיית ה"פול". האופנוענים חוזרים בכל הזדמנות על הטענה כי לא בצדק מאשימים אותם בריבוי התאונות וגובים מהם את הפרמיה היקרה. לדבריהם, ברוב התאונות מעורב רכב ארבעה גלגלים, והוא הגורם לתאונה.