הסנאטורים הדמוקרטיים פועלים לטרפד את מכירת הנמלים לחברה מדובאי בעקבות החרם שמפעילה המדינה על ישראל

ארה"ב צפויה למכור 5 נמלים ב-6.8 מיליארד ד' * יו"ר צים, עידן עופר הביע את חששו מהדרך בה משתמשים אירגונים המתנגדים להסכם בטיעון החרם הערבי

האם החרם הערבי על ישראל יהווה את המנוף לעצירת מכירת הנמלים האמריקנים לחברה מדובאי? ימים יגידו, בכל מקרה, נושא זה עלה בימים האחרונים על סדר היום בדיונים סביב עיסקת הענק המתקרבת. דובאי היא אחת המדינות הערביות היחידות שעדיין שומרת על החרם הערבי מול מדינת ישראל.

חברת נמלים מדובאי סיימה למעשה את המשא ומתן לרכישת 5 נמלי הים תמורת סכום של 6.8 מיליארד דולר. מאז סיום המו"מ עבר הכדור למגרש הפוליטי שם הועלו טענות רבות על האפשרות למכירת נכסים אסטרגיים לגורמים ערביים מהמזרח התיכון.

ההתנגדות לעיסקה כוללת חברי פרלמנט משני צידי הקונגרס. 41 דמוקרטים הביעו בפני הנשיא בוש, במכתב, את "דאגתם העמוקה" מהעיסקה עם מדינה הממשיכה בחרם הערבי על ישראל.

החרם הערבי שהחל עם הקמת מדינת ישראל מאבד בשנים האחרונות מהאפקטיביות שלו, כאשר מדינות רבות בעולם הערבי מתנערות ממנו בגלוי ו/או גם בפועל. במקורו החרם כולל איסור על קניית סחורות של חברות ישראליות והחרמת מוצרים של חברות המוכרות לישראל.

דובאי היא בין המדינות האחרונות שעדיין שומרות, לפחות ברמה ההצהרתית, על החרם. מדינות רבות, בהן דובאי, מקיימות סוג של מוסר כפול כשהן שומרות על החרם ומצד שני מעודדות פעילות להסרת הגבלי הסחר בינהן לעולם ולארה"ב בעיקר.

במסגרת הסכמי הסחר החופשי משתמשת חברת הספנות הישראלית, צים, בנמלים שבבעלות האמירויות במפרץ. יו"ר צים, עידן עופר אף שלח מכתבים לגורמים בארה"ב בהן הסנטורית הילרי קלינטון, בו הוא מביע את חששו מהדרך בה משתמשים אירגונים המתנגדים להסכם בטיעון החרם הערבי.