קבלנים של חברות ייצוא ישלמו 25% מס חברות ב-2006 גם במרכז הארץ

קבלני משנה הפועלים באיזורי פיתוח ב' או א', יוכלו ליהנות מהטבת מס זו, או לפנות למסלול המענקים

מנהל מרכז ההשקעות בתמ"ת, חזי צאיג, וראש רשות המיסים, ג'קי מצא, נמצאים על סף סיכום מהפכה בהטבות המס לקבלני משנה במרכז הארץ המייצרים לייצוא עבור מפעלי ייצוא בפריפריה. מפעלים אלה יוכלו ליהנות מתשלום מס חברות מופחת של 25% בלבד. כך נודע ל"גלובס".

הרפורמה מיועדת להתבצע בתוך שבועות ספורים. המהלך המתגבש קובע, כי קבלני משנה המייצרים עבור חברות ייצוא בפריפריה, שהמפעלים שלהן נמצאים במרכז הארץ (איזור פיתוח ג'), כולל ת"א וחיפה, או באיזורי פיתוח ב' (עדיפות בינונית שעד כה לא זיכתה בהטבת מס), יוכלו ליהנות ממס החברות המופחת.

במקביל, קבלני משנה הפועלים באיזורי פיתוח ב' או א' (איזורי עדיפות לאומית), יוכלו ליהנות מהטבת מס זו, או לפנות למסלול המענקים.

כיום, הטבת המס ניתנת לאיזור עדיפות לאומית א' בלבד, הכולל את יישובי הפריפריה הרחוקה וקו העימות, אך רק לחברות המייצאות, ולא לקבלני משנה המייצרים עבור חברות הייצוא.

ההטבה הקיימת עבור מפעלים בעלי ייצוא ישיר באיזורי עדיפות א', כוללת 7 שנים פטור מלא ממס, או 10 שנים למשקיע זר.

התקנות המתגבשות, יקדימו, בפועל, את הרפורמה הכוללת בהפחתת מס החברות שתכנן שר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו, לכלל החברות במשק, עבור קטגוריית קבלני משנה של חברות ייצוא.

הפחתת מס החברות ל-25% מיועדת להכליל במעגל הנהנים מתשלום מס מופחת, מאות חברות המייצרות לייצוא, שקודם לכן לא יכלו ליהנות מהטבות לפי חוק ההשקעות.

התקנות המתגבשות מתייחסות לקבלני משנה המבצעים ייצוא עקיף עבור חברות ייצוא תעשייתיות, כולל עשרות רבות של קבלני משנה לתעשיות הבטחוניות, המייצרות רכיבים לשימוש בכלי נשק ואמצעי הגנה מתקדמים שישראל מייצאת.

התקנות כוללות קבלני משנה המבצעים 25% ייצוא מתוך היקף הייצוא של הקבלן הראשי בפרויקט, אם הייצוא הוא עבור חברות-מפעלים מאיזור פיתוח א', שהן בעלות מעמד של מפעל מאושר. לעומת זאת למפעלים של קבלני משנה לייצוא הממוקמים באיזורי פיתוח ב' ו-ג', יקבע סף של 50% מהפרויקט, לצד סף תחתון כספי. סף זה נמצא עדיין בדיונים עם רשות המיסים ומוצע בגובה 15-20 מיליון שקל.

מנהל מרכז ההשקעות, חזי צאיג, אמר ל"גלובס", כי "הנושא נמצא בשלבים מתקדמים של דיון עם האוצר, ובקרוב, לאחר הסדרת הפרטים האחרונים, יתפרסם בתקנות".

לדברי צאיג, "ההישג הוא, שגם קבלן משנה הפועל בת"א עבור חברת ייצוא שהמפעל שלה באיזור פיתוח, יוכל לשלם מס חברות מופחת של 25%. הצעד הזה עשוי להוות זריקת עידוד משמעותית להגדלת הייצוא".

הסדרת התקנות לגבי קבלני משנה נעשית בהמשך לחקיקתו אשתקד של החוק החדש לעידוד השקעות, במסגרתו נקבע, כי ההטבות לקבלני משנה ייקבעו בהמשך בתקנות. עם זאת, יש לציין, כי אפילו התעשיינים עצמם לא ציפו, שהתקנות להטבות במס חברות יהיו רלוונטיות גם למפעלים במרכז הארץ (איזורי עדיפות ג').

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר ל"גלובס", כי התעשיינים תומכים במהלך. מבחינתם, עדיף שכל החברות ישלמו מס חברות של 25%.

הכלכלנית הראשית של התאחדות התעשיינים, נירה שמיר, שהיתה שותפה לדיוני שיתוף הפעולה בנושא בין האוצר לרשות המיסים, אמרה, כי ההטבה תהיה רלוונטית למאות מפעלים, רבים מהם בענף המתכת.

לדבריה, "קבלני משנה רבים אינם מסוגלים להעתיק פעילותם לפריפריה, גם אם יציעו להם שם תנאים מפליגים, לאחר שביצעו השקעות עתק במפעלים, כולל לעמידה בתקנות איכות הסביבה".

לדברי גורם בכיר ברשות המיסים, המהלך יתרום להגדלת הצמיחה מבלי לגרום הפחתת הכנסות כוללת. שכן הוא יביא להגדלת ההכנסות של מפעלים מאושרים ויגדיל תעסוקה בפריפריה, כך שהיקף המיסוי הישיר והעקיף הכולל, לא ייפגע.