התמ"ת מסייע לחברות ישראליות בפרויקט השבחת הטנק הטורקי

גובה הסיוע: 680 מיליון דולר * הפרויקט כולל השבחת 35 טנקים בטורקיה בשיתוף תעשיות ביטחוניות, והקבלן הראשי הוא תעש

מרכז ההשקעות בתמ"ת, בראשות חזי צאיג, מסייע לחברות ישראליות בפרויקט השבחת הטנק הטורקי, הנחשב אחד הפרויקטים הביטחוניים הגדולים כיום בעולם, בהיקף כולל של 680 מיליון דולר.

הפרויקט כולל השבחת 35 טנקים בטורקיה בשיתוף תעשיות ביטחוניות, והקבלן הראשי הוא תעש. ל"גלובס" נודע, כי חברת ההנדסה נמדע, המספקת עבודות קבלניות לפרויקט, קיבלה אישור ממרכז ההשקעות להאריך את ביצוע הפרויקט בשנה נוספת, ולהטבות מס להגדלת חלקה בו ב-5.42 מיליון דולר.

ההגדלה משקפת הרחבה של 11% לתוכנית המקורית שאישר המרכז לנמדע ביולי 2003, שהיקפה היה 48.8 מיליארד דולר. ההרחבה, כמו התוכנית המקורית, אושרו במסלול "חברה לייצוא שירותים מקצועיים ועבודות קבלניות".

לצד תעש משתתפות שש חברות ישראליות, בהן נמדע. הגדלת חלקה של נמדע נובעת מתוספת 4 מיליון דולר עבור השבחת שלושה טנקים נוספים, תוספת של מיליון דולר בגין חלפים לטנקים בתוכנית, ותוספת של 420 אלף דולר בגין שיפוץ טנק מספר 1, הכלול בתוכנית המקורית.

פרויקט הטנק הטורקי מוגדר בידי משרד הביטחון כפרויקט אסטרטגי לתעשייה הביטחונית הישראלית, וליחסים בין ישראל לטורקיה. במשרד ההגנה הטורקי מביעים שביעות רצון מהתקדמות הפרויקט, במסגרתו פתחה תעש לפני חודש קו ייצור בטורקיה, לצורך השלמת עבודות שלא ניתן לייצא מישראל.

במקביל, דיווח השבוע השבועון "דיפנס ניוז", כי ממשלת טורקיה ביטלה חוזה ב-35 מיליון דולר עם החברה-הבת של אלביט מערכות, אל-אופ, חילטה ערבויות של 10 מיליון דולר, ושוקלת תביעה להשבת המקדמה ששילמה.

הביטול נעשה בטענה, כי "הצד הישראלי הפר את התחייבויותיו החוזיות". זאת, לאחר שלוש שנים של מחלקות ביחס לחוזה, בו התחייבה אל-אופ לספק 42 מערכות צילום אווירי לטווח ארוך למטוסי F-4E (פנטום) לחיל האוויר הטורקי.

מטוסים אלה שודרגו בידי ישראל, והיו אמורים לאפשר לצלם עמוק בשטח סוריה, עיראק ומדינות אחרות, בלי לצאת מהמרחב האווירי של טורקיה.

בעיות טכניות גרמו לעיכובים חוזרים במסירת המערכות. לפי "דיפנס ניוז", העיכובים אכזבו קצינים בצבא טורקיה, שקיוו לעקוב אחר המתרחש בעיראק בימים שקדמו לפלישה האמריקנית, ב-2003.

מנכ"ל משרד הביטחון, קובי תורן, לשעבר מנכ"ל אל-אופ, אמר, כי הוא מודע לקיום דיונים לתיקון החוזה ואולי אף לביטולו, אך למשרד הביטחון לא נמסרה הודעה רשמית מאנקרה על ביטול החוזה.

במסגרת מכירת תעש, המוקפאת עד הבחירות, תתמודד אלביט מערכות גם על פרויקט הטנק הטורקי. זכייה תותנה באישור הממשלה הטורקית.