אריה דגן מכר לשותפו את חלקו בקניון מול הים באילת ב-500 מיליון שקל

עפ"י הערכות, דגן הרוויח 420-450 מיליון שקל לפני מס; לקניון 100% תפוסה והמחיר למ"ר 120-150 דולר

שנים של שותפות בקניון המצליח בארץ, קניון מול הים באילת, הגיעו לאחרונה לקיצם. איש העסקים אריה דגן שהחזיק ב-50% ממניות הקניון, מכר את חלקו בבעלות לשותפו אלי ישראלי, תמורת 500 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס".

עם השלמת העיסקה, ישראלי המחזיק בבעלות בקניון באמצעות חברת אופק רכסים והשקעות, הופך לבעלים המלאים של הקניון.

חישוב הרווח הצפוי של דגן מהעסקה מעלה נתון פנומנאלי: קניון מול הים כולל 18,773 מ"ר, עלות מ"ר בבניית הקניון מוערכת ב-1,000 דולר, כך שבניית הקניון נאמדת בהשקעה של 20 מיליון שקל, ללא התחשבות בעלות הקרקע. יוצא שדגן הרוויח מהעסקה 420-450 מיליון שקל לפני מס.

בתחילת ספטמבר 2005 פורסם ב"גלובס" כי חברת חץ אלוני בשיתוף עם חברת הביטוח מגדל, מנהלים מו"מ לרכישת 75% ממניות הקניון. המו"מ שנוהל בין הצדדים, העניק לקניון שווי של 750 מיליון שקל.

רבים בענף הביעו תמיהה, מדוע ישראלי ודגן לא מכרו בסופו של דבר את הקניון לחץ ומגדל. כעת נודע, כי דגן העניק לישראלי אופציה לרכישת חלקו במחיר ידוע ונקוב מראש.

לישראלי ודגן שותפות רבת שנים, בין השניים התגלעו מספר סכסוכים מתוקשרים שבאו עד לכדי בוררות בנושאים כאלה ואחרים, אך מעולם לא הגיעו לשבירת הכלים.

אחד מחילוקי הדעות הבולטים שהתפרסמו היה הרצון של ישראלי להנפיק את חברת אום רשרש, חברת-הבת שבאמצעותה דגן וישראלי מחזיקים בקניון. דגן התנגד והדברים הגיעו לבוררות.

דגן וישראלי איגחו לפני שנתיים את הקניון בהנפקה פרטית. בהנפקת האג"ח היו ביקושים של 350 מיליון שקל, כמעט כפליים מהסכום שביקשו בעלי הקניון לגייס.

באוקטובר 2005 הוגשה בקשה לאישור ביהמ"ש לחלק 220 מיליון שקל כדיבידנדים לבעלי מניותיה, אריה דגן ואלי ישראלי. במסגרת הבקשה, נחשפו הנתונים הכספיים של הקניון הרווחי ביותר בישראל.

ע"פ דו"חות 2004, עולה כי הקניון הרוויח 31.8 מיליון שקל.

לקניון 100% תפוסה ועסקים רבים נמצאים ברשימת המתנה. דמי השכירות הממוצעים למ"ר הם 120-150 דולר, לעומת 90 דולר למ"ר בקניון איילון ו-100 דולר למ"ר בקניון רמת אביב. מנכ"ל הקניון, יוסי רייק, עוזב את תפקידו אך ממשיך לקבוע את תנאי החוזים.

אלי ישראלי אישר את הידיעה.