היבשת הנחשקת

רוצים לטוס הקיץ לאמריקה? רק תבחרו עם מי: אל-על, ישראייר, דלתא, אייר-קנדה, קונטיננטל. חלפו הימים של "אין מקום". מנכ"ל קונטיננטל, אבי פרידמן: האירו דחק את אירופה לטובת ארה"ב והתחרות תביא עוד קהלים ליעד הנחשק

המלחמה על הטיסות לארצות-הברית הולכת ומתחממת. כבר לקראת הקיץ הקרב, תתחיל חברת ישראייר (בהנהלת סבינה בירן) להטיס טיסה סדירה לניו-יורק. חברת אל-על (בהנהלת חיים רומנו), שניסתה למנוע את המהלך ושהפסידה בבג"ץ, לא תוותר על הקו הפופולרי והרווחי ביותר שלה, וכבר החלה להוריד מחירים, לשפר את השירות ולעשות את כל הדברים שעושה חברה כאשר המתחרים נושפים בעורפה.

בסוף החודש, במועד שבו ייערכו הבחירות לכנסת, תתחיל גם חברת התעופה דלתא לקיים טיסה יומית על הנתיב מאטלנטה לישראל, פעילות שתהיה גם לה משמעות על הקו לניו-יורק. גם חברת התעופה אייר-קנדה היא שחקנית משמעותית על הקו לצפון אמריקה, וכך גם חברת לופטהאנזה, שאמנם טסה בעיקר לפרנקפורט, אבל יש לה טיסות-המשך מצוינות לניו-יורק, וגם היא מתכוונת להכניס לקו מטוס רחב-גוף, שמשמעותו - תוספת מושבים ועוד אפשרות להגיע ליבשת הנחשקת.

ציינו עד עתה חמש חברות שמתחרות על הטסתנו לאמריקה, אך לכול ברור, כי המתחרה הדומיננטית ביותר על ליבם של הטסים לניו-יורק, היא חברת קונטיננטל האמריקנית, שהקו שלה נחשב לאחד הרווחיים ביותר של החברה, אם לא הרווחי שבהם. קונטיננטל מבצעת שתי טיסות יומיות על הקו תל-אביב-ניו-יורק, בתדירות זהה לזו של הטיסות ללונדון ולפריז. אם ניקח בחשבון את גודל האוכלוסייה בשלוש המדינות, הכרי שמדובר ביעד חם במיוחד.

מנתוני משרד התחבורה עולה, כי ב-2005 הטיסה קונטיננטל, 365 אלף נוסעים על הקו לישראל, אל-על הטיסה 855 אלף נוסעים, ואייר-קנדה הטיסה 106 אלף נוסעים.

לדברי מנכ"ל החברה, ויו"ר פאנל חברות התעופה הזרות בארץ, אבי פרידמן, אם היו לקונטיננטל עוד מטוסים פנויים, הם היו מוקדשים ליעד הפופולרי הזה. לדבריו, במטה החברה הבטיחו לו, כי בתוך שנה עד שנתיים, תתווסף טיסה שלישית יומית על הקו מארה"ב לישראל. לא צריך הוכחה טובה מזו לרצינות שבה מתייחס מטה החברה ליעד המרוחק הזה במזרח-התיכון.

לדברי פרידמן, "בעקבות אסון התאומים, בספטמבר 2001, רוב החברות הפסיקו להזמין מטוסים חדשים, כך שנוצר מחסור. ביולי 2005, הזמינה קונטיננטל שני מטוסי בואינג 777-200, מהסוג שבו משתמשת החברה בקו מתל-אביב לניו-יורק. בנוסף, הזמינה החברה עשרה מטוסי בואינג מסוג 777, שיסופקו ב-2009. אני מאמין, שברגע שהחברה תקבל מטוס חדש, המיועד ליעדים ארוכי-טווח, הוא יהיה שלנו".

סוד גלוי הוא, כי הישראלים תמיד אהבו לטוס לניו-יורק, אם זה לצורכי בילוי ותיירות או לענייני עסקים. מגמה זו הלכה והתעצמה במיוחד בשנים האחרונות, כשאחת הסיבות לכך היא עליית שערו של האירו, עובדה שהפכה את החופשה באירופה ליקרה באופן בלתי נסבל כמעט. על רקע המחירים הגבוהים באירופה, הפכה ניו-יורק לאלטרנטיבה יותר סבירה. לדברי פרידמן, כמעט כל מי שביקר באירופה, מסמן את ניו-יורק כיעד הבא. בעוד שטורקיה היא יעד פופולרי במשך חודשיים-שלושה בשנה, הרי שניו-יורק נהנית מפופולריות בלתי נגמרת.

בקרוב יהיה מקום לכולם

אך לא רק זאת. יהדות ארה"ב טסה על הקו "ללא ליאות". בנוסף, כל רגיעה ביטחונית, ולו קלה, מביאה לישראל צליינים נוצרים ועולים-לרגל מוסלמים. כמו כן, אין לשכוח גם את אנשי העסקים הרבים שמגיעים לישראל, למרות הכול.

מנתוני משרד התיירות עולה, כי ב-2005 הגיעו לארץ מאמריקה, 447 אלף תיירים, ואילו מאירופה הגיעו כמיליון תיירים. חלקה של ארה"ב מסך התיירים המגיעים לארץ הוא כ-23%. ב-2004 טסו על הקו בין ישראל לארה"ב, כמיליון נוסעים, מתוכם כ-450 אלף ישראלים. ב-2005 גדל מספרם בכ-18%. והשנה, ב-2006, צפוי מספר הנוסעים לגדול בכ-6% נוספים.

התפוסה הכללית על הקו נעה בין 90% ל-95%. מספר שכמעט אין דומה לו בקווים אחרים. לדעת משרד התחבורה, עובדה זו גרמה לא אחת לדחייה של נוסעים ולעליית מחירים. על-פי הערכה, במהלך 2005 נידחו כ-130 אלף נוסעים על הקו לניו-יורק. אלה ככל הנראה כן ימצאו בקרוב מקום על המטוסים.

* השמועות אומרות שהקו לישראל נחשב לרווחי ביותר שלכם?

"קונטיננטל אינה נוהגת לפרסם תוצאות כספיות של הקווים שלה, אך אני כן יכול לומר במפורש, כי הקו לישראל הוא אחד הרווחיים ביותר שלנו. מאז ראשית פעילותינו בארץ, הצענו מוצר שכולו מכוון לקהילייה העסקית, ואנחנו מתכוונים להמשיך בכך גם בעתיד. בינואר 2006 היטסנו 28,262 נוסעים בקו ישראל-ניו-יורק, ובכך הפכנו לחברה השנייה בגודלה בישראל בענף, ואנחנו מתכוונים לשמור על מעמד זה גם בעתיד".

* איזו תשובה יש לכם לתחרות שצמחה מצד דלתא?

"אנחנו מקדמים בברכה כל תחרות. אני מאמין, שאנו מציעים מוצר מנצח, שנוחת בשדה-תעופה קרוב מאוד למנהטן, עובדה שיש לה משמעות רבה. אחרי יותר משש שנות פעילות בישראל, 'מועדון הנאמנות' שלנו מונה יותר מ-90,000 חברים. עובדה זו מוכיחה את מעמדנו האיתן בארץ".

* מה תעשה התחרות לצרכנים?

"אני מאמין, שהתחרות תגרום לכך שמספר הנוסעים בקו רק יעלה. להערכתי, כבר ב-2006 צפוי גידול של 6% במספר הנוסעים שלנו. אם השקט הביטחוני יישמר, המספר הזה רק ילך ויגדל. בניגוד למדינות אחרות בעולם, שמיצו פחות או יותר את הפוטנציאל שלהן, אצלנו הפוטנציאל הוא כמעט אין-סופי, בעיקר בשל המקומות הקדושים לכל הדתות.

"לא רק זאת, אם רק 1% מהיהודים החיים בניו-יורק יבקרו בארץ, נוכל להכפיל את מספר הנוסעים. ואם יותר צליינים יחליטו לבקר בישראל, אז אנחנו כבר מדברים על מספרים שאין להם כמעט גבול".

הגענו לישראל כדי להישאר

* על מה תתמקד התחרות?

"התחרות תהיה בעיקר על הנוסע העסקי, שנחשב לנאמן במיוחד. מהיום הראשון שלנו בארץ התמקדנו דווקא בו. אנחנו מספקים לנוסעים העסקיים מגוון רחב של שירותים, החל מרגע רכישת הכרטיס ועד תום הטיסה. אנחנו מציעים את המרווח הגדול ביותר לרגליים, כיסא שמאפשר שינה על הצד, מזון איכותי בכל המחלקות, ובמיוחד בביזנס-פירסט. אנחנו מציעים מגוון רחב מאוד של טיסות-המשך בתוך ארה"ב, הן לדרום-אמריקה והן למקומות נוספים בעולם".

* מה באשר למחיר. ישראייר הודיעה, שביום שהיא תיכנס לקו באופן סדיר, המחירים יירדו ב-5%-10%?

"אין ספק, כי קונטיננטנל תתאים את עצמה למחירי התחרות. בסופו של דבר הנוסע יאמר את דברו, וידע לשקלל את כל מה שחברות התעופה מסוגלות להציע לו. אני חייב לומר, כי אנחנו מרגישים חזקים מאוד בארץ, אם לא החזקים ביותר".

"אנחנו שונים במידה מרובה משאר העולם. כשבמקומות אחרים נוצרה תחרות, היא הייתה על פוטנציאל קבוע של נוסעים. בארץ, מאחר שהפוטנציאל טרם מוצה, אפשר רק לגדול. אני מאמין, כי בסופו של דבר הטוב ביותר ינצח".

* כבר קרו מקרים בעולם שבהם התחרות העזה גרמה לחלק מהחברות לוותר ולעזוב את היעד.

"הגענו כדי להישאר. המטרה שלנו היא להיות חברת התעופה הזרה הגדולה ביותר בארץ. בחודשיים האחרונים הגשמנו מטרה זו, ואנחנו מתכוונים להתמיד בכך".

* בשנים האחרונות, ובשל התחרות הקשה, אנו עדים לתופעות של מיזוגים בין חברות תעופה, פשיטות-רגל ומיזוגים בין חברות תעופה לתיירות. איך זה משפיע עליכם?

"ישנן כיום שלוש 'בריתות' עיקריות בין חברות תעופה. בריתות אלה הן פתרון יעיל ביותר, שמטרתו להעלות את ההיצע של מספר היעדים שאליהם מגיעה החברה, בלי להעמיס עליה יותר מדי עלויות. יתרון נוסף נובע מכך, שהנוסע יכול להשתמש במיילים שצבר בכל אחת מהחברות השייכות ל'ברית', לפדות אותם ולקבל כרטיסים חינם בחברות התעופה השותפות לתוכנית.

"בנוסף, האפשרויות לאירוח-הדדי בכל טרקליני האירוח בשדות התעופה - הופכות את המוצר למבוקש מאוד. כך לדוגמה, קונטיננטל-איירליינס שייכת לקבוצת SKYTEAM, מה שמאפשר לחברה להגיע ליותר מ-500 יעדים בעולם, ולאפשר לנוסעיה את כל היתרונות".

תחרות מביאה יותר נוסעים

* על מה להערכתך תתמקד התחרות בין החברות?

"אני מאמין, כי עיקר התחרות תהיה על השירות. כך למשל, כל חברות התעופה הפסיקו להגיש אוכל בטיסות קצרות בארה"ב. אבל אנחנו ממשיכים לספק ארוחות בוקר, צהריים וערב. לקוננטינטל יש שלושה נמלי-בית. בניו-ארק, בקליבלנד וביוסטון. נמלי הבית חשובים מפני שהם נותנים ביטחון לנוסע מכל נקודה בארה"ב. מדובר בנושאים שהם חשובים מאוד לנוסע העסקי".

* איך נתפסת ישראל בעיני המטה העולמי של החברה?

"היעד לתל-אביב נחשב לאחד החשובים ביותר. זו עובדה, שבזמן מלחמת המפרץ היינו חברת התעופה הזרה היחידה שהמשיכה לטוס לישראל. בנוסף, העובדה שהחברה מייעדת עוד מטוס 777 או 787 לטיסות בקו, מוכיחה את חשיבות היעד".

* עם כל הביטחון שלכם, בכל-זאת שתי טיסות מתחרות נוספות על הקו אינן מהלך שניתן לזלזל בו?

"אנחנו לא פוחדים מתחרות. אני מאמין שתחרות מביאה יותר נוסעים. זאת, על-פי העיקרון שלפיו כמה שיותר חברות טסות ליעד מסוים, כך גדל פוטנציאל הנוסעים. אין זה סוד, שכאשר יעד הופך להיות פופולרי, הוא מעורר סקרנות בעיני קהלים נוספים, שגם הם רוצים להגיע אליו. ולכן, כאשר יותר מטוסים טסים על הקו, הם נותנים לנוסעים מגוון רחב של אפשרויות בחירה. ומתוספת של נוסעים כולם נהנים".

* האם אתה צופה קיץ מעניין?

"אין ספק, שהזירה מתחממת. לישראייר יש שלוש טיסות-צ'רטר על הקו. כדי להעלות את מספר הטיסות לשש, היא צריכה לחכור מטוס, ולאמן צוותים. לכן, אני מאמין שזה לא יקרה לפני יולי 2006. אמנם גם דלתא תתחיל לטוס בסוף החודש הזה, אבל למרות זאת אנחנו מרגישים חזקים ומבוססים. שבע שנות שהותנו כאן מוכיחים את הנאמנות של הנוסעים, שחוזרים לטוס איתנו. 50% מהנוסעים עושים זאת שלוש פעמים בשנה. מחזיקי כרטיס זהב ופלטינה מהווים כ-20% מהנוסעים.

"על-פי מספר ההזמנות, אני צופה עלייה מסוימת בתיירות לישראל. באשר לישראלים, קשה לדעת. כי הם מזמינים מקומות טיסה הרבה יותר מאוחר מאשר האמריקנים. בעוד שהאמריקנים מזמינים מקומות חצי שנה מראש, הישראלים עושים זאת שבועיים-שלושה לפני הטיסה".

* מי לדעתך ירוויח מהתחרות?

"אני מאמין, כי בסופו של דבר כולם ירוויחו. אם יהיה פה שקט והמצב הגיאופוליטי לא יידרדר שוב, מספר הנוסעים רק ילך ויגדל, ויהיה מספיק לכולם".