דן אנד ברדסטריט ואירגון מנהלי הרכש: מדד מנהלי הרכש עלה בפברואר ב-0.8%

מה יקרה למחירי חומרי הגלם? לראשונה, מדד מנהלי הרכש הישראלי כולל גם צפי למחירי חומרי הגלם בעולם כפי שהתקבל ממנהלי הרכש בארה"ב ובאנגליה

מדד מנהלי הרכש עלה בפברואר ב-0.8% כך פרסמו היום דן אנד ברדסטריט ואירגון מנהלי הרכש. ערך המדד החודש עומד על 57.8% לעומת 57% בינואר. מדד מנהלי הרכש בישראל ממשיך זה החודש הרביעי ברציפות להעיד על מגמת התרחבות.

כלכלני דן אנד ברדסטריט וארגון מנהלי הרכש מציינים כי המשך ההתרחבות של המשק היצרני בישראל במהלך חודש פברואר הושפע בעיקר מהעלייה בביקושים לייצוא, כלומר עלייה בהזמנות שהתקבלו במפעלים היצרנים בישראל מחו"ל.

עם זאת, לצד העלייה בביקושים ליצוא בפברואר, חלה ירידה קלה ברכיב תפוקות הייצור, ברכיב הביקושים המקומיים וברכיב התעסוקה, המעיד על רמת הדרישה לעובדים במגזר היצרני. ירידה זו אמנם לא הביאה לשינוי מגמה של רכיבים אלו או של המדד הכללי, אך היא מהווה עדות לכך שבפברואר, כמות ההזמנות המקומיות פחתה וגרמה למפעלים הישראלים להקטין את תפוקות הייצור, ואת הדרישה לעובדים.

מבחינת הרכיבים השונים במדד עולה כי, למעט רכיב זמני האספקה לייצוא, הנמצא במגמת האטה שמשמעותה שישנה מגמת התקצרות בזמני האספקה של מוצרי יבוא, כל רכיבי המדד נמצאים החודש במגמת התרחבות, אך בחלקם נרשמה כאמור התמתנות במגמת ההתרחבות .

רכיב הביקושים ליצוא משלים שנה שלמה ברציפות במגמת התרחבות, כאשר הערך שנמדד בפברואר ברכיב זה עומד על 60.5% לעומת ערך של 54.4% שנמדד בינואר, עלייה של 6.1%. רכיב תפוקות הייצור משלים ארבעה חודשים רצופים במגמת התרחבות, אך, החודש נרשמה התמתנות במגמה והערך שנמדד בפברואר ברכיב זה עומד על 61.5% לעומת ערך של 63% שנמדד בינואר.

גם ברכיב הביקושים המקומיים, המשקף את ההזמנות המקומיות למוצרי המגזר היצרני בישראל, נמדד בחודש פברואר ערך של 58.7% לעומת ערך של 61% שנמדד בינואר , ירידה של 2.3% .

ברכיב התעסוקה המשקף את הביקוש לעובדים במגזר היצרני, נרשם בפברואר ערך של 56.2% לעומת 56.7% בינואר, ירידה של כ-0.5% המבטאת אף היא התמתנות במגמת ההתרחבות של רכיב זה.

ברכיב המחירים, המשקף את מחירי הרכישה של חומרי הגלם על ידי המגזר היצרני , נמשכת זה החודש התשיעי ברציפות מגמת ההתרחבות ובפברואר נרשמה עלייה של 2.9% בערך המדד, כאשר בפברואר נמדד ערך של 73.3% לעומת 70.4% בחודש קודם.

מה יקרה למחירי חומרי הגלם? לראשונה, מדד מנהלי הרכש הישראלי כולל גם צפי למחירי חומרי הגלם בעולם כפי שהתקבל ממנהלי הרכש בארה"ב ובאנגליה.

מנהלי הרכש בישראל מציינים באופן בולט את העלייה במחירי המתכות ובניהם: אלומיניום, ברונזה, נחושת, פלדה ופליז. כמו כן מציינים החודש מנהלי הרכש את העלייה במחירי בשר הבקר, זאת לצד העלייה הנמשכת במחירי מוצרי האנרגיה.

ממנהלי הרכש בחו"ל נמסר כי, ספקי מתכות מעריכים שמחיר גלילים, לוחות ופחי ברזל ירד בחודשים הקרובים לאחר שנתיים של מחירים גבוהים למדי . למחירי האלומינה, המרכיב העיקרי המותך לאלומיניום, צפויה לפי מריל לינץ' ירידה במהלך 2007. גם מחירי הקדמיום בירידה חזקה, עם החלשות הדרישה והגידול בהיצע. בפברואר המחיר הממוצע היה של 1 דולר לליברה בעוד השיא באוגוסט 2005 היה 2.29 דולר לליברה.

עם זאת, מפעלי יציקה בארה"ב מעלים אט אט את מחיר גלילי פלדות אלחלד ובחודש מרץ יעלו המחירים בין 1.3% ל-3%. לכן, סביר להניח שתהיה זחילה נוספת במחירי פלדות אל-חלד באפריל ותחילת מאי זאת, לאחר שמחודש יוני 2005, בגלל עודף ייצור גלובלי של פלדות אל-חלד, נפלו המחירים בכ- 12%. לגבי מחיר הזהב, אנליסטים של בנק UBS צופים שמחיר הזהב ב-2007 יישאר גבוה.

מנהלי הרכש בחו"ל מציינים גם את העלייה במחירי הניקל והטיטניום ומציינים כי מתחילים להרגיש גם מחסור בטיטניום. כמו כן, מציינים עליה במחירי הסוכר והנייר. גם בחו"ל מורגשת העלייה במחירי חומרי האנרגיה, בעיקר מחירי הגז הטבעי.

רכיב הרכישות למלאי ממשיך להימצא בהתרחבות זה החודש הרביעי ברציפות. הערך שנמדד בפברואר עומד על 57% לעומת ערך של 55% שנמדד בדצמבר.

רכיב מלאי חומרי גלם חזר החודש להתרחבות לאחר חודש אחד במגמת האטה. הערך שנמדד בפברואר עומד על 53.8% לעומת 48.6% בינואר.

גם רכיב מלאי מוצר מוגמר חזר החודש להתרחבות לאחר חודש אחד במגמת האטה, בפברואר נמדד ערך של 52.5% לעומת 44.9% בינואר עלייה של 7.6%.