דליית אל כרמל מציגה: ברוכים הבאים לסיוט האולטימטיבי של חברות הסלולר

לאחר מספר רב של מקרי סרטן, החליטו התושבים בדלית אל כרמל, בתמיכת ראש העיר, לשרוף את 73 אנטנות הסלולר ביישוב. התוצאות מדהימות: כולם חזרו לדבר בטלפון קווי - וכמעט כולם מרוצים. חוץ מסלקום, פרטנר ופלאפון כמובן

בבחירות המקומיות האחרונות (נובמבר 2003) אוחדו הכפרים דלית אל כרמל ועוספיה לעיר אחת - "עיר הכרמל". אחת מפעולותיו הבולטות של ראש העיר החדש המזוהה עם הליכוד, ד"ר אכרם חסון, הוא מאבק חלוצי בעשרות האנטנות הסלולריות שהקיפו ומילאו את שני הכפרים בשל מיקומן האסטרטגי על פסגת הר הכרמל.

כיום מהווה עיר הכרמל את המתחם הראשון בארץ שאין בו קליטה למכשירים סלולריים, מתוך בחירה.

מהומות פלאפון הראשונות

המאבק באנטנות החל, למעשה, עוד במרץ 2000, לאחר שעשרות מקרים של חולי סרטן בשכונות הממוקמות בקרבת אנטנות סלולריות הביאו את תושבי עוספיה למה שאפשר לכנות "מהומות פלאפון" הראשונות.

ב-14 במרץ 2000 הפגינו מאות מהם, שרפו אנטנות של חברות סלולר והתעמתו עם המשטרה במה שהתפתח לחילופי אש ותגרה המונית. מנהיג "מהומות פלאפון" והמאבק באנטנות הוא חבר מועצת העיר הירוקה, סולימאן אבו רוקון, חקלאי ורס"ן במילואים, שפתח לי את הדלת בבגדי עבודה מוכתמים בבוץ. הוא בדיוק חזר מהשדה שלו, ולמרות שהגעתי בלי הודעה מוקדמת הוא הסכים להכניס אותי קצת לעניינים.

- אז איך עוספיה ודלית אל כרמל הפכו לאויב הגדול של חברות הסלולר?

"פשוט כי היתה פה כמות עצומה של אנטנות - של הצבא, של חברות הסלולר, של משדרים לאוניות בים. יש מפה תצפית לכל הכיוונים - לעזה, לירדן, לחרמון, לגליל. בגלל המיקום אנחנו מוקפים באנטנות".

- ומתי התחלת לעשות סקנדלים?

"זה התחיל בנובמבר 1999, כשנפטרו בעוספיה שבעה אנשים מסרטן, אחד אחרי השני. ארבעה חודשים אחר כך שלחתי לדליה איציק מכתב עם חתימות של תשעה חולי סרטן נוספים, וחודש אחר כך היו פה המהומות. זה הגיע למצב בלתי נסבל. היום בעוספיה יש 215 חולי סרטן מתוך 8,000 איש. גם אחד האחים שלי נפטר מסרטן. היו אז מסביב לכפר שלנו 73 אנטנות! כשראש העיר החדש נבחר התחלנו לבדוק את ההיתרים, וגילינו שרק לאנטנה אחת מתוך ה-73 היה היתר. זו היתה אנטנה של סלקום. אז פשוט התחלנו להוריד ולשרוף את האנטנות שמצאנו".

- ברחוב הראשי ראיתי כמה בחורים צעירים עם פלאפונים. הם מצליחים להסתדר בלי פלאפון?

"יש פה קצת קליטה מקיבוצים מסביב. הסובלים העיקריים מהסיפור הזה הם המאוהבים. רוצים לדבר עם החברה שעות. הם מקללים אותי וכועסים, אבל הם יודעים שזה עדיף גם להם. אין לי שום דבר נגד המכשיר עצמו, אני רק לא רוצה שהאנטנות האלה יהיו בתוך הבתים ובתוך השכונות. חברות הסלולרי רוצות לשים אנטנה? שישימו אותה מחוץ לעיר. אבל הם לא מוכנים כי זה עולה להם יותר. אני מבסוט בלי פלאפון, מדבר רק בבזק, מהבית".

- והחברות מנסות לשים אנטנות?

"בגלל שראש העיר לא נותן היתרים הם חייבים להחביא את זה בבתים. זו תעשייה משגשגת, זה יכול להגיע ל-3,000 דולר בחודש למי שמתקין אנטנה גדולה, אנטנה על הגג זה 1,000 דולר בחודש בערך.

"מיולי האחרון היה שיתוק מוחלט של אנטנות באזור, אבל ביום שישי שעבר קלטתי קרינה ליד המועצה. אנחנו חושדים באיזה בחור שיש לו אנטנה של סלקום. פרסמתי את שמו ברבים ועכשיו הוא התקשר אלי, הוא רוצה לדבר".

- אתה חושב שיש לך סיכוי לנצח את חברות הסלולר בתביעות, לעשות את זה לתנועה בקנה מידה ארצי?

"התחלנו בינתיים לעבוד בכפר יסיף וגם בכפר ורדים, ואת הנתונים שלי אני שולח לחוקרים ומדענים בכל העולם. אבל אין לי זמן לתביעות, אני שורף".

400 איש התנפלו על הבית של אחמד

אחד האנשים ששרפו להם את האנטנה הוא אחמד טרבי מעוספיה, שנמצא עדיין במהלך משפט לאחר ש-400 איש התנפלו על הבית שלו וסגרו עניין. "הם הצליחו להוריד אנטנה של תשע מטר, זה היה ממש תורן. אני ברחתי מהבית והזמנתי משטרה שתשמור על האנטנה אבל יש שמועות שהמשטרה שיתפה איתם פעולה. ראו את השוטרים שותים קפה עם אלה ששרפו לי את האנטנה. הפקירו אותי, גם המשטרה וגם המועצה".

- אתה לא מבין למה שרפו לך את האנטנה?

"אני עובד בבזק 41 שנה, טכנאי אנטנות, ולא קרה לי כלום. מתוך 300 עובדי קשר שעבדו איתי אף אחד לא נפגע. מצד אחד כולם פה מתלוננים שאין קליטה ומצד שני לא רוצים אנטנות. החברות עושות בדיקות קרינה והכל תקני. לדעתי האנשים במועצה ניצלו את המחלות והפחד של האנשים והצליחו לגרור אחריהם את כל הכפר".

- כמה כסף קיבלת על האנטנה?

"1,000 דולר בחודש. לדעתי זה מתחיל מצרות עין, למה שהשכן שלי יקבל 1,000 דולר ואני לא. אני אישית יודע על שתי אנטנות מוסתרות של סלקום. אני בטוח שהמועצה פה משחקת משחק כפול. יצא חוק שאין להקים אנטנה בלי אישור של המועצה המקומית, ואני לא מאמין שסלקום תתעסק עם שטויות ותעבור על החוק. הם מחביאים את האנטנות בתוך דוד שמש או מאחורי חלון, אבל אני בטוח שהמועצה יודעת מזה".

החברות הסלולריות: "היו רק 11 אנטנות"

תגובת פורום החברות הסלולריות: "צר לנו מאוד שמתנהל כנגד התשתית הסלולרית בישראל מסע הפחדה והשמצה המבוסס כולו על מידע חלקי, מגמתי, בחלקו שקרי, המעורר ומעודד פאניקה ציבורית. כידוע לכם, כמי שעוסקים בתקשורת המונים, קל יותר, מהיר יותר ונגיש יותר לנהל מסע הפחדה והשמצה על גבו של הציבור מאשר לבוא אליו ולומר את הדברים לאשורם.

"במרץ 2000 פעלו בכפר עוספיה 11 אתרי שידור סלולריים. לכל האתרים ניתנו היתרי בטיחות קרינה על ידי המשרד לאיכות הסביבה, המעידים על פעילותם הבטוחה, בהתאם לכל הדרישות המחמירות של ארגון הבריאות העולמי. כל אתרי השידור המוקמים בישראל, ובכלל זה בעוספיה, עומדים בתקני הבטיחות המחמירים שאומצו על ידי ארגון הבריאות העולמי (ICNIRP), ופועלים בהתאם לדרישות המשרד לאיכות הסביבה".