ישראל לבנת ממקבלי ההחלטה על עסקת תע"א התפטר הערב מתפקיד מנכ"ל אלתא

הרקע להתפטרות הוא דו"ח מבקר המדינה החריף על העסקה ונסיגת יו"ר תע"א ממנה במגעים למכירת האחזקות באלישרא לאלביט וכן הפסדו בהתמודדות על תפקיד מנכ"ל תע"א

מנכ"ל אלתא ישראל לבנת- בין האחרונים ממקבלי ההחלטה על עסקת תע"א-אלישרא, התפטר הערב מתפקידו. הרקע להתפטרות הוא דו"ח מבקר המדינה החריף על העסקה ונסיגת יו"ר תע"א ממנה במגעים למכירת האחזקות באלישרא לאלביט וכן הפסדו בהתמודדות על תפקיד מנכ"ל תע"א.

מנכ"ל אלתא, ישראל לבנת, התפטר מהחברה לאחר 5 שנים בתפקיד המנכ"ל ושנים קודם לכן בחברה, בין היתר כמנהל מפעל הטילים מל"מ. ההתפטרות מגיעה רק זמן קצר לאחר שיו"ר תע"א, יאיר שמיר, החל במגעים עם אלביט, למכירת אחזקות תע"א, באמצעות אלתא, בחברת אלישרא.

דוברת תע"א אומרת, אמנם, כי לבנת צפוי לדון בקרוב עם מנכ"ל תע"א החדש, יצחק ניסן, (שלבנת התמודד על תפקידו יחד עם עובדיה הררי, שהיה משנה למנכ"ל לתפעול וגם הוא פרש בעקבות הפסדו) - על אפשרות שישולב בתפקיד אחר בתע"א.

אולם, גורמים בכירים בחברה מעריכים כי בתוך מספר חודשים יעזוב לבנת כליל את תע"א, גם אם הוא וניסן טרם סיכמו על מועד עזיבתו הסופי.

מכל מקום, קשה שלא לראות קשר בין מועד התפטרותו של לבנת, להחלטות היו"ר יאיר שמיר על עתיד אחזקות אלתא באלישרא. קשה גם להתעלם מהעובדה שלבנת הוא כמעט אחרון המכהנים בתפקיד בכיר בתע"א, בין מי שהיו שותפים לקבלת ההחלטה על עסקת אלתא-אלישרא, ובראשם המנכ"ל לשעבר, משה קרת.

דו"ח מבקר המדינה המיוחד על תע"א שפורסם בשלהי 2005, מתח ביקורת חריפה על הליך קבלת ההחלטות לרכישה, שלקחו בו חלק שורת בכירים בתע"א ובהם מנכ"ל אלתא, ישראל לבנת, אחד האחרונים מקבוצה זו שלא פרשו עדיין.

המבקר מתח ביקורת חריפה על המחיר המופרז ששילמה תע"א, על התחשיב הלקוי ועל זחיחות הדעת של המנהלים שהיו שותפים להחלטה ולא עידכנו כהלכה את הדירקטוריון בבעיית הכדאיות.

בעסקה המבוקרת, רכשה תע"א באמצעות אלתא, 30% מאלישרא, לפי שווי חברה של 330 מיליון דולר. לעומת זאת אלביט שרכשה את יתרת האחזקות באלישרא אשתקד, ביצעה את הרכישה לפי שווי חברה של 120 מיליון דולר בלבד.

מקרב מקבלי ההחלטות על עסקת אלישרא, נותרו בתע"א כמנהלים בכירים, חוץ מלבנת, רק עו"ד יעקב גלזן, הסמנכ"ל והיועץ המשפטי של הנהלת תע"א ואריה פנסו, הסמנכ"ל למשאבי אנוש.

בחבורת מקבלי ההחלטה על עסקת אלישרא ב-2002, בראשות קרת, היו גם סמנכ"ל הכספים דאז, ד"ר אבי קנובל, שפרש בספטמבר 2005, ממש בעת שאנשי המבקר עבדו על הדו"ח וסמנכ"ל השיווק, שמעון אקהאוז (שפרש בערך באותה תקופה, אך באחרונה התמודד גם הוא על תפקיד מנכ"ל תע"א, והפסיד, כמו לבנת והאלוף במיל הרצל בודינגר). סמנכ"ל נוסף שהיה שותף להחלטה ופרש מאז, היה מנהל חטיבת האלקטרוניקה, זאב נחמוני. הוא פרש לפני יותר משנה.

בהחלטת שמיר באחרונה, לנהל מגעים עם אלביט למכירת אחזקות אלתא-תע"א באלישרא, אומרת תע"א בעצם, כי למרות שדחתה את מסקנות דו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, היא מוותרת על השיגי העסקה המיותרת הזו. תע"א מוכיחה במעשיה כי למרות שהגנה על קרת ולא הדיחה אותו מהדירקטוריון עד שהתפטר במועד שקבע בעצמו מראש הרי שהיא נוהגת ההיפך מהצהרותיה בדבר כדאיותה הרבה של העסקה שכבר באה לידי ביטוי ותבוא לידי ביטוי גדול עוד יותר, בעתיד.

במגעים עם אלביט, מוכיחה תע"א יותר משמץ של שינוי כיוון מהדברים שמסרה למבקר ולוועדה לביקורת המדינה. כעת, היא מוכנה לצאת מכל המעורבות באלישרא אשר קודם לכן הוגדרה ע"י ראשי תע"א שביצעו את הרכישה, כ"קריטית" ו"אסטרטגית". היום, תע"א מוכנה למכור את מניותיה באלישרא לאלביט, למרות שבעבר ייחסה חשיבות עצומה לכך שתמנע מאלביט, כמתחרה, להחזיק בה. והיא מוכנה לעשות זאת, גם במחיר מחיקה של עשרות מיליוני דולרים.

לבנת, הגיש את מכתב התפטרותו היום (א) אחה"צ. אלתא דיווחה באחרונה על חוזה למערכות מכ"ם בהיקף 100 מיליון דולר ללקוחות באפריקה ובאסיה, אך המכרז העיקרי בו מתמודדת החברה כיום הוא למכירת מערכות ביון לפלקון לדרום קוריאה, בהיקף 1.1 מיליארד דולר, יחד עם חברת גלסטרים ודי.אר.אס מארה"ב.

ב-3 הרבעונים הראשונים של 2005 הציגה אלתא מכירות בהיקף 493 מיליון דולר, גידול של 30%, ברווח נקי של 15 מיליון דולר, המשקף גידול של 44%.