מנסים להחזיק מים: פקן פלוס משיקה קרן שתשקיע בתעשיית המים הגלובלית

עמירם ברכה, אנליסט במרקסטון: "נושא המים יוגדר בקרוב כמשאב במחסור כמו הנפט" במקביל, אלטשולר-שחם ישקיע במניות ערך יפניות, איפקס בוחר בהשקעה בשווקים מתעוררים עם השקעה סולידית ועמדה פונה לאירופה

תחום ההשקעות בחו"ל תופס תאוצה אצל המשקיע הישראלי, ולאחר שהושקו כבר קרנות המתמקדות בשווקים המתפתחים, מוצאים מנהלי ההשקעות תחומים מקוריים ויצירתיים כדי להשיק בהם קרנות. כך למשל השיקה היום פקן פלוס קרן חדשנית המשקיעה בתעשיית המים הגלובלית. הקרן תיקרא פקן פלוס אקווה, והיא תתמחה בהשקעה במניות בתעשיית המים העולמית. הקרן תשקיע בחברות העוסקות בתחום ההתפלה, ייצור צינורות ומסננים, שרותי מעבדה ועוד.

שוק המים הגלובלי מוערך ב-400 מיליארד דולר, כאשר רבע ממנו הוא בשוק האמריקני. על פניו, נראה שהביקוש למים נמצא בצמיחה - השוק במדינות המתפתחות צומח בקצב של 15% בשנה, ובמדינות המפותחות הוא עומד על 6% בשנה. "נושא המים יוגדר בקרוב כמשאב במחסור כמו הנפט", אומר עמירם ברכה, אנליסט במרקסטון. "מים כמשאב חסר מתבטאים במניות חברות תעשיית המים בעולם, ולתעשייה זו יש פוטנציאל צמיחה גבוה לאורך זמן".

פקן פלוס, שבעלותה עברה רק לפני יומיים לבעליה החדשים מרקסטון, סבלה מאז נמכרה לפני כחצי שנה מפדיונות ענק בהיקף של קרוב ל-5 מיליארד שקל. על מנת לבלום את הירידה, מתכוונת מרקסטון, שאת חברת הנכסים הפיננסים שלה מנהל דב קוטלר, להשיק בקרוב מוצרים חדשניים נוספים, ביניהם כאלו שיצמחו משיתוף הפעולה של החברה עם UBS, קפיטל אינטרנשיונל וקרדיט סוויס.

במקביל, בית ההשקעות אלטשולר-שחם ישיק מחר קרן המשקיעה ביפן, כאשר ההשקעה לא תתבצע במדד, כי אם בחברות קטנות-בינוניות. בסדר גודל יפני מדובר בחברות בעלות שווי שוק של חצי עד 2 מיליארד דולר. להערכת יהודה עמית שינהל את הקרן, השוק היפני צפוי להמשיך בצמיחה. "הכלכלה היפנית יוצאת ממיתון. הניקיי עומד כיום על 17,000 נקודות, בעוד בשיאו בשנת 89' הוא עמד על 40,000 נקודות, ולכן עדיין יש לנו לאן לצמוח".

"השגת תשואה עודפת על המדד", מוסיף עמית, "תתאפשר להערכתנו בהשקעה במניות קטנות יותר. אנו נשקיע ב-25-45 חברות סולידיות המראות צמיחה לאורך זמן. אלה חברות מובילות בשוק עם הנהלה איכותית, והן נסחרות במכפילים נמוכים ביחס למניות האחרות ביפן. הקריטריונים האלו יאפשרו לנו ליצור ערך לטווח ארוך למשקיע. את החברות אנו בוחרים באמצעות אנליזה שאנו מבצעים לחברות, ונעזרים בשירותים מאנליסטים יפנים".

ועוד בשווקים המתעוררים. בית ההשקעות איפקס השיק גם הוא קרן חדשה המשלבת השקעה בשווקים מתעוררים עם השקעה סולידית. הקרן שהשיקה החברה נקראת איפקס שקלים מתעוררים, והיא משקיעה 15% עד-25% מנכסיה במניות או תעודות סל של שווקים מתעוררים באפריקה, באירופה במזה"ת וביבשת אמריקה. שאר ההשקעה היא באג"ח שקלי או במק"מ.

עמדה, השייכת לבנק מזרחי וצפויה לעבור בקרוב למנורה ואפריקה-ישראל, דווקא החליטה להתמקד בתחום השווקים המפותחים, ותשיק מחר (ה') קרן המשקיעה באירופה - עמדה אירופה. לדברי סמי בבקוב מנכ"ל עמדה, ההשקעה בשווקי אירופה הופכת למעניינת. "ישנם סימני התאוששות של הכלכלה האירופאית, על בסיס תמחור כלכלי של המניות בשווקים הרלוונטיים".

אז למה אירופה? בעמדה ציינו בין השאר כי מכפיל הרווח הצפוי ב-2006 על פי ממוצע הערכות אנליסטים, יעמוד על 12.6, מול 27.3 בנאסד"ק ו-48.6 בניקיי 225. כמו כן, בעמדה מעריכים כי רק כעת צפויה להתבטא התמיכה שאפיינה את ארה"ב והשווקים המתעוררים, שהביאה לגידול בהיקפי המסחר בשוק האירופי.