שיא של חמש שנים בתפוסה בשוק המשרדים האמריקני

שטח המשרדים הפנוי ב-69 השווקים העירוניים הגדולים ביותר בארה"ב מתוך שטח המשרדים הכולל ירד ברבעון הראשון ל-14.1%

שיעור השטחים הפנויים בבנייני המשרדים בארה"ב ירד ברבעון הראשון של השנה לרמה הנמוכה ביותר מזה חמש שנים, נתון המאפשר לבעלי הבתים להעלות את דמי השכירות של שטחי המשרדים בשוק המשתפר.

שטח המשרדים הפנוי ב-69 השווקים העירוניים הגדולים ביותר בארה"ב מתוך שטח המשרדים הכולל ירד ברבעון הראשון ל-14.1% מ-14.7% ברבעון הרביעי של 2005 - הירידה החדה ביותר באחוזים בשבע השנים האחרונות לפחות , מגלה מחקר של Reis, חברת מחקרי נדל"ן בניו-יורק. זו הירידה הרבעונית השמינית ברציפות בשיעור השטחים הפנויים.

על רקע מגמה זו יכלו בעלי הבתים להעלות דמי השכירות האפקטיביים (לאחר מו"מ עם הדיירים) ב-2% בממוצע ברבעון, ההעלאה הגבוהה ביותר ב-5.5 שנים. ההעלאות מאותתות ל"שינוי חיובי ביותר במומנטום של שוק המשרדים", אומר מנכ"ל ראיס, לויד לינפולד.

סימן חיובי נוסף מבחינת בעלי הבתים: ההטבות המוענקות בדרך כלל, כמו תקופת שכירות ללא תשלום, הצטמצמו לשיעור כולל ממוצע של 15.5% מהשיא של 19% ברבעון הרביעי של 2004.

הנתונים הכלל-ארציים מסווים התחלקות לא שוויונית של התאוששות שוקי המשרדים. בעשרת השווקים עם אחוז השטחים הפנויים הקטן ביותר עלו דמי השכירות האפקטיביים ב-5.7% בשנת 2005 וב-3% ברבעון הראשון השנה, ואילו בכל יתר השווקים עלתה השכירות ב-1.9% בממוצע בשנה שעברה וב-1.5% ברבעון הראשון השנה.

החוף המערבי והחוף המזרחי ממשיכים ליהנות מן הגאות בסחר הבינלאומי, הגידול בהיקף מקומות העבודה והמגבלות על הבנייה בכמה שווקים, ואילו הדרום והמערב התיכון מפגרים. קליבלנד ופיטסבורג, כמו גם הערים שרלוט וגרינסבורו בקרוליינה, סבלו ברבעון שעבר מנסיגה בדמי השכירות האפקטיביים.