בעקבות עליית החמאס: ארצות-הברית משנה את מתכונת הסיוע לפלשתינים

רייס: הסיוע ההומניטרי יגדל ב-57% * הסיוע יכוון לערוצי בריאות, מזון וחינוך ויוגדל הסיוע ל"קידום הדמוקרטיה"

ארה"ב החליטה לשנות את מתכונת סיועה לפלשתינים בעקבות כינון ממשלה בשליטת חמאס ברשות הפלשתינית.

תמצית השינוי: ייפסק כליל מימון עבודות התשתית והבינוי בשטחי הרשות; הסיוע יכוון לערוצי בריאות, מזון וחינוך, באמצעות ארגונים בלתי ממשלתיים, שאינם קשורים לממשלה הנוכחית ברשות. כן יוגדל הסיוע למה שמכונה קידום הדמוקרטיה בשטחים.

השינוי במדינות הממשל עולה בקנה אחד, פחות או יותר, עם נוסח הצעת החוק על הגבלת סיוע לפלשתינים שהתקבלה שלשום (ד') בוועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים.

ההחלטה על השינוי התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של מדיניות ארה"ב כלפי הפלשתינים, שערכו הבית הלבן ומשרדים אחרים בממשל בעקבות נצחון חמאס בבחירות ברשות, בינואר.

נתח הסיוע שמוזרם דרך אונר"א, סוכנות או"ם לסעד לפליטים הפלשתיניים, יוגדל ב-30%, לפי קווי המדיניות החדשה. בשלב זה מקבלת אונר"א כ-80 מיליון דולר בשנה מארה"ב.

הסיוע שהקציב הקונגרס לפלשתינים בשנת הכספים 2006, המסתיימת ב-1 באוקטובר, מסתכם ב-150 מיליון דולר. הסכום אושר לפני עליית חמאס ורובו היה אמור להיות מנותב באמצעות הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי (USAID).

שינוי מתכונת הסיוע ייעשה ע"י העברת חלק מהכספים שיועדו לעבודות תשתית לחבילת סיוע הומניטרי בהיקף של כ-300 מיליון דולר. המשמעות היא, שבפועל יירשם גידול בסיוע לפלשתינים, אך הוא יוגדר כהומניטרי. לא ברור מה יהיו מקורות המימון האחרים של החבילה ההומניטרית.

שרת החוץ, קונדוליזה רייס, הודיעה הלילה (ו'), כי "הסיוע ההומניטרי הבסיסי", ל"פלשתינאים נזקקים", לרבות בריאות, מזון וחינוך, יוגדל ב-57%, לרמה של 245 מיליון דולר. ארה"ב תקציב גם 42 מיליון דולר ל"חיזוק החברה האזרחית ומוסדות עצמאיים" ברשות.

רייס אמרה כבר בתחילת השבוע, בשימוע בקונגרס, כי הממשל בוחן אפשרות להגדיל את הסיוע ההומניטרי לפלשתינים.

"אנו מקווים, שהמדיניות הזו תוליד יותר לחץ על ממשלת חמאס ופחות לחץ על העם הפלשתיני", אמר פקיד בסטייט דיפרטמנט.

בתדרוך לכתבים זרים נדרש אתמול סגן דובר משרד החוץ, אדם ארלי, לשאלה "מהו סיוע הומניטרי". תשובתו: "הרבה סיוע כלכלי ניתן עתה לרשות הפלשתינית, מסיוע ברכישת מזון ועד סיוע לעבודות תשתית, לבריאות, לחינוך וכו' וכו'. לא נוכל להמשיך לקיים כל זאת, מפני שרבים מהפרוייקטים האלה מנוהלים עתה ע"י הרשות הפלשתינית וזו נתונה עתה בידי ארגון טרור. ארה"ב לא תיתן כסף לארגון טרור. נקודה. אם יש, למשל, פרוייקט לסלילת כביש שמנוהל ע"י משרד התחבורה ברשות, הוא יהיה חייב להיפסק ואינני חושב שנגדיר זאת כסיוע הומניטרי. אבל אם אנשים בעזה יזדקקו למזון או לתרופות, נמצא דרך להעביר להם זאת".

"אנו נוסיף להיות מאוד, מאוד מאוד נדיבים לעם הפלשתיני", אמר הדובר. "אנו מכירים בכך שיש להם צרכים ושהם אינם חייבים לסבול רק מפני שממשלתם מסרבת להתנער מהטרור".

בחינת מדיניות הממשל כלפי הפלשתינים נמשכה זמן רב מהצפוי. אחת הסיבות לכך היתה מאמץ של משרד המשפטים לוודא שהתקנות החדשות לא ישבשו הליכים פליליים נגד חשודים בסיוע לארגוני טרור. במקרים רבים, טוענים חשודים אלה שהם הפעילו ארגוני צדקה למשלוח כספים ל"אלמנות וליתומים". החשש הוא, שהפראמטרים החדשים של המדיניות האמריקנית יאפשרו לחשודים אלה לטעון שהם עשו מה שהממשל האמריקני עושה.

לפי וושינגטון פוסט מהיום, גוברת הוודאות בממשל, שמדינות ערביות, שידועות כתומכות מסורתיות ברשות הפלשתינית, כלוב, סעודיה, אלג'יריה והאמירויות הערביות המאוחדות, יתחילו להגביל את סיוען לרשות בעקבות עליית חמאס.