הממונה על התקציבים באוצר: חסרים למימון תקציב 2006 לפחות כ-2 מיליארד שקל

הבר ציין את החסר העיקרי של 1.2 מיליארד שקל מכספי הסיוע האמריקני שלא התקבלו אחרי שהממשלה בנתה עליהם את תקציב ההתנתקות

הממונה על התקציבים באוצר קובי הבר הבהיר אתמול (ג') לצוותי המו"מ הקואליציוני מקדימה והעבודה כי חסרים למימון תקציב 2006 לפחות כ-2 מיליארד שקל. המשמעות הנובעת מגילוי זה היא שיווצר קושי לממש כבר בתקציב השנה את התיקונים החברתיים לפי דרישת המפלגות ובראשן העבודה, אלא על חשבון סעיפים אחרים.

הבר ציין את החסר העיקרי של 1.2 מיליארד שקל מכספי הסיוע האמריקני שלא התקבלו אחרי שהממשלה בנתה עליהם את תקציב ההתנתקות. בנוסף ל"בור" הזה בסעיף ההכנסות חסרים כ-500 מיליון שקל למימוש הסכם השכר עם המורים, וסכומים נוספים אחרים הנדרשים לתקציבי הביטחון והבריאות.

הבר הוזמן לישיבת המו"מ ביוזמת אולמרט כדי להבהיר לצדדים את המשמעות הכלכליות של כל אחת מהדרישות אותן העלו המפלגות המועמדות להצטרף לקואליציה. לפי הערכתו מדובר בסכום כולל של "מיליארדים רבים מדי שהקופה לא תעמוד בהם", אם המדיניות היא לשמור על מסגרת התקציב והגירעון. בעיקר לא ניתן לעמוד בדרישות לתיקון תקציב 2006 שכבר מונח על שולחן הכנסת אלא בהעברות בין הסעיפים. הבר נמנע מהערכות לגבי ההיקף הריאלי של הדרישות הפוליטיות שניתן לעמוד בהן.

בטיוטת קווי היסוד שתימסר היום (ד') לעיון העבודה מדגישה קדימה בתחום הכלכלי-חברתי כי מימוש השינויים חייב להתבצע תחת משמעת פיסקלית נוקשה. יו"ר צוות העבודה עו"ד דוד ליבאי הבהיר אתמול את קבלת העיקרון שאין לשבור את מסגרת התקציב. אבל למרות הדיבורים האופטימיים על התקדמות המו"מ, גם מצד העבודה, ועל כך שיש הסכמה לגבי רוב הנושאים, נראה כי המוקשים קיימים באותם 2-3 עניינים שטרם נפתרו.

בראשם עומד כמובן תיק האוצר, שהעבודה חזרה ודרשה אותו במיוחד השבוע, במהלך המו"מ ומפי עמיר פרץ עצמו בשני כינוסים פוליטיים. חברת הצוות המקצועי רחל תורג'מן הבהירה גם הבוקר כי דרישה זו לתיקי האוצר והחינוך היא חד משמעית שחייבים להכריע לגביה לפני סיכום קווי היסוד.

עם זאת, גם תורג'מן לא מעמידה את תיק האוצר כתנאי סף להצטרפות העבודה לממשלה, אלא רק מציינת כי דרישה זו היא "בזכות ולא בחסד או כעניין של טובה, כי רק באמצעות התיק ניתן לשנות את המדיניות החברתית לפי דרישת הציבור בבחירות האחרונות". בעבודה דוחים על הסף את ההצעה שעלתה אתמול לתפור לפרץ תיק על-חברתי, ומציעים שקדימה תקים קודם מתפרות שמשלמות שכר מינימום של אלף דולר.

קצב העלאת שכר המינימום, ולא עצם העיקרון המוסכם להעלאה מדורגת, עומד בראש הסוגיות השנויות במחלוקת והקשות לפתרון. העבודה דורשת תוספת של 500 שקל לאלתר.קדימה מתנגדת לסכום. גם אין הסכמה לגבי שיעור הגדלת קצבת הזקנה. לגבי פנסיה חובה תהיה הסכמה לקדם את הצעת החוק הפרטית של אברהם הירשזון שכבר עברה קריאה ראשונה עוד בהיותו יו"ר ועדת הכספים. העבודה גם תובעת מנגנון קבוע לעדכון סל התרופות שימנע את הביזיון מראשית השבוע של הפקרת חולים חשוכי מרפא.

מחסום כלכלי יש גם להצטרפות החרדים לממשלה עקב דרישתם להשיב את קצבאות הילדים לרמתן הגבוהה לפי חוק הלפרט. זהו תנאי נוקשה של ש"ס בעוד שיהדות התורה מציעה פשרה שכבר נשקלה בעבר במוסד לביטוח לאומי, להקטין את קצבת הילד הראש מ-144 ל-100 שקל ולהגדיל מהיתרה את הקצבאות מהילד ה-3 ומעלה.

בקדימה ובעבודה מעריכים שאילוצי הקמת הממשלה והרצון להשתתף בה יגשרו על פני הניגודים בין המובילה לשותפות העתידות כולל החרדים. גם מגבלת הזמן להעברת תקציב 2006 תוך 45 יום מהשבעת הממשלה, תביא לפשרות בהסכם הקואליציה לגבי השינויים הנדרשים במסגרת הקיימת ובאילוצים הכספיים שהדגיש הממונה על התקציבים באוצר.