המתנחלים כבר חושבים על העברת תקציבים למאבק נגד ההתכנסות

לפני ימים אחדים כינסה המועצה האזורית מטה בנימין את חבריה לישיבה מיוחדת לאישור תקציב העבודה לשנה הקרובה ואולם, הלב האמתי של הכינוס נגע בהתנגדות לתוכנית המדינית של אולמרט

לפני ימים אחדים כינסה המועצה האזורית מטה בנימין את חבריה לישיבה מיוחדת לאישור תקציב העבודה לשנה הקרובה. הישיבה נערכה בבית מלון ירושלמי והשתתפו בה עשרות עסקנים, שדנו בעניין במשך יומיים תמימים. עיקר הדיונים עסקו בהכנות לתקופת הממשל החדש, והכוונה המוצהרת לייבש את ההזרמות הכספיות למתנחלים. ואולם, הלב האמתי של הכינוס נגע בהכנות לפעולת ההתנגדות הגדולה נגד התוכנית המדינית של אהוד אולמרט, לקביעת גבולות הקבע של המדינה.

יו"ר המועצה, פנחס ולרשטיין, הציג בפתח הדברים את תוצאותיו של סקר ענק שנערך באחרונה בקרב יישובי המועצה. הסקר נערך על ידי פרופסור יצחק כץ (מאגר מוחות), שהופיע בעצמו בישיבה תוך הדגשת שתיים מעשרות השאלות שבחן.

שאלה אחת: "פנחס ולרשטיין, ראש המועצה האזורית, רואה כחלק בלתי נפרד מתפקידו לא רק לטפל בנושאים מוניציפליים, אלא גם במאבק מול האיומים הביטחוניים, המדיניים והלאומיים, הנוגעים לעתיד ההתיישבות בבנימין. האם אתה מסכים או לא מסכים עם תפיסה זו"?

התוצאות - רוב גדול, 66%, מסכים עם תפיסתו של ולרשטיין, לפיה המנהיגות המוניציפלית צריכה לעסוק גם בהנהגת המתנחלים במאבקים הצפויים. 16% אינם מסכימים לכך ואילו כל השאר, 18% הגיבו בתשובות אחרות. נתונים אלה אופייניים לכל יישובי המועצה. עם זאת, שיעור אי-ההסכמה הגדול ביותר, 30%, נמצא בקרב היישובים הקרובים לקו הירוק, בהם כפר אורנים, מתתיהו ונילי. ההסבר לזה פשוט - מדובר בחילונים, הרואים עצמם יותר "ישראלים ממרכז הארץ" ופחות כאנשי התיישבות והתנחלות מהגדה. הם, מותר להניח, יהיו הנפגעים העיקריים מכוונתו של ולרשטיין להעתיק אמצעים מהשירותים המוניציפליים למלחמה האידיאולוגית הגדולה.

השאלה השנייה שבלטה בסקר, עסקה בפירוט נוסף של מקורות המשאבים לקרב הגדול: "האם לדעתך ראוי או לא ראוי שהמועצה האזורית מטה בנימין תקצה משאבים לפעילות הסברה והשפעה על דעת הקהל הישראלית בנושאים הקשורים לעתיד ההתיישבות בבנימין"?

הרוב, 70%, חושב שראוי שהמשאבים הללו יוקצו לכך. מיעוט של 17% סבור כי הדבר אינו ראוי ורק 13% ענה בשלל תגובות אחרות. היישוב החריג בעניין זה הוא התנחלות הענק החרדית שמצפון לירושלים, תל-ציון. דווקא החרדים אינם מסכימים להעתיק משאבים כספיים, שיועדו למימון השירותים הציבוריים, לטובת הקרב ההיסטורי שוולרשטיין מתכנן. רק שליש מהתושבים סבור, כי ראוי להקצות ממשאבי המועצה לקרב האידיאולוגי על הבית, ואילו השליש האחר אומר כי הדבר אינו ראוי. גם ביישובים שהם יותר חילוניים ויותר קרובים לקו הירוק נרשמה יותר הסתייגות מהסטת התקציבים.

המסקנה המצטיירת מהסקר - מועצת בנימין מתכננת להפנות משאבי מדינה לצורך אספקת שירותים מוניציפליים לטובת מאבק לאומי. כלומר, פחות חינוך, פחות בריאות הציבור ופחות טיפוח חיי היום-יום לטובת קמפיינים פרסומיים נגד ממשלת אולמרט. "