מחקרים: למרות העבר העגום, יותר ויותר מיזוגים מצליחים באחרונה

67% מכל עסקות המיזוגים ב-2004 דחפו את מניות החברות המעורבות כלפי מעלה; שווי כל העסקאות ברבעון הראשון הסתכם ב-931 מיליארד דולר

למרות ניסיונות עגומים בעבר, יותר ויותר מיזוגים בין חברות עולים עתה יפה - כך גורסים מחקרים חדשים שמצוטטים בגיליון החדש של ניוזוויק, שהתפרסם אתמול (ב').

אין ספק, שיגעון המיזוגים שוב במרכז החדשות, כותב השבועון. אלקטל רוכשת את לוסנט תמורת 13.5 מיליארד דולר. אי.טי. אנד טי. מוכנה להניח 83.4 מיליארד דולר כדי לפרוש כנפיה על בל סאות. מיטאל סטיל ההודית מציעה 23.7 מיליארד דולר תמורת ארסלור.

לפי נתונים של חברת דילוג'יק, שווי כל עסקות המיזוגים והרכישות בעולם כולו ברבעון הראשון השנה הסתכם ב-931 מיליארד דולר. זו הרמה הרבעונית הגבוהה ביותר מאז גל המיזוגים שהציף את עולם העסקים בסוף 1999 ותחילת 2000.

אם לשפוט על פי התוצאות המרות של מיזוגי העבר, חדוות המיזוגים העכשווית מצטיירת כבלתי רציונלית. רק לפני כמה שנים הראו מחקרים על גבי מחקרים ש-60% עד 70% מהמיזוגים מסתיימים בכישלון, כלומר ששערי המניות של החברות שהתמזגו מוסיפים לצנוח חודשים או שנים לאחר שיבשה הדיו על ההסכמים.

אם זרם המיזוגים מתחילת השנה ייהפך לנחשול של ממש, שיזניק באופן מואץ את הערכים הדולריים של החברות הממוזגות, זה יהיה גל המיזוגים השישי מאז תחילת המאה ה-20. הנס שנק, הולנדי שמתמחה במיזוגים ורכישות, אמר כי בגל הקודם, שהסתיים ב-2000, כשלו מיזוגים בשווי מצרפי של תשעה טריליון דולר בארה"ב ובאירופה. כישלונות אלה מחקו הון כה רב עד שלמעשה הם גילחו כ-3.5% מהתמ"ג של הכלכלות שבהן הם נרשמו.

אז מדוע תאגידים שוב קופצים על עגלת המיזוגים? לפי ניוזוויק, מראים המחקרים החדשים שהצלחת המיזוגים האחרונים נובעת מסלקציה קפדנית של יעדי השתלטות ומתמחור נכון. חברת הייעוץ טאוארס פרין אומרת, שהלקוחות התאגידיים שלה עושים את שיעורי הבית שלהם, ושואלים שאלות נוקבות יותר.

לבקשת טאוארס פרין, בחן בית הספר קאס למינהל עסקים באוניברסיטת לונדון 83 מיזוגים שנחשבים ייצוגיים (מתוך אלפים שבוצעו ב-2004). המיזוגים נבחנו שישה חודשים לפני החתימה על ההסכם ושישה חודשים לאחריו.

תוצאות המחקר מראות שהמחיר הממוצע של מניות החברות הרוכשות במיזוגים צמח ב-7% יותר ממדד MSCI העולמי, מדד גלובלי פופולרי לבדיקת ביצועי מניות. בדיקות דומות מ-1998 הראו שמניות החברות הרוכשות פיגרו ב-2.5% מול מדד MSCI ב-1998 וב-6% ב-1988.

67% מכל עסקות המיזוגים שנעשו ב-2004 דחפו את מניות החברות המעורבות כלפי מעלה, בניגוד להשקפה הרווחת שמיזוגים סופם להיכשל.

המחקר של קאס הגביל עצמו לעסקות בשווי שנע בין 400 מיליון דולר ל-1.5 מיליארד דולר. מותחי ביקורת אומרים כי הטווח הצר של המיזוגים שנבדקו עיוות את התוצאות, בין היתר מפני שבדרך כלל עסקות מיזוג של חברות בגודל בינוני נוטות להצליח יותר מאשר מיזוגים של חברות ענקיות.

מסתבר שמיזוגים גדולים יותר, כלומר בשווי שעולה על 1.5 מיליארד דולר, צלחו יותר ממיזוגים בינוניים ב-2004. 40 עסקות המיזוג הגדולות שנרשמו באותה שנה, לרבות השתלטות פדרל אקספרס על קינקו, סופטבנק על ג'פאן טלקום וואקוביה על סאותטראסט, הקפיצו את מניות החברות הרוכשות ב-18% מעל ביצועי מדד MSCI.