רונית, הגידי לנו קן

הצרכנים חושבים שהממונה על ההגבלים העסקיים תומכת בקונצרנים. אנשי העסקים סבורים שהיא פוגעת בביזנס * מאז נכנסה הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, לתפקידה (בנובמבר האחרון), אין כמעט יום שתמונתה לא מפארת את עמודי הכלכלה

מאז נכנסה הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, לתפקידה (בנובמבר האחרון), אין כמעט יום שתמונתה לא מפארת את עמודי הכלכלה. בתפקידה הקודם, ראש מינהל סחר-חוץ במשרד התמ"ת, היא ניצבה הרחק מאור הזרקורים. כאן, כנראה שקן כבר למדה, החשיפה היא חלק מובנה מהתפקיד.

בשבוע שעבר, יש להניח, היא הייתה מוותרת על החשיפה הכרוכה בתפקיד: קן זכתה להטחת האשמות מצד דודי ויסמן, נשיא דור-אלון, לאחר שבית הדין להגבלים עסקיים הפך את החלטת רשות ההגבלים העסקיים, ואישר את המיזוג של דור-אלון עם סונול - מיזוג שקן לא אישרה.

בהחלטתה, קן למעשה אישררה את החלטתו של הממונה הקודם, דרור שטרום. לצד פנייתן של דור-אלון ושל סונול לבית-הדין להגבלים עסקיים, התנהל ערוץ מול קן, לאישור המיזוג בתנאים. במהלך המגעים הללו, הציעו דור-אלון וסונול להוציא יותר מ-50 תחנות דלק מתחולת המיזוג. קן לא הסכימה, אך בית הדין להגבלים עסקיים, לא רק שאישר את המיזוג, הוא עשה זאת "תמורת" ויתור על 25 תחנות בלבד. קן הועמדה במצב מביך: לו הייתה מאשרת אז, הייתה משיגה, לכאורה, תוצאה טובה יותר מבחינתה.

החלטת בית הדין יצרה פריבילגיה לוויסמן, לצאת נגד קן במלוא העוצמה. מה הוא לא אמר עליה? שהיא חסרת ניסיון, שאינה מקצועית, שהשתלחה בבית הדין, שהאינטרס שלה הוא כותרות בעיתונים.

הביקורת, דווקא בגלל שהייתה פרסונלית ולא לגופו של עניין, יצרה אמפתיה כלפי קן, עד כדי כך שהממונה לשעבר, דוד תדמור, אף יצא להגנתה של קן במאמר תמיכה שפרסם בעיתונות. מומחים נוספים בתחום ההגבלים, נחלצו אף הם להגנת קן וביקרו את החלטת בית הדין להגבלים.

פרשת דור-אלון התרחשה תוך כדי ביקורת אחרת כלפי קן: קן אישרה את ההסדר שנעשה עם שטראוס-עלית, בנוגע לתשלום כופר בסך 5 מיליון שקל בפרשת עלית-קדבורי. איגודי צרכנים ראו בכך אקט של חנופה כלפי הקונצרנים, למרות שידה של קן "לא הייתה במעל". כשנכנסה לתפקיד, המעשה היה כבר כמעט עשוי, ובהסכם נותר רק לסגור פינות. קן לא ראתה לנכון להתחיל את התהליך מהתחלה, בשעה שהעניין מצוי לקראת סיום.

עוד לא שככה סערת דור-אלון, וקן מצאה עצמה במרכזו של עניין תקשורתי אחר המסעיר את המשק: עסקת שופרסל-ניו-פארם. המתח שרר חודשים רבים: האם הממונה תאשר או לא? בשבוע שעבר החליטה קן לאשר את המיזוג, תוך דרישה למכור מספר סניפים של הניו-פארם. נכון לעכשיו, שופרסל צריכה לתת תשובתה להצעה.

ערב מינויה של קן לתפקיד הממונה על ההגבלים, נסוב ויכוח עקרוני בשאלה אם הממונה אמור להיות משפטן או כלכלן. קן, כלכלנית, בוגרת מינהל עסקים, שהייתה המועמדת המועדפת על ראש הממשלה אהוד אולמרט, בהיותו שר התמ"ת, צלחה את מכשול ועדת האיתור, נבחרה לתפקיד למרות שאינה משפטנית, ויצרה תקדים, שכן כל הממונים הקודמים היו משפטנים.

קן, 39, היא לא ילדה בעבודה. בתפקידה האחרון שימשה ראש מינהל סחר-חוץ במשרד התמ"ת, ולפני כן כנספחת מסחרית בלונדון, ויועצת כלכלית ועוזרת מנכ"ל בחברות פרטיות. היא ידועה כמוכשרת, מקצועית וחרוצה. למרות הרקורד המרשים, עלתה השאלה כיצד תצלח את התפקיד בלי להיות משפטנית.

עד כה נראה כי למרות שיש חסר, קן מצליחה להתגבר עליו. את מינויה גם אפפו שאלות, אם תדע להתייצב ולהפגין יד קשה מול אנשי עסקים, כמי שנסעה עימם, בתפקידה הקודם, לחו"ל. בינתיים, זכתה קן דווקא לביקורת ההפוכה, כפי שאירע בפרשת דור-אלון, כמי שמכשילה עסקים. דברים אלה מוכיחים כנראה, כי תפקיד הממונה על ההגבלים, כמו תפקידים ציבוריים רבים אחרים, הוא תפקיד בלתי אפשרי, שלעולם לא ירצה את כולם. מצד הצרכנים, תיחשב קן כמי שהולכת יד ביד עם הקונצרנים. מצד אנשי העסקים, היא תיחשב כמי שמכשילה את מהלכיהם העסקיים ופוגעת במרקם הכלכלי.