פרופ' שמעון שטרית: מבקר המדינה הנוכחי הוא סוס דוהר שצריך לרסן אותו"

שופטת העליון לשעבר, דליה דורנר, ביקרה פירסומים הנעשים לפני שניתנת תגובת המבוקר: "אי אפשר ישר לקרוא את הדברים בעיתון"

"מבקר המדינה הנוכחי הוא סוס דוהר שצריך לרסן אותו, אבל עדיף סוס דוהר מסוס עצל", כך אמר השר לשעבר, הפרופ' שמעון שטרית, בדיון שהתקיים אתמול במכון הישראלי לדמוקרטיה, בנושא תיפקודו של מבקר המדינה. שטרית אמר, כי למרות דבריו של המבקר, מיכה לינדנשטראוס, הרואה עצמו כרשות רביעית, הרי שמוסד מבקר המדינה אינו רשות רביעית, אלא זרוע של הכנסת.

שופטת בית המשפט העליון לשעבר, דליה דורנר, אמרה כי היא תומכת בשינוי שהכניס לינדנשטראוס, של יצירת הרתעה באמצעות איזכור שמות בדו"חות המבקר. עם זאת, דורנר ביקרה בחריפות פירסומים הנעשים לפני שניתנת תגובת המבוקר. לדבריה, "הרתעה צריכה לבוא אחרי ששומרים על זכויות הצד השני. ההליך דורש דיסקרטיות ואי אפשר ישר לקרוא את הדברים בעיתון. המוסד צריך ליצור לעצמו נוהלים קבועים שיגנו על המבוקר. אם מישהו יפנה לבג"ץ בגלל זה, יהיה לו 'קייס'".

דורנר התייחסה גם לעיקרון הביקורת בזמן אמת, שמנחיל לינדנשטראוס. לדבריה, הבעיה עם כך, הינה ש"אם אתה מרבה בביקורת לפני שהדברים נעשים, אתה הופך להיות חלק מרשות מבצעת".

פרופ' יצחק גלנור, לשעבר נציב שירות המדינה, אמר בדיון, כי לדעתו למבקר המדינה יש "מספיק שיניים", וכי הוא מתנגד להוסיף לו "שיניים". לעומת זאת,

ח"כ יורי שטרן, יצא להגנתו של המבקר, ואמר כי "מבקר המדינה זה השיניים הכמעט יחידות של הכנסת. זה המקלט האחרון והתקווה האחרונה שיש לנו".

לדבריו, יצירת הרתעה מושגת רק עם איזכור שמות. "רק אם מציינים ברמה האישית מי היה אחראי לכך וכך, אפשר להפוך את המבקר לרשות שמסוגלת להביא לתוצאה".

ניצב בדימוס, יעקב בורובסקי, המשמש כיועץ לנושא שחיתות ציבורית במשרד מבקר המדינה, אמר כי לינדנשטראוס חרט על דגלו את נושא הטיפול בשחיתות הציבורית, וכי בתכנון העבודה של משרד המבקר, מוקדשות לכך 20% מהמטלות. בורובסקי אמר, כי המבקר זיהה כמיהה בציבור לטיפול בנושא זה.

לדבריו, המבקר אינו יוזם פירסומים בעיתונות, אלא לאחר קבלת תגובה מהמבוקרים, והוא אינו יכול לשלוט על פירסומים המגיעים ממקורות אחרים. עוד אמר בורובסקי, כי הביקורת בזמן אמת היא אפקטיבית ורלבנטית.