למען יראו וייראו

החלטת הפרקליטות להעמיד לדין בכירים בבנק לאומי, בעקבות עידוד שיווק קרנות הנאמנות של הבנק, יוצרת סטנדרטים חדשים בכל הנוגע להתנהלות הבנקים מול הלקוחות

החלטת הפרקליטות להעמיד לדין בכירים בבנק לאומי, בעקבות עידוד שיווק קרנות הנאמנות של הבנק, יוצרת סטנדרטים חדשים בכל הנוגע להתנהלות הבנקים מול הלקוחות. לראשונה מועמדים לדין גורמים בנקאיים, בשל כך שעודדו לרכוש את קרנות הנאמנות של הבנק, על ידי יצירת תמריצים אצל יועצי ההשקעות, להמליץ עליהן ללקוחות.

ניתן לומר שבאותה מידה שבכירי לאומי היו הנחקרים בפרשה הזו, היו אלה יכולים להיות בכירי בנקים אחרים. לאומי אולי התנהל באופן קצת יותר בוטה, אך תהיה זו טעות לומר שהדברים לא קיימים בבנקים אחרים.

מבחינת רשות ני"ע, שניהלה את החקירה, ופרקליטות מיסוי וכלכלה, שטיפלה בתיק, היה בכך מקרה חדשני, שכן מעולם לא הועמדו בנקים ובנקאים לדין בגין מעשים אלה. אגב, חלקה הראשון של הפרשה, בא לסיום בחלקו הראשון של יום אתמול: ועדת המשמעת לפי חוק הסדרת יעוץ השקעות וניהול תיקים, החליטה לאמץ את הסדר הטיעון שגובש בין הפרקליטות ורשות ני"ע, לבין 12 יועצי השקעות בבנק לאומי, הסדר הכולל עונש של התראה ונזיפה כלפי היועצים, בשל כך שהעדיפו את קרנות הנאמנות של הבנק על פני קרנות נאמנות אחרות.

חלקה השני של הפרשה, כלל מתן טובות הנאה ליועצי השקעות, מצד מנהלי קרנות הנאמנות פעולה שנתמכה על ידי הבנק ובכיריו.

החקירה הראשונית של רשות ני"ע, התמקדה בחשדות למתן שוחד ליועצים עבירה לפי חוק העונשין. תוך כדי חקירה, הוסב החשד לעבירה לפי חוק השקעות משותפות בנאמנות, האוסרת מתן טובות הנאה בקשר לקרנות נאמנות.

ברשות ני"ע, שניהלה את החקירה, ובפרקליטות, היה ברור כי מדובר בתופעה רחבה בהרבה, החורגת מעבר ל-12 יועצי ההשקעות בבנק לאומי. היה ברור גם כי הנהנה מההעדפה הפסולה של קרנות הנאמנות של הבנק, הוא הבנק עצמו, בעוד היועצים הם רק השליח למימוש האינטרס. בשל כך גם, דאג הבנק לתגמל ולתמרץ את היועצים, באמצעות הקרנות.

במהלך החקירה, הבנק הודה בפעולות שיוחסו לו, ומבחינת הפרקליטות ורשות ני"ע, יש בכך הישג גדול.

בפרקליטות ידעו כי ההליך המשפטי עשוי להיות מייגע וממושך; לקחו בחשבון את העובדה שמדובר ב"טסט קייס", והחליטו להסתפק בנזיפה, לגבי החלק הראשון של הפרשה.

באשר לחלק השני, המתייחס לטובות ההנאה שניתנו ליועצי ההשקעות, כדי לתמרצם להמליץ על הקרנות, הייתה שאלה אם ללכת בכל הכוח. עוה"ד של הבנק, משה ישראל, ניסה לשכנע את הפרקליטות לאפשר קנס אזרחי. בפרקליטות החליטו בסופו של דבר להעמיד את הדברים במבחן פלילי, ונכון לעכשיו, הכוונה היא להגיש כתבי אישום. יש להניח, כי בשימוע שייעשה לבנק, הסניגורים יטענו שוב לקנס אזרחי, בין היתר בשל כך ששונה החוק, כך שניתן כיום להסתפק בקנס אזרחי על העבירות.

התיק הזה הוא מקרה קלאסי של "למען יראו וייראו" לא רק כלפי בנק לאומי, לא רק כלפי יועצי ההשקעות שלו, אלא בעיקר כלפי בנקים אחרים ויועצי ההשקעות שלהם. גם אם בסופו של דבר התיק הזה ייסגר בקנס, ללא ספק יהיה כאן איתות ברור לבנקים האחרים, איזו התנהגות לא תהיה מקובלת בעתיד על הרשויות, ולא תזכה ליחס סלחני מצידן.