מחיר הלחם עלה ב-7%: במערכת הפוליטית תגובות נזעמות; בליכוד מגישים אי-אמון

(עדכון) מחירי הלחמים יתייקרו בכ-25-40 אגורות; לחם אחיד יעלה 3.7 ש' * ח"כ יחימוביץ' (עבודה): הצעד הוא "מחטף ציני"

מחירי הלחם מתייקרים היום (ו') ב-7.11% בממוצע, כך נקבע בצו עליו חתם ראש הממשלה ושר התמ"ת (ביום החתימה), אהוד אולמרט.

לחם אחיד (כהה) יעלה 3.7 שקל (כולל מע"מ), זה גם מחירו של הלחם הלבן, חלה או מאפה שמרים יעלו 4.05 שקל, ואילו לחם אחיד (כהה) פרוס יעלה 5.6 שקל.

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) אמרה ש"ההחלטה להעלות את מחירי הלחם מטילה צל כבד על כנותו של ראש הממשלה בדברו על מאבק בעוני". היא קראה לשרי העבודה וש"ס לבטל את "המחטף הציני", כלשונה, של אולמרט: "אין דבר יותר ציני מהעלאת מחירי הלחם שנעשתה 2 דקות לפני שאולמרט מפנה את משרד התמ"ת. לאולמרט אין כוונה אמיתית לדאוג לעניים, ואני פונה לשר התמ"ת החדש, אלי ישי, לבטל לאלתר את המחטף הציני הזה".

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, אמר: "מצאו כספים לשרים בלי תיק ובלי תפקיד, אבל לא מצאו לא כסף ולא רגישות חברתית כדי למנוע את העלאת מחיריו של מוצר המזון הבסיסי ביותר באופן שפוגע בשכבות החלשות". סיעת הליכוד תגיש הצעת אי-אמון בממשלתו החדשה של אולמרט אשר צפויה לעלות לדיון בעוד כ-10 ימים.

בצעד חסר תקדים המליצה וועדת המחירים הבינמשרדית שליד משרד האוצר כי מחיר המכירה של לחם לקמעונאים יהיה מחיר קבוע שאין לתת עליו הנחות. ראש הממשלה בפועל ושר האוצר והתמ"ת, אולמרט, קיבל את המלצת הוועדה.

המחיר הקבוע לקמעונאים יהיה תקף למשך חצי שנה. בתום חצי שנה יוחלט על המשך אופי הפיקוח על מחירי הלחם. במהלך תקופה זו תיערך בחינה מחודשת של נוסחת בדיקת הרווחיות למאפיות המייצרות לחם שבפיקוח.

רוה"מ בפועל ושר התמ"ת והאוצר, אהוד אולמרט, קיבל את המלצת ועדת המחירים הבינמשרדית שליד משרד האוצר אשר המליצה פעם ראשונה בהיסטוריה של הפיקוח על המחירים כי מחיר המכירה לקמעונאים של מוצר הנמצא בפיקוח מחירים יהיה מחיר קבוע שאין אפשרות לתת עליו הנחות.

ממשרד התמ"ת נמסר כי בדיקה שערכו מעלה שעל כל שקל של לחם מפוקח שנמכר לקמעונאיות מפסידות המאפיות 27.4 אג', וכי בשל סבסוד צולב העלאת המחיר המגיעה למאפיות בגין הפסדים מסתכמת לכ-14%.

צביה דורי, מנהלת המינהל לסחר פנים במשרד התמ"ת, ציינה כי צעד זה נועד להקטין למינימום את העלאת מחיר הלחם לציבור כתוצאה מהפסדי המאפיות הנובעים בחלקם מההנחות שהמאפיות נאלצות לתת לרשתות השיווק הגדולות.