הוארך מעצרו של ראש העיר לוד בני רגב; המשטרה: חשש שישבש הליכי חקירה

עפ"י החשד, מקורבי ראש עיריית לוד רמזו לחברות שעליהן "לתרום" לעירייה כדי לזכות במכרזים

בית משפט השלום בת"א האריך לפנות בוקר בשמונה ימים את מעצרם של ראש עיריית לוד, בני רגב, אחיו ברוך רגב, ומי שהיה ראש לשכתו עד לאחרונה, מאור אברג'יל. מעצרם של ניר ואריק רגב, בניו של ראש העיר, הוארך בחמישה ימים.

כן הוארך מעצרם של שבעה חשודים נוספים, ובהם של שמעון רוטברט, מנכ"ל מטרופולינט, חברה-בת של מלם (85%) מקבוצת זאבי, וכן של עובד החברה שלמה בן-חיים, ושל נתן שורר, ממנהלי חברת שוהר שירותי חניה, הנותנת שירותי חניה מוסדרת לכ-20 רשויות מקומיות.

12 החשודים נעצרו אמש בחשד לעבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת נכסים שהושגו בפשע, הלבנת הון ועבירות מס. למרות שלא מקובל לבקש הארכת מעצר של איש ציבור, במשטרה טענו כי

מעצרו של רגב נדרש מחשש שישבש את הליכי החקירה, בעיקר נוכח הקשרים המשפחתיים והעיסקיים עם יתר החשודים, ומשום שחלק מפעולות החקירה יכולות להתבצע רק כשכל החשודים נתונים במעצר.

נציג היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) טען בדיון, כי מדובר בפרשה מורכבת וסבוכה הנוגעת לעיריית לוד, לבכירים העומדים בראשה, גורמים שונים שבאו במגע עם העירייה וכאלה הקשורים אליהם. החשד העיקרי: מקורבי ראש העיר רמזו לחברות שהתמודדו במכרזים, שעליהן "לתרום" לעירייה כדי לזכות.

ראיות מאששות

סניגורו של ראש העיר, עו"ד יורם חכם, אמר בדיון: "לא זכורה לי בקשה דומה במקרה של ראש עיר אחר, שהמדינה מבקשת לעצור. היה מקרה לפני שנתיים, שהיאח"ה ביקשה לעצור את ראש עיריית רחובות והשופטת הורתה לשחרר את כל העצורים".

לדבריו, "בחקירות כאלה אין במעצר כדי לסייע והוא לא משפיע בצורה מהותית, בסופו של התהליך, על התוצאה". לטענתו, בדיון התברר שהחוקרים כלל לא מודעים לכך, שכבר לפני כשנתיים הוצמד לעיריית לוד חשב מלווה, שתפקידו לפקח על קבלת ההחלטות בעירייה ושהוא מאשר כל החלטה כספית.

"ראש העיר לא יושב בוועדת המכרזים. איך הוא יכול להשפיע על בחירה או העדפה של חברה מסויימת", תהה חכם. "במדינת ישראל צריך להיות לא לגמרי שפוי כדי לעמוד לתפקיד ציבורי, כי אתה מושך אליך אש. אין כמעט אדם בתפקיד ציבורי שלא הועלו נגדו חשדות".

השופטת דניאלה שריזלי עיינה בדו"ח סמוי שהגישה המשטרה, וציינה בהחלטתה כי "החקירה הגלויה שנפתחה אמש הניבה חומר חקירה נוסף, במרכזו הודעות כל החשודים וראיות נוספות, שחלקן מחזקות ומאששות חשדות שעלו מהחקירה הסמויה".

באשר לראש העיר קבעה, כי "מתקיים חשד סביר לכך שרגב מעורב בלקיחת שוחד במסגרת תפקידו, בקשר למכרזים המפורטים בבקשת המעצר". רגב הגיש היום ערר לבית המשפט המחוזי על ההחלטה. (מ' 12363/06)

שירותי חניה

לפי החשד, רגב ועוזרו אברג'יל קיימו "קשרים עסקיים פליליים" מול שורר, רוטברט ובן-חיים, בכל הקשור למגעים והתקשרויות שהיו בין עיריית לוד, לבין החברות שוהר שירותי חניה ומטרופולינט, שהעניקו לעירייה שירותי מיחשוב ואוטומציה ושירותי חניה.

לטענת המשטרה, גם בניו של רגב נטלו חלק באותם מגעים. מהדיון עולה, כי חברת שוהר למשל, נדרשה "לתרום" 10,000 דולר כדי לזכות במכרז של העירייה. סניגורו של בן-חיים, עו"ד עדי קידר, טען שגם אם הועבר סכום כזה, הוא לא ניתן לראש העיר אלא לקבוצת הכדורגל העירונית, ומשכך אין זה שוחד.

החוקרים ביצעו חיפוש בביתו ובמשרדו של מנכ"ל מטרופולינט, החשוד במתן שוחד לרגב תמורת זכייה במכרזים וברישום כוזב במסמכי תאגיד. סניגורו, עו"ד עפר ברטל, טען בדיון כי הכספים שהועברו לעירייה היו "תרומה כללית למטרות ציבוריות" ולא שוחד.

סניגורו של שורר, עו"ד איתן מעוז, טען כי חברת שוהר חניה ניגשה למכרז של החברה הכלכלית בלוד וזכתה בו, וכי המחיר שהציעה נמוך ביחס לשירותים שהיא נותנת לרשויות אחרות. עוד טען, כי שורר כלל אינו מכיר את בניו של ראש העיר, החשודים שתיווכו במתן השוחד.

מכרז של המינהל

בפרשייה אחרת, חוקרת המשטרה חשד שרגב, בנו ניר ואחיו ברוך, קיימו "קשרים לא חוקיים" מול דניאל יצחקי, הבעלים של חברת הבנייה מגדלי מירב, ובנו מישאל, בנוגע לפרוייקט לבניית משרדים ומרכז מסחרי בשכונת גני יער בעיר. במשטרה אומרים, כי "שוחד היא רק אחת מהעבירות" ביחסים בין השלושה.

במסגרת פרשייה זו, נבדקים גם קשרים לא חוקיים בין רגב לבין יהודה בר-און, בתקופה בה היה מנכ"ל החברה הקבלנית לנדקו-רובינשטיין, הקשורה אף היא למכרז שפירסם מינהל מקרקעי ישראל, באשר לפרוייקט.

במשטרה סבורים, כי האחים רגב פעלו לזכייתה של מגדלי מירב במכרז, תמורת שוחד מיצחקי ובר-און, שהופקד בחשבון הבנק של בת זוגו של ברוך רגב, קורין עטיה. האחרונה נעצרה, לטענת המשטרה, משום ש"קיבלה לרשותה כספים ונראה שהיתה מודעת למקור הכספים ולפעילות בן זוגה". במשטרה סירבו לומר האם נעצרו או ייעצרו אנשים מהמינהל במסגרת פרשה זו. במסגרת החקירה, נבדקו חשבונות הבנק של ראש העיר ושל בני משפחתו.

סניגורם של דניאל ומישאל יצחקי, עו"ד אבי עמירם, אמר כי יצחקי חבר לחברת טרנסכלל הבורסאית, שהיתה מוכנה להיכנס איתו לשותפות ברכישת זכויות החכירה ולהותיר לו שליש מהן.

לדבריו, במשך ארבע שנים ניסה המינהל לשווק את זכויות החכירה של המרכז המסחרי בלוד, בלא הצלחה, עד שמגדלי מירב רכשה אותן מעל מחיר המינימום. הוא תהה, כיצד יכלה העירייה לסייע לחברה במכרז שהוציא המינהל. נציג המשטרה השיב, כי ברוך וניר רגב תיווכו במתן השוחד, וכי "יש למכרז פרמטרים נוספים והמשכיות שחלקה נוגעת לעיריית לוד".