ביל גייטס מאמין באבטחה הישראלית: מיקרוסופט רוכשת את ווייל ב-76 מיליון דולר

ענקית התוכנה מבצעת את הרכישה הגדולה ביותר בישראל* ווייל פעילה בתחום האבטחה: מפתחת מוצרים לקישור מאובטח מרחוק לרשתות ארגוניות

ביל גייטס חוזר להשקיע בישראל. מיקרוסופט העולמית רכשה את חברת האבטחה ווייל (Whale - לוויתן) תמורת כ-76 מיליון דולר. זוהי הרכישה הגבוהה ביותר שביצעה מיקרוסופט בישראל, לאחר שהרכישה המשמעותית האחרונה הייתה בשנת 2001. החברות שמרו על סודיות כבדה בתקופה האחרונה.

ווייל, שהוקמה ב-1998, מספקת שירותי גישה מרחוק מאובטחת למשאבים ארגוניים. החברה פועלת בשוק ה-VPN SSL (רשת אישית וירטואלית המאובטחת ע"י פרוטוקול ההצפנה - SSL). הפתרון המוביל של ווייל, e-GAP, מאפשר לארגונים גישה מאובטחת מרחוק למערכות המידע ויישומים ארגוניים. הפתרון של ווייל שם דגש על נוחות העבודה של המשתמש הסופי שיכול לגשת למערכות המחשוב של החברה באמצעות דפדפן אינטרנט. ווייל הייתה בין החברות הראשונות שפנו לתחום זה עוד בשנת 2002.

לחברה יש שני סניפי מכירות, בבריטניה וצרפת, וכן סניף מכירות בארה"ב. בארץ מחזיקה החברה את מטה המכירות הבינלאומי שלה וכן את מרכז המו"פ. מיקרוסופט הודיעה לאחרונה על פתיחת מרכז מו"פ נוסף בישראל באזור המרכז. ענקית התוכנה מסמנת לאחרונה את כוונותיה להיכנס באופן אינטנסיבי לתחום האבטחה. ייתכן כי מרכז המו"פ של ווייל יהווה חיזוק המחקר של מיקרוסופט בתחום אבטחת הרשתות, תחום שהחברה אינה פעילה בו באופן מהותי כיום.

למי שתוהה מהיכן מכיר ביל גייטס את ווייל, שיתוף הפעולה בין החברות אינו חדש. בסוף 2005 הודיעה ווייל על שיתוף פעולה בינה למיקרוסופט בפיתוח פתרון לגישה מאובטחת מרחוק שיבוסס על מוצר הגישה של ווייל בשילוב שרת ה-ISA של מיקרוסופט (שמכיל פתרונות תוכנה בתחום האבטחה והביצועים בארגונים). הטכנולוגיה של ווייל אמורה להשתלב כחלק מהשירותים של שרת ה-ISA בתחום האבטחה.

ווייל הצליחה להרשים בשנים האחרונות. החברה נכנסה בשנת 2005 לרשימת ה-Fast 500 האירופית של חברת הייעוץ הבינלאומית Deloitte, וזכתה בפרסים נוספים בתחום האבטחה. ווייל פועלת בראש העין ומכרה עד כה במיליוני דולרים בכל אחת מהשנים האחרונות. על פי נתוני IVC, בין המשקיעים בחברה נמנים קרנות הון הסיכון, אקסיד (exseed) ו- BRM, בנק ההשקעות גולדמן זאקס, קרן פלנוס, גוף ההשקעות של ג'ורג סורוס ובנק ההשקעות RBC.

את החברה הקימו דניאל שטיינר, שמכהן כנשיא החברה ואלעד ברון, שכיהן כמנכ"ל עד שנת 2005. את החברה מנהל רוג'ר פילק, והיו"ר הוא אלי ברקת מקרן BRM, שהיה בין המובילים את העסקה. בשנה וחצי האחרונות ביצעה קרן BRM שלושה אקזיטים בחצי מיליארד דולר, ביניהם מכירת Oples לאינטל, ולפני יותר מחודש מכירת פסעבה ל-PMC סיירה. קרן ההלוואות לחברות סיכון פלנוס השקיעה בחברה בימים הקשים של שנת 2002 ועל פי הערכות קיבלה כ-5.5 מיליון דולר חזרה, תשואה של כ-80% לאחר השקעה של כ-3 מיליון דולר. סך הכל הושקעו בווייל כ-30 מיליון דולר ב-4 מחזורי גיוס מאז שנת 2000.

מיקרוסופט ביצעה בעבר כמה רכישות בשוק הישראלי, ביניהן רכישת מקסימל (Maximal) תמורת 20 מיליון דולר בשנת 2001 ורכישת פיץ' (Peach) תמורת 72 מיליון דולר בשנת 2000. פיץ' מוזגה לתוך חטיבת מיקרוסופט טי.וי, שנסגרה בשנת 2002. מי שניהל את פיץ' הוא משה ליכטמן, שעבר לעמוד בראש פעילות מיקרוסופט בתחום ה-IPTV ולאחרונה חזר לישראל על מנת לשמש כנשיא המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בארץ.

ליכטמן אמר בעקבות העסקה כי "בחודש שעבר, הודענו על החלטת מיקרוסופט להרחיב באופן משמעותי את הפעילויות ואת ההשקעות הטכנולוגיות שלה בישראל. נוכחותנו המחוזקת בשוק הישראלי מקילה עתה על איתור טכנולוגיות חדישות ומאפשרת הן למיקרוסופט ולתעשייה המקומית ליהנות מטווח רחב יותר של הזדמנויות".

לדברי דניאל שטיינר, "שותפי להקמת החברה, אלעד ברון, ואני שמחים שחברת התוכנה המובילה בעולם הכירה בהישגים שלנו ושל עובדינו. שילוב הטכנולוגיות והמוצרים של Microsoft ושל Whale יספק ללקוחות בכל רחבי העולם פתרון טוב מסוגו לגישה מאובטחת חכמה ומבוססת-מדיניות למידע ברשת הארגונית כולה". "