מורגן סטנלי על ישראל: העלאת ריבית עכשיו והפוגה לאחר מכן

כלכלני בית ההשקעות גורסים כי הבנק המרכזי צריך וגם יעלה את הריבית במשק ברבע אחוז לרמה של 5.5% מאוחר יותר החודש

בית ההשקעות מורגן סטנלי פירסם בסוף השבוע סקירה על ישראל בעקבות נתוני הצמיחה המרשימים שהוצגו ברבעון הראשון של השנה.

תחת הכותרת "העלאה עכשיו, הפוגה לאחר מכן" מאמינים כלכלני בית ההשקעות כי בשל צמיחה חזקה יותר מהמצופה ברבעון הראשון של השנה, הבנק המרכזי צריך וגם יעלה את הריבית במשק ברבע אחוז לרמה של 5.5% מאוחר יותר החודש, ולאחר מכן לשיעור של 5.75% בסוף אוגוסט. זה תלוי לדעתם בהתחזקות השקל, ברם לבדו לא יוכל להתמודד עם לחצים אינפלציונים.

בסקירה מציינים האנליסטים כי בשל צמיחת המשק ברבעון הראשון מעל קצב המגמה, האינפלציה עלתה מעל טווח היעד. לדידם, לא ניתן להסביר את האצה באינפלציה רק בשל העליה במחירי האנרגיה והתאמות עונתיות (במחירי הבגדים והמזון) שהוסיפו ללחצים, אלא קיימים שינויים בסיסיים יותר בהתנהגות האינפלציונית.

בעוד שבעבר, הם מציינים, היחלשות השקל היתה הגורם המרכזי שהובילה לאינפלציה גבוהה, כעת כשהכלכלה הישראלית צומחת מעל קצב המגמה, התפתחות צד הביקוש מהווה גורם חשוב הרבה יותר לדינמיקה האינפלציונית. להערכתם, עליית מחירי האנרגיה מהווה סיכון, אך גורמי צד הביקוש הם האיום האמיתי.

להערכתם, התיסוף בשקל לבדו אינו מספיק בהקלת הלחצים האינפלציוניים הנובעים מעליית מחירי האנרגיה וחשוב מכך, כאמור, מהגידול בביקושים בכלכלה הישראלית.

בנוסף, הגלובליזציה עשוייה עדיין לסייע בדיכוי לחצים אינפלציוניים, אולם הקצב והשינוי בהרכב צמיחת התוצר כבר לא עקבי עם יציבות מחירים בטווח הרחוק.

על רקע שיעור הצמיחה שהוצג ברבעון הראשון (6.6%), מעלים בבית ההשקעות את תחזית התמ"ג הריאלי למשק ב-2006 ל-4.8% מ-4.5% בהערכתם הקודמת. האנליסטים מציינים כי המשמעות היא שהסקטור העיסקי בתמ"ג יצמח בשיעור ניכר מעל פוטנציאל צמיחתו זו השנה השלישית ברציפות. בנוסף, כתוצאה מביקושים מקומיים חזקים וחוסר בהיצע, פער התוצר בסך הכל ייעלם, להערכתם, בקרוב.