השווקים המתעוררים ממשיכים ליפול: בורסת הודו רשמה ירידה נוספת של 4.2%

(עדכון) -הבורסה בדלהי נפלה 10% בפתיחת המסחר * שר האוצר ההודי: "אין בעייה בבורסה; הבנקים יספקו שפע אשראי כדי לממן רכישות [ לאתר תעודות סל ]

מדד המניות בבורסת בומביי (מומביי) ההודית, מדד סנסיטיב, קרס היום ב-10%, אל מתחת ל-10,000 נקודות לראשונה בשלושת החודשים האחרונים. הנהלת הבורסה הפסיקה במהלך היום את המסחר לשעה, שאחריה התאוששו המניות וסיימו את המסחר בירידה יומית של 3.6%.

חברות המתכות טאטא סטיל והינדאלקו אינדסטריס צנחו בעקבות הירידות במחירי מתכות כמו נחושת ואלומיניום, והמשקיעים ההודים נדרשו להעביר לברוקרים שהילוו להם כספים תשלומים נוספים לכיסוי ההפסדים.

מדד סנסיטיב של בורסת מומביי צנח ב-1,111.70 נקודות או 10% ל-9,826.91 נקודות ב-12 בצהריים שעון מקומי. זו היתה הירידה הראשונה אל מתחת ל-10,000 נקודות מאז 17 בפברואר. כל 30 המניות המרכיבות את המדד צנחו. המסחר הופסק ב-12 בצהריים והתחדש כעבור שעה. ב-1.34 שעון מקומי, כחצי שעה אחרי שהמסחר התחדש, המדד עלה ל-10,544 נקודות, ירידה של 393.92 נקודות מהפתיחה היומית. בסיכום היום נסגר המדד על 10,482 נקודות, ירידה יומית של 4.2%.

רשות ניירות הערך ההודית ובורסת מומביי עצרו את המסחר לאחר שמדדי המניות העיקריים צנחו ב-10% ויותר, על-פי תקנות הבורסות, כדי לאפשר למשקיעים להתארגן ו"להירגע" אחרי שעת הפסקה.

הקומודיטיז בירידה

טאטה סטיל, יצרנית הפלדה השניה בגודלה בהודו, איבדה עד הצהריים 17%. הינדאלקו, היצרנית הגדולה ביותר של מתכות שאינן ברזל, איבדה 8.9%. מניית הינדוסטן זינק, מפיקת האבץ הגדולה במדינה, צנחה ב-20%. מניית רילאיינס אינדסטריס, הבעלים של בית הזיקוק השלישי בגודלו בעולם, איבדה עד 17%, אך לאחר ההפסקה התאוששה לירידה של 3.1%.

חוזי הנחושת העתידיים הנסחרים בשנגחאי שבסין צנחו היום במגבלה היומית של 4%, לאחר שהמלאים עלו לשיא של 12 שבועות, ודו"ח קבע שהביקוש לנחושת יורד בסין, הצרכנית הגדולה ביותר של המתכת הזו.

בשבוע שעבר רשמו מחירי הקומודיטיס את הירידה השבועית הגדולה ביותר מזה יותר מ-25 שנים, בהובלת המתכות והתבואות, על רקע ההערכות ששערי ריבית גבוהים יותר בעולם ישחקו את הביקוש לנחושת, זהב ומתכת הכסף כאפיקי השקעות חלופיים. מדד CRB של 19 קומודיטיס צנח ב-6.4% בסיכום שבועי, הירידה התלולה ביותר שלו מאז דצמבר 1980.

"הדינמיקה ארוכת הטווח של שוק המניות ההודי עדיין אטרקטיבית מאד, אבל השוק הזה יקר כיום יותר מהשווקים האחרים באסיה", אמר מנהל תיקים בהיקף 5.3 מיליארד דולר בשוק האסיאני בבנק ברינגס בהונג קונג.

שר האוצר ההודי, פלניאפם צ'ידמבראם, הגיב היום על המפולת באומרו כי אין בבורסה בעיית מחסור באמצעים נזילים, וכי הבנקים יספקו שפע אשראי כדי לממן רכישות של מניות והלוואות למשקיעים.

בשבוע שעבר צנח מדד 30 המניות במומבאי ב-11% לאחר שסוכנות ידיעות הודית פרסמה שקרנות זרות הפועלות בשוק ההודי יחויבו לשלם מס רווחי הון בדומה למשקיעים מקומיים. פירוש הדבר הוא שיעורי מס של 40% על רווחי ההון, במקום 10% עד כה. שר האוצר צי'דמבראם אמר בתגובה כי מדובר בדיווח מסולף, וכי בהצעות הממשלה אין כל אזכור של משקיעים מוסדיים זרים או שינוי שיעורי מס.

שווקים מתעוררים

שערי המניות בשווקים המתעוררים ירדו זה היום העשירי ברציפות, רצף ללא תקדים בכמעט שמונה שנים, על רקע הירידה במחירי הקומודיטיס בשבוע שעבר, והציפיות לעליית ריבית. בדרום קוריאה, שהבורסה שלה מהווה 18% ממדד מורגן סטנלי של השווקים המתעוררים (MSCI), איבד מדד קוספי עוד 2.5% וירד לשפל של חודשיים וחצי. בורסת ג'קארטה ירדה ב-6%. באירופה, המזרח התיכון ואפריקה הובילה את הירידות הבורסה המצרית, שצנחה ב-6%. באיסטנבול צנח מדד 100 המניות הטורקיות ב-4.7% ומדד TSI במוסקבה איבד 4.3% עד לשעת הצהריים.