הרי את

לאחר שהאפשרות להינשא באיטליה הפכה כמעט בלתי אפשרית, נותרו האפשרויות לטקסי נישואין לא דתיים מעטות ויצירתיות

כניסתה של ש"ס לממשלה החדשה ביטלה כל אפשרות להעלות על סדר היום את נושא הנישואין האזרחיים בישראל, עניין שניסתה לקדם מפלגת 'ישראל ביתנו'. התקווה של זוגות ופסולי חיתון אשר מבקשים, או נאלצים, לבוא בברית הנישואין בדרך אזרחית, נותרה מעבר לים, וליתר דיוק, בקפריסין.

ארצות אחרות כבולגריה או איטליה, שהיוו אופציה נוספת לזוגות הנישאים, הולכות וסוגרות שעריהן. זאת בשל הצורך לספק בין יתר המסמכים הנדרשים תעודת 'נולה אוסטה' (Nulla Osta) - 'היעדר מניעות', אותה אמורה לספק מדינה לאזרחיה המבקשים להינשא בארץ אחרת. ישראל, למותר לציין, אינה מספקת אישורים כאלה.

עם כניסתה הקרובה של קפריסין לאיחוד האירופי, נישואי האזרחים הישראלים באי הסמוך עלולים להיתקל בקשיים, זאת משום שתקנת ה'נולה אוסטה', החלה על מדינות החברות באיחוד, ככל הנראה תחול גם על קפריסין.

איך מתחתנים בחו"ל?

חגית ישראלי מסוכנות Sunline שירותי תיירות, המתמחה בתיירות לאגן הים התיכון, סבורה שהממסד הקפריסאי לא יוותר בקלות על עניין הנישואים האזרחיים של שכניהם מעבר לים, בשל ההכנסות שטמונות בכך. ישראלי ממליצה לפעול באמצעות סוכנים מקצועיים, בעיקר בשל בירוקרטיה מעיקה וארגון המסמכים מול הגורמים האמונים בקפריסין לפני ואחרי הטקס. עוד היא ממליצה לנצל את ההזדמנות לנופש גם בשל העלויות הדומות של טיסות הלוך ושוב באותו היום. מחירי חבילות באייה נאפה לאדם הם מ-600 דולר למלון בדרגת שני כוכבים ועד 715 דולר למלון חמישה כוכבים. המחירים כוללים טיסה, מיסי נמל, שני לילות, ליווי נציג לאורך כל סידורי החתונה ואגרת חתונה (העומדת על 250 דולר). ביולי-אוגוסט המחירים גבוהים בכ-10%.

צ'כיה, שאמנם חברה באיחוד האירופי, מאפשרת נישואים אזרחיים לתושבי מדינות זרות, כולל ישראל. בבדיקה עם השגרירות, לא צוין טופס 'נולה אוסטה' במסגרת המסמכים האחרים אותם יש להמציא. ב-Golday Way מציעים חבילות נישואין בפראג בעלות של 600-850 אירו לשלושה לילות, 620-1,100 אירו לחמישה לילות ו-700-1,400 אירו לשבוע. המחירים לאדם אחד וכוללים טיסה, מלון, העברות, ליווי וטקס נישואין. עלות טקס בלבד הנה 480 אירו לזוג.

טקסים אלטרנטיביים בארץ

סמכות הנישואין הרשמית בישראל נתונה, כידוע, בידי הרבנות הראשית, אולם יותר ויותר זוגות, בין אם מטעמים אידיאולוגיים ובין בשל אילוצי הממסד, בוחרים באופציה הכוללת טקסי נישואין חילוניים.

" נישואי חוזה: עו"ד עירית רוזנבלום מהארגון "משפחה חדשה" מסבירה כי האלטרנטיבה לנישואים "דתיים" שקיימת כיום בארץ הם נישואי חוזה המכונים 'כתב זוגיות'. משמעות הדבר הסכם חוזי תקף על פי חוק, אשר נערך בין בני הזוג והמעוגן בטקס המתקיים על ידי עורכי דין מטעם הארגון.

בני הזוג הופכים למעמד של ידועים בציבור כאשר חלים עליהם הסדרים חוקיים כזוג נשוי. אז נכון שבבקשה למשכנתא הפרוצדורה עלולה להיות מסובכת יותר, אבל אם (חלילה וחס) מגיעים לכדי פרידה - אין צורך לעבור דרך המוסד הרבני.

לדברי רוזנבלום, בנישואי החוזה בני הזוג מכתיבים לעצמם את הסכם ההתקשרות בלי יד מוסדית שנכנסת לחייהם האינטימיים. "זו זכות בסיסית במסגרת חופש הבחירה של כל אזרח. מה שקורה כיום הוא שהמדינה לא מכבדת חוק שהיא עצמה חוקקה בעניין כבוד האדם וחירותו", מוסיפה רוזנבלום. היא סבורה כי העולם המערבי צריך לאמץ דרך זו, בעוד שנישואים אזרחיים מהווים, לשיטתה, טרחה מיותרת.

מחיר: לטקס הנערך על ידי נציגי משפחה חדשה - 1,800 שקל.

" טקס יהודי-חילוני: קיימים מספר גופים המציעים טקסים יהודים-חילוניים במסגרת יהדות מתקדמת והשקפה מודרנית. לאחרונה נולד ארגון "הויה" המציע עריכת טקסי נישואין ברוח ישראלית-חופשית. "הויה" הוא ארגון גג של מספר גופים: המדרשה באורנים, מכון הטקסים החילוני ומרכז בינ"ה באפעל.

גם יפתח שילוני, מנהל משותף בארגון, אינו מאמין בטקסים אזרחיים ומסביר את החשיבות של שילוב אלמנטים הלקוחים מן המסורת ומהעבר. נקודת המוצא שלו אינה הרקע הדתי, אלא זה התרבותי. "בדומה לטקסי האבל, גם בשמחות התרבות הישראלית שואפת למסורת. ערכי היסוד הטבועים עמוק בציבור אינם מאפשרים לערוך שינויים משמעותיים בטקס הקידושין המקובל, מצד שני הסכם אזרחי בבית עירייה אינו טומן בחובו את השמחה הגדולה של הטקסיות. אנו מייצגים את הצד הליברלי של החברה הישראלית, כאשר אנו שליחי הציבור של עצמנו ובידינו כוח תרבותי משמעותי".

מחיר: ההתקשרות כוללת מפגשי הכנה בהם בונים את אופי הטקס באופן שישקף את בני הזוג, קיום הטקס וכתובה בעלות של 1,900 שקל. לטקס, אגב, אין תוקף רשמי וחוקי, ובעת הצורך, התיעוד המצולם מהווה מסמך המעיד על עניין הזוגיות. "