26 שנה לאחר שסיים לעבוד, ביה"ד קבע: הרעש בעבודה גרם לליקוי שמיעה

ביה"ד לעבודה הכיר בליקוי שמיעה באוזן של מפעיל טרקטור לשעבר - כפגיעה בעבודה בעקבות חשיפה לרעש במהלך העבודה

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה הכיר בליקוי שמיעה באוזן של מפעיל טרקטור לשעבר כפגיעה בעבודה בעקבות חשיפה לרעש במהלך העבודה. זאת, למרות שעבודתו כמפעיל טרקטור הסתיימה לפני 26 שנה.

התובע, גמאל ביטאר, הגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה להכיר בליקויי השמיעה מהם הוא סובל כ"מחלת מקצוע" שהיא בגדר פגיעה בעבודה, כפי שהיא מוגדרת בחוק הביטוח הלאומי, או כפגיעה מסוג מיקרוטראומה. התביעה נדחתה על ידי המל"ל וביטאר הגיש תביעה לבית הדין, באמצעות עו"ד סאמי אבו ורדה.

ביטאר ייחס את הליקויים בשמיעתו לתנאי עבודתו בחשיפה לרעש בעוצמה מזיקה. הצדדים הסכימו למינוי מומחה שיחווה דעתו. המומחה קבע כי הנזק שנגרם בשל רעש באוזן ימין הוא קרוב לוודאי תוצר עבודתו של ביטאר בטרקטור בשנים עברו. בסיכום קבע כי העבודה בטרקטור ללא הגנה מהווה "גורם מובהק וידוע לאפשרות נזק שנגרם מרעש, שאכן מופיע באוזן ימין, וייתכן שתמונה זו קשורה לעת עבודתו בטרקטור, אולם אין לכך סימוכין ברישומים הרפואיים באותן שנים". המשך עבודתו של ביטאר כנהג מונית לאחר שנת 1980 לא היווה, לפי המומחה, גורם לנזק אקוסטי שנגרם מרעש.

בית הדין קבע כי הוכח שביטאר נחשף לרעש בעבודתו, הוכח כי ליקוי השמיעה באוזן ימין מתאים לחשיפה לרעש, והמומחה קבע כי "קרוב לוודאי" וכי "ייתכן" שהנזק נגרם מאותה חשיפה. בנסיבות העניין, נקבע, הוכח דיו הקשר הסיבתי בין הליקוי באוזן ימין וחשיפת ביטאר לרעש בעבודה עד 1980. בשל כך התקבלה התביעה לגבי אוזן ימין ונקבע כי ליקוי השמיעה בה יוכר כפגיעה בעבודה.