חברת נמלי ישראל קנתה את שטח "שמן" בחיפה - 88 דונם, ב-22 מיליון ד'

ישמשו כשטחי איחסון עבור נמל חיפה; במקביל, פורסם מכרז למתחם לאיחסון מכולות ב-60 מיליון ש'

חברת נמל ישראל (חנ"י) רכשה 88 דונם בחיפה מחברת שמן תעשיות תמורת 22 מיליון דולר. השטחים ישמשו כשטחי איחסון עבור חברת נמל חיפה שסובלת ממצוקה בשטחים בעורף הנמל, המשמשים לאחסנה ושינוע.

שווי העסקה נעשה לפי תעריף של 252 אלף דולר לדונם, שווי הכולל את השטחים הבנויים על הקרקע וכן את עלויות המעבר של שמן למתחם חלופי.

בשטח שמוכרת שמן, ממוקם המפעל ההיסטורי של החברה שנסגר בשנות ה-70. כיום משמש המתחם כמוזיאון לשמן.

שמן דרשה בתחילת המו"מ 300 אלף דולר לדונם, לפני כשלושה חודשים הגיעו הצדדים להבנה לפיה תימכר הקרקע לפי שווי של 265 אלף דולר לדונם, אך לבסוף המחיר ירד במעט.

נמל חיפה יקבל את השטחים בהדרגה - הנמל יקבל 10 דונם עד סוף 2006; 30 דונם עד סוף 2007; והיתרה במהלך 2008. העסקה מותנית בקבלת אישור הממשלה ואישור השמאי הממשלתי.

נמל חיפה מצוי במצוקה בכל הקשור לשטחי עורף. בתוכנית ההתרחבות של הנמל נכללת תוכנית לרכישה של 1,500 דונם נוספים מבעלי קרקע שונים, ביניהם: חברת חשמל, מקורות, משרד הביטחון, פז, סונול ועיריית חיפה.

בשלב הראשון הוחלט לנהל מו"מ מול שמן, חברת החשמל ומקורות כיוון שהשטחים שבבעלותם הם הקרובים ביותר לגדר הנמל. שטחים אלה, אמורים לשרת את רציף הכרמל שנמצא בבנייה.

בנמל חיפה מציינים היום, כי האישור העקרוני לרכישת הקרקע משמן הושג בינואר, אך במשך חודשים חנ"י, האחראית על הנכסים בנמלים, עיכבה את סגירת העסקה.

מנכ"ל נמל חיפה, עמוס עוזאני, אמר לגלובס, כי "מדובר בתהליכים לא פשוטים של ניהול מו"מ, אך להערכתי המחיר שהשגנו הוא מחיר סביר. חשוב להדגיש, כי המחיר מגלם בתוכו עלויות של העברת מפעל חי".

בתוך כך הודיעה היום חנ"י, כי היא מפרסמת מכרז לביצוע עבודות לפיתוח מתחם, בשטח 95 דונם, לאיחסון מכולות בעורף נמל חיפה. היקף המכרז מוערך ב-60 מיליון שקל.

מ"מ מנכ"ל חנ"י, שלמה ברימן, אמר כי פרויקט זה הוא שלב נוסף בפעילות של חנ"י, כדי לתת מענה לגידול בתנועת המכולות. לדבריו, עם השלמת הפרויקט תגדל יכולת השינוע בנמל חיפה ב-100 אלף מכולות בשנה.