הנהלת מפעילת נמלי התעופה הגדולה בעולם, BAA הבריטית, נענתה אתמול (ג') להצעת רכש משופרת בסך 10.3 מיליארד ליש"ט (19.3 מיליארד דולר) מקבוצת הבנייה הספרדית גרופו פרוביאל (Ferrovial). החברה הבריטית דחתה הצעת רכש גבוהה יותר של קבוצת משקיעים בראשות בנק ההשקעות גולדמן זאקס.
חברת הבנייה הספרדית הציעה למפעילת נמלי התעופה היתרו, גאטוויק, סטנסטד ואחרים 950.25 פני למניה, כולל דיבידנד בסך 15.25 פני למניה. קבוצת גולדמן זאקס הציעה 955.25 פני למניה, כולל אותו דיבידנד, מסרה גולדמן בהודעה מטעמה.
תנועת הנוסעים בנמלי התעופה הבריטיים כמעט הוכפלה בעשור האחרון. פרוביאל מקווה שעובדה זו תסייע לה לקזז את השפעת ההאטה במגזר הבנייה הספרדי, ששגשג עד לא מכבר.
מנכ"ל פרוביאל, רפאל דה פינו, ששכנע את מנכ"ל BAA, מייקל קלספר, לתמוך בהצעתו בשיחת טלפון שנערכה אמש, עדיין ניצב מול הצעה מתחרה מצד גולדמן זאקס.
חברת ניירות הערך האמריקנית קיבלה ארכה לשפר את הצעתה עד 16 ביוני, והבוקר קראה לבעלי מניות BAA שלא להיענות בינתיים להצעת פרוביאל.
"הצעת פרוביאל היתה היחידה על השולחן. גולדמן ציינה שיש לה מקורות למימון ההצעה, אך היא לא הגישה אותה בינתיים", הסביר אנליסט בחברת ניירות הערך פמיור מלונדון.
מניית BAA, שמפעילה גם שירותי קמעונות והסעדה בנמל התעופה לוגאן בבוסטון, נסחרה הבוקר ב-948 פני, עלייה של 2.3% מאתמול בבוקר. פרוביאל נסחרה הבוקר בשווי שוק של 8.44 מיליארד אירו, כמעט מחצית מגובה הצעתה ל-BAA.
ברם, פרוביאל עומדת בראש קבוצת משקיעים שגיבשה עבורה היועצת שלה, סיטיגרופ, הכוללת שתי חברות ניהול קרנות פנסיה מקנדה (קאסה דה דיפו ופלאסמון דו קוויבק) וחברת השקעות מסינגפור (GIC).
BAA תצטרך לפצות את פרוביאל ב-115.5 מיליון ליש"ט אם תיסוג מההסכם בין השתיים. משקיעי פרוביאל צריכים להיענות להצעה עד 26 ביוני.
העסקה שסוכמה אמש מסיימת מערכה עוינת של ארבעה חודשים על השליטה בכמה מנמלי התעופה הגדולים והפעילים ביותר בעולם.
מאמציה הממושכים של פרוביאל לרכוש את BAA - שתי הצעות קודמות עוינות שלה נדחו - הועמדו אתמול בבוקר, בסכנה כאשר קונסורציום בהנהגת גולדמן זאקס העלה הצעת רכש נגדית משופרת בסכום של 10.3 מיליארד ליש"ט.
אך לדברי מקורות יודעי דבר, החשש שקבוצת גולדמן זאקס תמכור בנפרד את נמלי התעופה של BAA שימש גורם חשוב בהחלטה של מועצת המנהלים של החברה הבריטית לאמץ את הצעת פרוביאל.
הצעתה הקודמת של פרוביאל, שנדחתה בשבוע שעבר, דיברה על 900 פני למניה של BAA.
היום הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים באוסטרליה כי יבדוק את השלכות עסקת המיזוג פרוביאל-BAA. זו האחרונה מפעילה שישה אתרים באוסטרליה, ומחזיקה ב-21% מנמל התעופה של סידני.
מנכ"ל פרוביאל מסר שחברתו מעוניינת בעיקר בנמלי התעופה האירופיים של BAA, והיא עשויה למכור את יתר נכסיה.
פרוביאל מסרה כבר במארס שהיא הגיעה להסכם עם חברת מרקרי איירפורטס בסידני, לפיו תמכור לה את אחזקותיה של BAA בנמלי סידני ובריסטול באוסטרליה תמורת 968 מיליון דולר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.