מדריך קונג-פו (סין)

שם: צאנג אי גיל: 29 מצב משפחתי: נשוי לאוסטרלית, ואב לבן (8 חודשים) עיסוק: מדריך קונג-פו בבית חב"ד בשנחאי, סין

"בגיל 7, בחופשת הקיץ, ישבתי והתבטלתי בבית, והמורה התקשר לאמי ושאל אותה אם תרצה לשלוח אותי לשיעור הכרת הקונג-פו. כששאלתי מה זה קונג-פו, אמרו לי שזה מה שרואים בסרטים, אז הסכמתי. מאז אני לא מאמין לשום דבר שאני רואה בסרטים.

"המשכתי ללמוד ולהתאמן, ובגיל 15 נבחרתי לנבחרת שנחאי ועברתי לבית-ספר מיוחד לקונג-פו, שממומן במלואו על-ידי הממשלה. סדר-היום שם הוא שש שעות יומיות של אימונים ועוד שעתיים של לימוד תיאורטי, לא בדיוק המקום להתפנק בו".

כמה שנים לומדים?

"עד שהמורה מחליט שאתה מבוגר מדי, או שפציעה קוטעת את האימונים, או שאתה מרגיש שמיצית את עצמך. זה מה שקרה לי בגיל 21, אחרי 14 שנים, ואז הגשתי בקשה להשתחרר. לשמחתי שוחררתי".

ואחרי השחרור?

"סגרתי מעגל והתחלתי ללמד את בני ה-7 בבית-הספר שבו התחלתי את חיי הקונג-פו שלי. חוץ מזה, התחלתי ללמד קונג-פו לזרים, וכך הכרתי את אשתי, שהיא אוסטרלית. אחרי שנה פתחתי סטודיו משלי, כך שסיכום-ביניים של חיי העצמאיים הם סטודיו, כסף, אישה ותינוק".

אתה מלמד קונג-פו גם בבית חב"ד.

"כן, כבר שנתיים. אני מאוד אוהב את הילדים שם, אבל כשאני מסיים את השיעור יש לי סחרחורת, הם מתישים אותי".

הם שונים מהילדים הסינים?

"מאוד. הסינים מאוד ממושמעים; כשאני אומר להם לשבת, הם יושבים מיד. בבית חב"ד, כשאני אומר לשבת, הם מתרוצצים, לוקח זמן עד שהם מצייתים. פער התרבויות ניכר לעין".

ידעת משהו על יהודים לפני שהתחלת להדריך בבית חב"ד?

"מעט מאוד. עכשיו אני כבר יודע על יום כיפור, שבת, כשרות, ירושלים, לא ללחוץ יד לנשים, ואפילו על הבחירות בישראל. זה נשמע מקום מעניין מאוד".

נו, אולי תתגייר פעם.

"אולי. ואולי לא".

מה אשתך עושה בסין?

"היא אשת עסקים ומדריכת זרים בהתנהלות עסקית בסין. המשכורת שלה מופנית לחסכונות לעתיד, כך שאנחנו מצליחים לחסוך, ואפילו די הרבה".

כסף הוא עניין חשוב בעיניך?

"אם יש לי מספיק כסף למשפחה וקצת לחסכונות, אני מסופק. לא הייתי מתנגד להיות מיליונר, אבל זו לא מטרה ראויה להקדיש לה את החיים".

מה התוכניות שלך לעתיד?

"אשתי ואני מתכננים לעבור לאוסטרליה בעוד כארבע שנים. החלום שלי הוא לפתוח שם בית-ספר לקונג-פו ולעצב אותו באופן שישלב את המודרני והמסורתי". "

מאזן אישי

הכנסות:

שכר חודשי: 9,700 שקל (17,500 יואן)

סך-הכול: 9,700 שקל (17,500 יואן)

הוצאות:

שכירות סטודיו: 2,230 שקל (4,000 יואן)

משכנתא והוצאות שונות: 3,340 שקל (6,000 יואן)

סך-הכול: 5,570 שקל (10,000 יואן)

פריים

"עניין הלחימה בקונג-פו הוא משני להנאה שבלימוד ובאימון. בקונג-פו אין חגורות, יש דרגות מאחת עד תשע, ואני בדרגה שש. לדרגה תשע אוכל להגיע בעוד 30-40 שנה, אולי. בדרגות הגבוהות אין הבדלים מהותיים ברמות, ומה שבודקים הוא מה בעצם תרמת לקונג-פו ולהפצתו, כמה אלופי עולם יצאו מהסטודיו שלך וכולי"