בהליך נדיר בוטלה החלטת שמאי מכריע

שופטת בית משפט השלום בחדרה הדסה אסיף, ביטלה שומה שהוציא שמאי מכריע, ובהליך נדיר, כהגדרתה, מינתה שמאית מכריעה אחרת. השופטת אף מתחה ביקורת חריפה על התנהלות הוועדה המקומית שומרון.

השומה ניתנה למרכז מסחרי שהוקם במרכז המושבה זיכרון יעקב בשנת 99'. בעל החלקה עליה הוקם המרכז עירער על היטל ההשבחה בו חוייב, והוועדה המקומית לתכנון ובנייה שומרון מינתה את שמואל פן לתפקיד שמאי מכריע. פן קבע היטל השבחה גבוה מזה שהעריך הבעלים.

בעל החלקה, באמצעות עו"ד יצחק גלזנר, ערער לבית המשפט על השמאות המכרעת, ובית המשפט הורה לשמאי המכריע לשוב ולדון בסוגיה. לאחר הדיון הנוסף חזר שוב פן על אותה שומה, וזאת מבלי לשמוע את טיעוני המערער. בית המשפט ביטל שוב את השומה, תוך מתיחת ביקורת על הוועדה המקומית, שניסתה להעלים את עסקאות ההשוואה.

כשבפעם השלישית חזר פן על אותה שומה, החליט בית המשפט להורות על ביטולה, בטענה שהשמאי המכריע התעלם מנימוקי המערער. השופטת אסיף חזרה ומתחה ביקורת על הוועדה המקומית שומרון תוך שהיא קובעת שמדובר "בהתנהלות חמורה מאוד ובפרט כשמדובר ברשות שלטונית". השופטת קבעה עוד, כי הוועדה המקומית השקיעה מאמצים רבים על מנת להסתיר מהמערער נתונים חשובים ורלוונטיים בקשר לעסקאות ההשוואה.

השופטת קבעה בפסק הדין, כי בנסיבות העניין, ולאור הקשיים שהערימה הוועדה המקומית על המבקש, וההליכים הרבים להם נדרש עד כה, הוועדה המקומית תישא לבדה בהוצאות השמאית החדשה. בנוסף חויבה הוועדה המקומית בתשלום הוצאות משפט בסך 50 אלף שקל.